تهدید امریکا از خروج کامل نیروهایش از افغانستان ریاست‌جمهوری افغانستان: رایس دربارۀ صـلح تضـمین نداد

گزارشگر:6 قوس 1392 - ۰۵ قوس ۱۳۹۲

مشاور امنیت ملی امریکا به رییس ‌جمهوری افغانستان گفت،‌ تأخیر در امضای توافقنامه امنیتی کابل-واشنگتن خطر خروج کامل نیروهای امریکایی پس از سال ۲۰۱۴ میلادی از این کشور را به دنبال دارد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، امریکا اعلام کرد: حامد کرزی، رییس‌جمهوری افغانستان شرایط ویژه‌یی را برای امضای این توافقنامه امنیتی دو جانبه که به نیروهای امریکایی اجازه حضور در این کشور پس از سال ۲۰۱۴ را می‌دهد، مطرح کرده است.mandegar
کرزی پس از آنکه لویه جرگه به وی تاکید کردند تا به سرعت این توافقنامه امنیتی را امضا کند، از انجام این کار سر باز زد. وی سپس با سوزان رایس، مشاور امنیت ملی امریکا در رابطه با این مساله نشستی برگزار کرد.
کاخ سفید در بیانیه‌یی اعلام کرد: سوزان رایس در این نشست به کرزی گفت بدون امضای فوری این توافقنامه امنیتی، امریکا چاره‌یی بجز اتخاذ «گزینه صفر» یعنی خروج کامل نیروهای امریکایی و ناتو از افغانستان پس از سال ۲۰۱۴ ندارد.
رایس تاکید کرد: به تاخیر انداختن امضای این توافقنامه تا انتخابات ریاست جمهوری افغانستان قابل قبول نیست.
بر اساس این بیانیه واشنگتن در رابطه با امضای این توافقنامه به دنبال تصمیم لویه جرگه ابراز آمادگی کرد اما در پاسخ کرزی شرایط جدیدی را برای امضای این توافقنامه مطرح و تاکید کرد که برای امضای فوری این توافقنامه دو جانبه آمادگی ندارد.
دفتر ریاست جمهوری افغانستان پس از نشست سوزان رایس و حامد کرزی در کابل گفت: رهبر افغانستان بر خواسته‌های خود از جمله توقف عملیات‌های نیروهای خارجی در مناطق مسکونی، آغاز حقیقی و صادقانه روند صلح با شبه نظامیان طالبان و برگزاری انتخاباتی شفاف تاکید کرد.
وی افزود: امریکا باید به حملات نظامی خود به خانه‌های افغان‌ها پایان دهد و به تعهداتش در مورد برگزاری مذاکرات صلح با شبه نظامیان طالبان پیش از
امضای این توافقنامه امنیتی دو جانبه جامه عمل بپوشاند.
ایمل فیضی، سخنگوی کرزی گفت: رییس‌جمهوری افغانستان شرایطی را از جمله توقف کامل حملات نظامی و تفتیش خانه‌های افغان‌ها مطرح کرده است.
وی افزود: بسیار مهم است که دیگر هیچ غیرنظامی افغانی توسط نیروهای امریکایی کشته نشود.
کرزی همچنین از واشنگتن خواست تا زندانیان افغان بازداشت در زندان گوانتاناموی کوبا را به سرعت به افغانستان تحویل دهد.
فیضی افزود: کرزی همچنین از مقامات امریکایی خواست تا تضمین کنند واشنگتن از پشتیبانی هر یک از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری سال آتی افغانستان اجتناب خواهد کرد.
سرهنگ استیو وارن، سخنگوی پنتاگون به خبرنگاران گفت: ما معتقدیم که به تاخیر انداختن امضای این توافقنامه امنیتی دو جانبه تا ماه ژانویه غیرقابل دفاع و غیرقابل اجراست. ما می‌خواهیم که این مساله به نتیجه برسد. دولت امریکا و مردم افغان نیز همین را می‌خواهند. کرزی باید این توافق امنیتی را امضا کند.
حامیان می‌گویند، امضای این توافقنامه امنیتی حیاتی است چرا که دولت افغانستان طی ۱۲ سال جنگ علیه طالبان بسیار ضعیف و حساس شده است.
پاتریک ونترل، سخنگوی شورای امنیت ملی امریکا گفت: نشست رایس و کرزی به درخواست رییس‌جمهوری افغانستان صورت گرفته است.
کرزی از رایس خواست تا خواسته‌هایش را به باراک اوباما، رییس‌جمهوری امریکا منتقل کند.
بر بنیاد خبرنامه‎یی ریاست جمهوری افغانستان، مشاور امنیت ملی امریکا گفت که کشورش به برگزاری انتخابات شفاف، سرتاسری، به موقع و بدون هر گونه مداخله، براساس پروسهء قانونی، آن متعهد است. براساس این خبرنامه، در مورد قطع عملیات نظامی برخانه های مردم افغانستان، جنرال دانفورد، قوماندان نیروهای ائتلاف بین المللی گفت که وی به نیروهای خود هدایت داد است تا به اساس روحیهء موافقت نامه امنیتی و پیشنهادات لویه جرگهء مشورتی عمل نمایند.
در این خبرنامه آمده است که هیأت امریکائی به رهبری خانم رایس، در مورد آغازعملی پروسۀ صلح به جانب افغانستان تعهدی ارایه نکرد.
اما سوزان رایس در یک مصاحبه‌یی به طلوع نیوز گفت که در پایان دیدارش با کرزی مأیوس و غم‌گین شده است.
سوزان رایس تاکید دارد که امریکا خواهان ادامۀ همکاری با افغانستان است و با امضای این توافقنامه می‌تواند چگونگی حضور سربازان و کمک‌هایش به این کشور را پس از سال ۲۰۱۴ تنظیم کند.
خانم رایس به طلوع نیوز گفت: «باید بگویم که در پایان دیدار ما، من غمگین و مایوس شدم زمانی که دانستم او(کرزی) واضح ساخت که آمادۀ امضای توافقنامه نیست. من امیدوارم که وی این کار را انجام دهد.»

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.