مسوولان انتخاباتی: طالبان می‌توانند در انتخابات ۲۸میزان خود را نامزد کنند

گزارشگر:ناجیه نوری/ دو شنبه 13 حمل 1397 - ۱۲ حمل ۱۳۹۷

مسوولان کمیسیون شکایات انتخاباتی می‌گویند که طالبان حق رای دادن در انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی آینده را دارند و همچنان می‌توانند در این انتخابات نامزد شوند.
mandegar-3علی‌رضا روحانی، سخن‌گوی کمیسیون شکایات انتخاباتی گفته است که تمام شهروندان، به‌شمول طالبان حق رای دادن و نامزد شدن در انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها را دارند.
به گفته او: مطابق قانون اساسی هر شهروند افغانستان می‌توانند خود را در انتخابات نامزد کنند و در این زمینه هیچ ممانعت قانونی وجود ندارد.
در همین حال مسوولان در کمیسیون مستقل انتخابات می‌گویند که براساس جدول زمانی این کمیسیون، انتخابات آیندۀ پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها در ۲۸ میزان/ مهر سال جاری برگزار می‌شود.
گلاجان عبدالبدیع صیاد، رییس کمیسیون مستقل انتخابات، دیروز یکشنبه ۱۲ حمل/ فروردین در یک نشست خبری اعلام کرد که انتخابات پارلمانی و شورای ولسوالی‌ها در ۲۸ میزان/ مهر سال روان برگزار خواهد شد.
کمیسیون مستقل انتخابات در حالی تاریخ برگزاری انتخابات را ۲۸ میزان/ مهر اعلام کرد که قبلاً زمان برگزاری انتخابات را ۱۶ سرطان/ تیر، سال جاری اعلام کرده بود.
رییس این کمیسیون هنگام اعلان زمان‌بندی انتخابات پارلمانی، دلایل تعویق تاریخ برگزاری انتخابات از ۱۶ سرطان/ تیر امسال به ۲۸ ماه میزان/ مهر را مشکلات بودجوی و مسایل امنیتی عنوان کرد.
رییس کمیسیون مستقل انتحابات همچنان گفت: روند ثبت نام رأی دهنده‌گان به‌تاریخ ۲۵ ماه حمل/ فروردین سال جاری( دو هفته بعد) نیز آغاز می‌شود.
به گفتۀ صیاد: رأی‌دهی براساس شناسنامۀ تابعیت صورت می‌گیرد و برگزاری انتخابات با استفاده از طریق سیستم بایومتریک ناممکن می‌باشد.
او تاکید کرد: مقام‌های امنیتی تعهد داده‌اند که امنیت انتخابات آینده را می‌گیرند و براساس جدول زمانی، انتخابات آینده پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها در تاریخ تعیین شده برگزار خواهد شد.
او گفت «بررسی آمار واجدان شرایط رأی از سراسر ولایات، تعیین هیأت اداری این کمیسیون و حصول اطمینان از تأمین بودجه و امنیت در پروسۀ انتخابات تمام این‌ها سبب شد که تاریخ انتخابات کمی به تعویق انداخته شود».
همچنان صیاد گفت که در ۲۵ ماه حمل روند ثبت نام رأی‌دهندگان آغاز می‌شود که پس از تکمیل آن، ثبت نام نامزدان مجلس نماینده‌گان و شوراهای ولسوالی انجام خواهد شد.
آقای صیاد، افزود «ثبت نام رأی‌دهندگان که از ویژگی‌های انتخابات پیش‌رو در افغانستان است، اولین قدمی است که باید برداشته شود، ثبت نام کاندیدان مرحله بعدی است که این مرحله تا زمانی که تعداد کافی ثبت نام رأی‌دهندگان صورت نگیرد، عملی نمی‌شود؛ زیرا کاندیدان به لیست حمایت‌کنندگان شان ضرورت دارند».
به گفتۀ وی، ثبت شکایات در مورد نامزدان انتخاباتی و رسیده‌گی به آن‌ها، ۳۳ روز کاری را در بر می‌گیرد و با سپری‌شدن این مرحله فهرست نهایی نامزدان انتخابات مجلس نماینده‌گان و شوراهای ولسوالی تهیه خواهد شد.
بر اساس، زمان‌بندیی که کمیسیون انتخابات در نظر گرفته است، پس از تهیۀ فهرست نهایی نامزدان انتخاباتی، برگه‌های رأی‌دهی چاپ می‌شوند که چاپ و انتقال این برگه‌ها به کمیسیون به شش هفته زمان نیاز دارد.
رییس کمیسیون انتخابات گفت که ثبت نام رأی‌دهندگان بر اساس تذکره‌های کاغذی انجام می‌شود و سپس بر بنیاد این روند، فهرست رأی‌دهندگان و مراکز رأی‌دهی مشخص خواهند شد.
او همچنان می‌گوید که انتقال مواد ثبت نام به مراکز رأی‌دهی بر اساس پلان این اداره از قبل آغاز گردیده و این کمیسیون در بخش آگاهی عامه نیز دست به کار شده است.
و اما آمادگی‌ها برای ثبت نام رأی‌دهندگان در حالی گرفته می‌شود که هنوز رییس دارالانشای این کمیسیون تعیین نشده است.
این درحالی‌ست که عبدالروف ابراهیمی رییس مجلس نماینده‌گان افغانستان، اعضای کمیسیون مستقل انتخابات را به عدم توانایی مدیریت انتخابات متهم کرد.
و اما دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان یا یوناما از تعیین تاریخ جدید برگزاری انتخابات مجلس نماینده‌گان و شوراهای ولسوالی‌ها استقبال کرد.
«تادامیچی یاماموتو»، نماینده ویژۀ دبیرکل سازمان ملل متحد در افغانستان می‌گوید که تعیین یک تاریخ مشخص برای انتخابات، نشان‌دهنده پیشرفت قابل توجهی در کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌باشد.
این در حالی است که هنوز جریان‌ها و احزاب سیاسی در افغانستان به برگزاری انتخابات باور ندارند و می‌گویند که حکومت اراده برگزاری یک انتخابات خوب را ندارد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.