عضو کمیسیون انتخابات: ممکن انتخابات به تأخیر انداخته شود

گزارشگر:12 قوس 1392 - ۱۱ قوس ۱۳۹۲

رییس‌جمهور کرزی پیشنهاد داده است انتخابات ریاست جمهوری ماه اپریل کشور به دلیل بارش برف سنگین و هوای بسیار سرد به تاخیر انداخته شود.
به گزارش خبرگزاری رویترز، این پیشنهاد ممکن است باعث نارضایتی هر چه بیشتر امریکا و منتقدان حامد کرزی شده که معتقدند وی درصدد طولانی کردن آخرین دور ریاست جمهوری خود است.
حامد کرزی، رییس جمهوری افغانستان بر اساس قانون اساسی نمی‌تواند برای سومین دور متوالی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شود.mandegar
وی همچنین تاکنون از هیچ یک از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری ماه اپریل اعلام حمایت نکرده است هر چند که اغلب عقیده دارند که وی در این انتخابات حامی برادرش قیوم خواهد بود.
کرزی همچنین از امضای معاهده امنیتی با امریکا که اجازه حضور هزاران سرباز امریکایی در افغانستان پس از سال آینده میلادی را می‌دهد خودداری کرده و گفته است که این معاهده تا زمان برگزاری انتخابات نباید امضا شود.
یوسف نورستانی، رییس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان روز یکشنبه در مجلس سنای کشور گفت: نگرانی‌هایی در خصوص وضعیت آب‌وهوا وجود دارد. حتی رییس‌جمهور پیشنهاد داده که ما می توانیم تاریخ انتخابات را تغییر دهیم زیرا شکایت‌هایی در این زمینه از سوی مردم دریافت کرده است. من اما گفتم که ما نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم زیرا تاریخ انتخابات بر اساس قانون اساسی و قانون انتخابات تعیین می‌شود.
این پیشنهاد پس از آن مطرح شد که مقامات دولت افغانستان اعلام کردند بند آمدن راه‌ها در اثر بارش سنگین برف در ولایت‌های آنها جلوی حضور رای‌دهنده‌گان در حوزه‌های رای‌گیری را خواهد گرفت.
این درحالی است که قانون انتخاباتی افغانستان عنوان کرده که نمی‌توان تاریخ انتخابات را تغییر داد.
اما یکی از اعضای کمیسیون مستقل انتخابات که از سوی حامد کرزی برای ساماندهی انتخابات منصوب شده است گفت: اگر شرایط آب و هوایی موجب تهدید حضور گروه‌های بزرگ رای‌دهندگان در انتخابات شود، می‌توان انتخابات را به تاخیر انداخت.
وی که نام خود را فاش نساخت به خبرگزاری رویترز گفت: چنین چیزی امکانپذیر است، اما چیزی که مشخص است این است که ما تلاش داریم پیش‌بینی نکنیم چرا که برای گفتن زود است.
منتقدان دولت افغانستان و دیپلمات‌ها در این کشور نگران هستند که حامد کرزی مساله شرایط بد آب‌وهوا و ضعف امنیتی را ابزاری برای عقب انداختن انتخابات قرار دهد.

این انتخابات در افغانستان نخستین انتقال قدرت دموکراتیک در این کشور از زمان سقوط طالبان در سال ۲۰۰۱ است.
اما سخنگوی کمیسیون انتخابات افغانستان گفت نه رییس جمهور و نه برگزار کننده‌گان انتخابات اختیار تغییر زمان انتخابات را ندارند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.