ملابرادر و ملاصمد ثانی کجا هستند؟ نارضایتی غنی از رهایی برادر

گزارشگر:دو شنبه 12 قوس 1397 - ۱۲ قوس ۱۳۹۷

ماندگار: یک منبع آگاه می‌گوید دو تن از رهبران طالبان که اخیراً از زندان‌های پاکستان رها شده‌اند، هنوز هم نظر بند اند و تاکنون در مذاکرات سهیم ساخته نشده‌اند.
یک منبع آگاه که با روزنامۀ ماندگار صحبت می‌کرد، گفت که رهایی ملابرادر و ملا صمد ثانی برای حکومت افغانستان خبر خوشی نبوده است؛ زیرا این حکومت در جریان رهایی ملا برادر قرار نداشته و فقط از طریق رسانه‌ها آن را شنیده است.
mandegar-3منبع می‌گوید که رهایی ملابرادر از پاکستان توسط مقامات پاکستانی برای نشان دادن حُسن اعتماد صورت گرفته است؛ اما برخی از اعضای رهبری طالبان علاقه ندارند که او در مذاکرات صلح شامل شود.
معلومات منبع نشان می‌دهد که قرار بود ملابرادر و ملاصمد ثانی چند روز بعد از رهایی از زندان به دوحه انتقال داده شوند و آنجا شامل اعضای مذاکره کننده باشند، اما تاکنون چنین اقدامی صورت نگرفته است و این دو مقام پیشین طالبان در کراچی نظر بند شده‌اند.
ملابرادر در دوران ماموریتش کسی بوده است که مخالف برخی از اقدامات ملاعمر رهبر پیشین طالبان بود.
به همین دلیل زمانی که ملابرادر زندانی شد، طالبان از او زیاد به گرمی نام نمی‌بردند؛ اما بعد از مرگ ملاعمر، همواره رهایی او به عنوان یک خواست اصلی طالبان مطرح بوده است. منبع می‌گوید که پس از مرگ ملاعمر، برخی از رهبران طالبان گمان می‌کردند که ملا برادر نیز زنده نیست و می‌خواستند که حداقل از سرنوشت او با خبر شوند.
این منبع می‌گوید که حالا اگر ملا برادر به دوحه انتقال داده شود، در آن صورت ممکن است که او بتواند نقطۀ اطیمان‌بخشی برای امریکا در شکل یافتن جدی روند مذاکرات صلح باشد.
اما این منبع که اخبار طالبان را به دقت دنبال می‌کند می‌گوید که طالبان سعی کرده‌اند که رهایی ملابرادر و صمد ثانی از زندان را بسیار با اهمیت جلوه ندهند و از آن به گرمی زیادی استقبال نکرده‌اند.
چند هفته پیش رسانه‌های پاکستانی از قول مقامات این کشور خبر دادند که دو عضو طالبان را از زندان‌های این کشور رها کرده‌اند، در آن زمان گفته شد که این رهایی از بهر همکاری پاکستان در روند صلح افغانستان صورت گرفته است.
تا هنوز دولت افغانستان در مورد رهایی ملا برادر نظر خاصی ارایه نکرده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.