هزاران تن خواهان محاکمۀ طاقت و یون شدند /توصیه‌های اخلاقی رییس‌جمهور کافی نیست

گزارشگر:17 قوس 1392 - ۱۶ قوس ۱۳۹۲

هزاران تن از شهروندان کشور روز گذشته طی یک راه‌پیمایی اعتراض‎آمیز در کابل، از دولت خواستند که جلو توهین به ملیت‎ها و اقوام ساکن کشور را بگیرد.
معترضان از میدان «دهمزنگ» تا مقر پارلمان به راه‎پیمایی‌شان ادامه داده و خواستار مجازات کسانی شدند که مانع وحدت و همزیستی مسالمت‎آمیز میان شهروندان کشور هستند.
اخیراً مسوولان تلویزیون خصوصی ژوندون و یکی از جنرالان حکومت پیشین، اقوام غیر پشتون (افغان) ساکن کشور را «حرامی»، «مهاجر» و… خوانده بودند.mandegar
اعتراض‎کننده‎گان از حکومت خواسته‌اند که مسوولان تلویزیون ژوندون و جنرال طاقت را به خاطر تفرقه‌افگنی میان اقوام ساکن کشور به دادگاه کشانیده و قانون را بالای آن‌‎ها تطبیق نمایند.
آن‎ها در این راه‎پیمایی‌، با حمل شعارهایی از قبیل «هر نوع تبعیض و امتیاز بین اتباع افغانستان ممنوع است»، «جامعۀ خود را از لوث مخربین پاکیزه می‌خواهیم»، «افغان، تاجیک، هزاره، ازبیک و … برابر اند»؛ خواستار محاکمۀ مسوولان تلویزیون ژوندون و جنرال طاقت شدند.
به گفتۀ آنان، با تبعیض و نژادپرستی، مدنیت در افغانستان شکل نمی‌گیرد.
شفیق شرق یکی از اشتراک کننده‌گان راه‌پیمایی روز گذشته، به روزنامۀ ماندگار گفت: هیچ‌کس حق ندارد به اقوام ساکن کشور توهین کند؛ چون مردم افغانستان همه برادر و برابر هستند و هیچ ‌قومی بر قومِ دیگر برتری ندارد.
این معترض هم‌چنان گفت، ما خواستار به داده‌گاه کشانیدن کسانی هستیم که به مردم افغانستان اهانت می‌کنند و در میان آنان تفرقه می‌اندازند.
آقای شرق با اشاره به سخنان اخیر رییس‎جمهور کرزی می‌گوید، تنها توصیه‌های اخلاقی رییس‌جمهور کافی نیست؛ باید چهره‌ها و رسانه‌های مشخصی که سبب تفرقه میان اقوام ساکن کشور می‌شوند، به دادگاه معرفی شوند.
در این حال، عبدالله خداداد از فعالان جامعۀ مدنی و یکی از اشتراک‌کننده‌گان راه‌پیمایی دیروز می‌گوید، دلیل راه‌پیمایی اعتراض در برابر تمامیت‌خواهی، برتری‌جویی و نژاد پرستی سازمان یافتۀ شماری از چهره‌های شناخته شده است که با گستاخی تمام به همۀ مردم افغانستان اهانت کرده اند.
آقای خداداد هم‌چنان افزود: «حکومت همه‌یی این گستاخی‌ها را نادیده می‌گیرد، این نادیده گرفتن را ما هم‌سویی با این چهره‌های تفرقه‌انداز می‌پنداریم؛ به همین اساس ما راه‌پیمایی اعتراض‌آمیزی را راه‌اندازی نمودیم تا به حکومت و جهان بگوییم که مردم متوجه همه‌چیز هستند، صدای خود را بلند می‌کنند و در زمانش محاسبۀ خود را نیز می‌کنند.»
عبدالله خداداد با اشاره به استقبال شورای ملی از اعتراض‌‎کننده‎گان بیان داشت، نماینده‌گان شورای ملی برای جمع معترض وعده سپردند که آن‌ها صدای شان را انتقال داده و خواست‌های‌شان را در نظر می‌گیرند.
بحث قومیت در پی جنجال‌ها در پارلمان و به ویژه پخش برنامه تلویزیون ژوندون، در شبکه‌های اجتماعی هم به صورت گسترده‌یی بازتاب یافته است.
اعتراض کننده‌گان با صدور قطعنامۀ ۵ ماده‌یی از مصوبه‌های شورای ملی درمورد تذکرۀ تابعیت حمایت کردند و حرکات اخلالگرانه در داخل شورای ملی را تقبیح کردند.
روز پنجشنبه رییس‌جمهور کرزی نیز برخی از رسانه‌ها را به نفاق افگنی در کشور متهم کرد و هشدار داد که از این پس با این‌گونه تلویزیون‌ها برخورد خواهد کرد.
هارون مجیدی

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.