دغدغۀ این دور انتخابات کارت‌های جعلی و مراکز خیالی

گزارشگر:ناجيه نوري/ 27 عقرب 1392 - ۲۶ عقرب ۱۳۹۲

وارد شدن کارت‌های جعلی از پاکستان، ایجاد ناامنی‌های ساخته‌گی، نبود امنیت در شماری از ولایات، دخالت حکومت در پروسۀ انتخابات و مسلکی‌نبودن اعضای کمیسیون انتخابات، سبب خواهد شد تا این بار نیز شاهد ایجاد مراکز خیالیِ رای‌دهی باشیم. شماری از نهادهای نظارت‌کنندۀ‌ انتخابات و اعضای مجلس نماینده‌گان با بیان این مطلب می‎گویند که کارت‌‎های تقلبی از پاکستان وارد افغانستان شده است و اگر این کارت‌‎ها جمع‌آوری نشوند، مشروعیت انتخابات به شدت زیر پرسش قرار خواهد رفت.mandegar

مراکز خیالی رأی دهی شماری از نامزدان انتخابات ریاست‎جمهوری را نیز نگران ساخته است.
جان‌داد سپین‌غر رییس‌ اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان یا فیفا می‌گوید، از یک سو احصایۀ دقیق از نفوس وجود ندارد و از طرف دیگر احصایۀ ولسوالی‌ها و روستاها که توسط نیروهای امنیتی ارایه می‌شود، دقیق نیست؛ بنابراین تمام این موارد نشان می‌دهد که ما احصائیه نداریم و زمانی که احصائیه موجود نباشد، امکان ایجاد مراکز خیالی بسیار زیاد است.
او افزود، در کشورهایی که مانند افغانستان احصائیۀ دقیق ندارند، کمیسیون‌ها روش‌های مسلکی را به کار می‌برند که اگر محلات زیاد شد، یا مواد بیشتر توزیع شد، آن را بررسی ‌کنند؛ اما کمیسیون انتخابات فعلی ما توانایی و ظرفیت مسلکی ندارد که این موارد را بررسی کند.
اعضای کمیسیون انتخابات براساس شایسته‌سالاری و مسلکی‌بودن برگزیده نشدند، بنابراین چون کمیسیون ظرفیت تخنیکی ندارد، نگرانی‌ها را مبنی بر ایجاد مراکز خیالی بیشتر می‌سازد.
به گفتۀ وی، زمانی‌که مراکز خیالی ایجاد شود، به این معناست که رای‌دهنده وجود ندارد، اما رای داده می‌شود و ممکن است که صندوق‌ها به نفع یک نامزد پر شود و این اقدام یک نامزد را برنده و دیگری را بازنده می‌سازد. بنابراین، برای جلوگیری از مراکز خیالی، کمیسیون مستقل انتخابات باید لیست مراکز رای‌دهی را که تایید می‌شود، با نهادهای نظارت‌کننده و جامعۀ مدنی شریک بسازند تا محلاتی که به شکل خیالی وجود دارد و توسط رسانه‌ها و سایر نهادها شناسایی می‌شود، از لیست حذف و در آن ساحه انتخابات را برگزار نکند.
هم چنان، شکیبا هاشمی عضو مجلس نماینده‌گان می‌گوید، مسالۀ کارت‌های جعلی و مراکز خیالی را با وزارت داخله و کمیسیون مستقل انتخابات در میان گذاشتیم و از آنان خواستیم که جلو ایجاد مراکز خیالی رای دهی را که در انتخابات گذشته زمینه‌ساز تقلب بسیار گسترده بود، بگیرند.
او تأکید کرد، نگرانی دیگر ما استفاده از کارت‌های تقلبی می‌باشد که در پاکستان به چاپ رسیده و ممکن است که صندوق‌های رای دهی از این کارت‌های تقلبی به نفع یک نامزد پرشود؛ اما بعید به نظر می‌رسد که وزارت داخله و کمیسیون انتخابات بتوانند جلو استفاده از این کارت‌ها را بگیرند.
او گفت: با وجود این‌‍که وزیر داخله وجود کارت‌های رای دهی تقلبی که از پاکستان وارد شده را تایید کرد و وعده داد که جلو استفادۀ آن را خواهند گرفت؛ اما ما مطمین استیم که از این کارت‌ها در مناطقی که نا امنی‌های ساخته‌گی برای فراهم سازی تقلب ایجاد می‌شود، استفاده خواهد شد.
بانو هاشمی افزود، کمیسیون انتخابات، امنیت ۷ ولسوالی را نگران کننده خوانده؛ اما وزارت داخله امنیت ۲۰۷ مرکز را دهی نگران کننده اعلام کرده؛ ولی بیش از هزار مرکز رای دهی با خطر جدی مواجه است؛ بنابراین امکان تقلب و ایجاد مراکز خیالی رای دهی از همین اکنون محسوس است.
به باور وی، شماری از ولسوال‌ها، قوماندانان و کارمندان کمیسیون انتخابات برای پرکردن صندوق‌ها رای برای یک نامزد خاص تعیین شده اند، نه به خاطر برگزاری یک انتخابات شفاف و خدمت به مردم.
در همین حال، حمیدالله فاروقی آگاه مسایل سیاسی می‌گوید که نامزدان، نهادهای جامعه مدنی، نهادهای نظارت‌کنندۀ انتخابات همه می‌توانند در جلوگیری از ایجاد مراکز خیالی رای‌دهی موثر باشند.
فاروقی تصریح کرد، نه تنها مردم افغانستان بل جامعه جهانی نیز مسوولیت دارند تا پروسۀ انتخابات را نظارت کنند و از ایجاد مراکز خیالی تا حد ممکن جلوگیری کنند.
به گفتۀ او، موجودیت زورگویان محلی، عدم موجودیت ظرفیت‌های کافی در کمیسیون انتخابات و نبود افراد قدرتمند سیاسی که می‌توانستند نقش بهتر از امروز داشته باشند و عدم تعهد مسوولین برگزاری انتخابات، همه چالش‌هایی اند که مردم را نگران کرده است.
وی تاکید کرد، تیم‌های انتخاباتی که ایجاد شده و نهادهای جامعه مدنی که توانایی مراقبت از رای نامزدان را دارند، باید جلو تخلف را بگیرند و به تقلب‌کاران اجازه ندهند که مانند دور گذشته دست به تقلب زده و مراکز خیالی رای دهی ایجاد کنند.
وی افزود، ولی نگرانی‌هایی مبنی برعدم بی‌طرف بودن حکومت نسبت به مسایل انتخابات وجود دارد.
گفته می‌شود که در انتخابات گذشته ایجاد مراکز خیالی رای دهی و پر کردن صندوق‌ها بدون حضور رای دهنده‌گان، یکی از تقلب‌ها و تخلفات بسیار گسترده بود که ضمن زیر سوال بردن مشروعیت انتخابات، انتقادهای زیاد نهادهای مدنی، نظارت کننده‌گان انتخابات، نامزدان و جامعه جهانی را در پی داشت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.