هشتمین جشنوارۀ ادبیات معاصر افغانستان در جلال‌آباد برگزار شد

گزارشگر:هارون مجیدی/ 9 قوس 1392 - ۰۸ قوس ۱۳۹۲

mandegarهشتمین جشنوارۀ ادبیات معاصر افغانستان زیر نام «ادبیات و صلح» با اشتراک ده‎هاتن از نویسنده‎گان، شاعران و پژوهشگران کشور اخیراً از سوی نهاد فرهنگی گویته انستتیوت در شهر جلال آباد برگزار گردید.

نقش ادبیات درآوردن صلح و رشد فعالیت‌های ادبی شاعران، نویسنده‌گان و پژوهش‌گران در افغانستان از اهداف اصلی برگزاری این جشنواره خوانده شده است.
گویته انیستیوت نهادی که هر سال این جشنواره را برگزار می‌کند در اعلامیۀ گفته است، هدف اصلی برگزاری این جشنواره نه تنها معرفی اهل قلم ونویسنده‌گان کشور، بلکه ایجاد فضا برای خوانش وتبادل ادبی نیز می‌باشد. این انستیوت هم‌چنان گفته است، این جشنواره فرصت خوبی برای مردم عام خواهد بودتا ازآثار به نشررسیده جدید با خبر شده و یا به جمع مخاطبان جشنواره بپیوندند.
حامد کرزی رییس جمهوری اسلامی افغانستان درپیامی برگزاری این جشنواره را دراوج گیری کارهای ادبی ونهادینه سازی فرهنگ صلح وهمزیستی درکشور ارزنده خوانده است.
در بخش علمی این جشنواره برخی شاعران، نویسنده گان وپژوهش‌گران مقالات پژوهشی شان را دربارۀ ادبیات به ویژه نقش آن درآوردن صلح وهمزیستی مسالمت آمیز به خوانش گرفتند.
بیشترین این مقالات دربارۀ نقش ادبیات درصلح ونزدیکی مردم باهم بحث شده بود.
استاد پرتونادری شاعروپژوهش‌گر، در این جشنواره به خوانش مقاله‌یی را درباب «مسأله دادخواهی درادبیات به ویژه درشاهنامۀ فردوسی» به خوانش گرفت.
همین گونه نویسنده گان دیگر نیز در این جشنواره به خوانش نبشته‌های خود پرداتند.
با این حال، ابراهیم هوتک مسوول نهاد فرهنگی گویته انستتیوت آلمان در افغانستان گفت که این هشتمین جشنوارۀ ادبی‌ست که این نهاد درافغانستان برگزارمی‌کند.
به گفتۀ هوتک، این‌بارآنان برای رسیده‌گی به بزرگترین چالش کشور، جشنوارۀ ادبیات معاصرافغانستان را زیرنام «ادبیات وصلح» راه اندازی کرده اند.
این جشنواره که دو روز دوام داشت در روز دوم و پایانی آن نیز شاعران، نویسنده گانبه خوانش اشعار خود پرداخته و طرح ها و پشنهادات خود را در باب آوردن صلح در کشور بیان داشته، گفتند که ادبیات بهترین ابزاری است برای تبلیغ و ترویج فرهنگ صلح و مدارا در کشور.
شماری از فرهنگیانی که در این جشنواره اشتراک کرده بودند به روزنامۀ ماندگار گفتند، برگزاری این گونه جشنواره‌ها می‌تواند زمینۀ تبادل افکار و شناخت شاعران و فرهنگیانی که از نقاط مختلف کشور می‌آیند، گردد.
در کنار این شماری از فرهنگیان دیگر که نخواستند نامی از آن برده شود به ماندگار گفتند، در جشنوارۀ امسال با آن‌ها برخورد سلیقه‌یی صورت گرفته و آن‌ها دوام این روحیه را به سود ادبیات و جامعۀ فرهنگی نمی‌دانند.
آنان هم‌چنان گفته اند که اگر این نوع برخورد دوام یابد در سال‌های بعدی آن‌ها برگزاری چنین جشنواره‌ها را تحریم خواهند کرد.
جشنوارۀ ادبیات معصر افغانستان که از چند سال بدینسو از طرف گویته انستیوت راه اندازی می‌گردد، به گونۀ دوره یی در ولایت مختلف کشور راه اندازی گردیده است.
این جشنواره که شام پنجشنبه به پایان رسید، در حاشیه‌های آن نمایشگاه کتاب و نقد شعر و داستان معاصر هم راه اندازی گردیده بود و شبِ اخیر این جشنواره اختصاص یافته بود به شب موسیقی که به استقبال مهمان آمد.
قابل یادآوری است که در سال‌های گذشته این جشنواره در شهرهای کابل، هرات و مزار شریف برگزار گردیده بود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.