نخبه‌گان ولایات در کنفرانس آجندای ملی رفیق شهیر به نماینده‌گی از زون جنوب غرب: به‌خاطر منافع کلان ملی باید طرحِ آجندای ملی حمایت شود

گزارشگر:29 دلو 1392 - ۲۸ دلو ۱۳۹۲

mandegar-2با اجازه از برادرِ ما احمدولی مسعود و بزرگواران حاضر در این نشست.
از جناب احمدولی مسعود سپاس می‌کنیم که همیشه ابتکارهای جدید و جدی را روی دست گرفته‌اند و توقع مردم هم از خانوادۀ قهرمان ملی کشور شهید احمدشاه مسعود، همین است.
ما از ولایت هرات آمده‌ایم و تشکر می‌کنم از تیمی که ما را دعوت کرده بودند؛ همه کارها منظم بود و برنامه‌یی امروزی نیز بسیار زیاد مؤثر تمام شد.
بسیاری از موضوعاتی که از صبح تا حال این‌جا مطرح گردید سخنان ارزنده و مربوط به مشکلات همه می‌شود؛ افغانستان مشکلات جدی خود را دارد و توقع می‌رفت که با تشکیل نظام جدید در کشور و بعد از گذشت دوازه سال ما به مرحله‌یی برسیم که دیگر با چالش جدی مواجه نمی‌بودیم.
یکی از خوبی‌های کنفرانس امروزی همین بود که در مقطع خاص زمانی برای مردم افغانستان این اطمینان را می‌دهد که کسانی هستند که روی وحدت ملی و مسایل مهم دیگر فکر می‌کنند.
مردم از این منظر نیز که تشویش زیاد داشتند که آیا انتخابات در کشور برگزار می‌گردد و یانه؛ و کسانی که در قدرت هستند آیا قدرت را به گونه یی مسالمت‌آمیز انتقال می‌دهند و یا بازهم بهانه‌گیری خواهند و یا اگر این نامزدان پیروز شوند با هم یکجا خواهند بود و یا کشور بار دیگر به میدان جنگ مبدل میشود و به همین گونه موضوعات دیگر‌ مطمین می‌شوند؛ خوب است که این موضوعات در همین جا گفته شود تا مردم از این موضوعات آگاه شوند.

من به نماینده گی از زون جنوب غرب و بویژه هرات از طرح آجندای ملی و دولت وحدت ملی حمایت می‌کنیم؛ ایکاش کسانی دیگری هم بیایند صادقانه و مخلصانه با پشت‌کار وسیع در جهت تحکیم وحدت ملی و ثبات در کشور کار کنند و برنامه بریزند.
همیشه در میان ما بی اعتمادی حاکم بوده است، هیچ کسی را قبول نکرده‌ایم و مارا نیز کسی قبول نکرده است و این موضوع را تا کجا می‌خواهیم پیش ببریم؛ از کوبیدن و نفی کردن چیزی به دست نمی‌آید.
خارجی ها از کشور ما بیرون می‌شوند و بازهم ما در این کشور می‌مانیم باید دست به هم‌دگر داده و این کشور را از توطیه‌های دشمنان آن به دور نگهداریم؛ اگر این کار را نکنیم به تنهایی همۀ ما را از میان بر می‌دارند، همۀ ما در این کشور جدای از موضوعات سمتی و زبانی منافع کُلی داریم به گونه‌یی نمونه اگر امنیت، اقتصاد و تحصیلات و… در کشور خوب باشد به نفع همۀ ما و شما است، بیاید روی این موضوعات فکر کنیم.
همه جنگ‌ها روی چوکی بوده است کسانی آمدند چند روزی در این چوکی بودند اما بازهم می‌بینیم که افغانستان با همان مشکلاتش بدتر از پیش نفس می‌کشد، امروز که ما این‌جا آمدیم و دیدیم که همه پریشان است و ما در لحظه‌ها زنده‌گی می‌کنیم و نمی‌دانیم که فردای این کشور چه می‌شود.
در آینده نظام جمهوری اسلامی افغانستان باید حمایت شود؛ نقص در نظام نیست و بعضی از پیشنهادهایی را که دوستان پیشکش می‌کنند باید در نظر گرفته شود در کنار حمایت از نظام باید قانون اساسی افغانستان نیز حمایت شود چون ما در جریان دوازده سال تلاش کردیم تا یک نظام و قانونی را ساختیم و در این زمینه هزینه‌های هنگفتی به مصرف رسید و راه رفته را نباید دوباره برویم؛ مشکلات در رهبری بوده است و همیشه می‌بینیم که مردم یک چیز می‌گویند اما در تمام نظام یک نفر تصمیم دلخواه می‌گردد و عملی می‌سازد که باید اصلاح شود.
تفاهمنامه‌یی را که با تلاش کنفرانس آجندای ملی میان نامزدان ترتیب شده است را خواندیم بسیار موضوعات خوب و مناسب در آن تذکر داده شده است؛ این تعهدها تازه گرفته شده است و نباید فراموش کرد که تعهد شکنی نیز وجود دارد، ولی بازهم همین نامزدان پیش ملت این موضوع را امضا کردند و باید از آن حمایت صورت گیرد.
بسیاری از تیم‌های انتخاباتی شاید فکر می‌کنند که زمانی قدرت را گرفتند مشکلات در افغانستان پایان می‌یابد که چنین نیست و باید برای بیرون رفت از مشکلات کنونی کشور برنامه‌های جامع و مدونی وجود داشته باشد؛ شاید هم برنامه‌های مطرح شود اما باید علما و نخبه‌گان باید این نامزدان را قانع سازند که در جهت منافع کلان ملی از طرح آجندای ملی حمایت کنند.
باید منافع مردم مورد تأیید و تأکید قرار بگیرد نه این‌که کسی اگر برنده شد چهار یا پنج نفر را در گردِ جمع کند و مردم را با مشکلات خود رها کنند که بعد از پایان رسیدنِ دورۀ کاری شان دوباره مشکلات بیشتر شود و بس؛ در افغانستان مشکلات زیادی را داریم و این مشکلات از بابتی است که در این کشور جریانی وجود نداشته است که در قسمت منافع مردم کار کند و تصمیم بگیرد.
تشکر از توجه همۀ تان و آرزو دارم روزی برسد که همه به آسایش و رفاه رسیده باشیم.

تورپیکی رسولی د کونر ولایت د ولایتی شورا منشی:
د ټولو راغلو ښاغلو و اغلو نه مننه.

زه دکونر ولایت په نماینده ګی دمحترم ورور احمدولی مسعود څخه چی د ملی آجندا غونده جوړه کړی، ده ډیر منندوی یم.
خدای دی وکړی دغه غونده دافغانستان مظلوم ملت لپاره دیو مټی کیدو او سوکالی لپاره سبب وګرځی.
نور زه ډیری خبری نکوم او بیا هم داحمدولی مسعود نه ډیر مننه کوم چی دغه غونده جوړ کړی ده.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.