وزارت دفاع امریکا: حکـومت افغانستان ۸۰ درصدِ زندانیان را آزاد می‎کند

گزارشگر:19 عقرب 1392 - ۱۸ عقرب ۱۳۹۲

وزارت دفاع امریکا می‌گوید که حکومت افغانستان می‌خواهد هشتاد درصد از زندانیانی را که تحت تدابیر شدید امنیتی نگهداری می‌شوند، آزاد سازد.
بر بنیاد گزارش واشنگتن‎پست، ارتش امریکا این زندانیان را امسال به حکومت افغانستان تسلیم داد و یک هیأت حکومت قضیه‌های آنان را بررسی کرد.
در این گزارش آمده است که ارتش امریکا با بسیاری از سفارش‌ها در مورد رهایی این زندانیان مخالفت کرده است.mandegar
ارتش امریکا گفته است که برخی از این افراد حکومت و نیرو های امنیتی افغانستان را با خطر رو به رو می‌سازند.
بر اساس این گزارش، مقام‌های امریکایی امیدوار بودند که هیأت بررسی کنندۀ حکومت افغانستان از حبس این افراد حمایت کند، اما در گزارش آمده است که این هیأت تصمیم گرفت که چون اسناد کافی برای تعقیب قانونی برخی ازین افراد گردآوری نشده، ازین رو آنان باید آزاد شوند.
اما، یک ادارۀ ارتش ایالات متحدۀ امریکا که به مسایل مربوط به بازداشت افراد رسیدگی می‌کند، با برخی از تصمیم‌های هیأت بررسی کنندۀحکومت افغانستان مخالفت نشان داده است. امریکا مسوولیت زندانی را که امریکا در نزدیک شهر کابل ساخته و از تدابیر شدید امنیتی هم برخوردار است، امسال به حکومت افغانستان سپرد.
در گزارش آمده است که هیأت بررسی‌کنندۀ حکومت افغانستان قضیه‌های ۴۶۱ توقیف شده را ارزیابی کرده و گفته که ۷۷ قضیه باید مورد پیگرد قانونی قرار گیرد.
اما، این هیأت سفارش کرده که دیگر بازداشت شده‌گان باید آزاد ساخته شوند.
مقام‌های امریکایی می‌گویند که مشکل کلیدی این است که پارلمان افغانستان تمایل ندارد که قانونی را تصویب کند که به حکومت افغانستان اجازه بدهد که افراد حتی اگر شواهد کافی برای محاکمۀ شان موجود هم نباشد، در زندان نگهداری شوند.
بر اساس این گزارش، بسیاری از بازداشت‎شده‌گان در جریان عملیات‌های نظامی بازداشت شده اند که در آن زمان گردآوری شواهد در اولویت قرار نداشت.
گزارش می‌افزاید که در برخی دیگر از قضیه‌ها، اطلاعاتی که به دستگیری این افراد انجامیده از سوی منابعی ارایه شده که حکومت ایالات متحده آن را بسیار محرمانه می‌پندارد و نمی‌خواهد با حکومت افغانستان در میان بگذارد.
به گزارش واشنگتن پست، یک مقام امریکایی که در بخش سیاست افغانستان دخیل است، بدون ذکر نام خود گفته که: « این بسیار مأیوس‌کننده است.»
این مقام امریکایی افزوده است که وقتی این افراد را می‌سپردند خطرش را درک کرده بودند. اما او گفته است که نمی‌توانستند برای همیشه این زندانیان را نگهدارند.
مسالۀ بازداشتگاه‌ها در افغانستان از دیر زمانی به این طرف منبع تنش در روابط میان حکومت به رهبری رییس‌جمهور کرزی و ایالات متحدۀ امریکا بوده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.