وزارت داخله: انتخابات در فضای امن برگزار خواهد شد

گزارشگر:20 قوس 1392 - ۱۹ قوس ۱۳۹۲

وزارت داخله می‎گوید که انتخابات ریاست‏‎جمهوری و شورهای ولایتی کشور در فضای امن برگزار خواهد شد.
صدیق صدیقی سخنگوی این وزارت، روز سه شنبه در یک نشست خبری در کابل گفت که از شش ماه به این طرف کار روی طرح امنیتی انتخابات آغاز شده است.
آقای صدیقی ابراز امیدواری کرد که تا چهار ماه آینده بتوانند نقاط بیشتری را که با تهدیدات امنیتی مواجه اند، از وجود مخالفان مسلح پاکسازی کنند.mandegar.4
او گفت: «به هدف پاکسازی نقاط بیشتر از وجود مخالفان مسلح، عملیات خود را افزایش داده‌ایم تا بتوانیم در چهار ماه که تا قبل از برگزاری انتخابات پیشرو داریم، موفق به این کار شویم. انتخابات به گونۀ سرتاسری برگزار خواهد شد؛ در حال حاضر با چالش عمده روبرو نیستیم، عملیات پاکسازی ما در تمام کشور به خصوص در شرق و جنوب شرق به گونۀ دومدار و جدی ادامه دارند. من یک بار دیگر به مردم و کمیسیون مستقل انتخابات اطمینان می‌دهم که انتخابات در فضای امن صورت خواهد گرفت.»
آقای صدیقی افزود که به هدف تامین امنیت بهتر انتخابات، در روز رای دهی نزدیک به چهار صد هزار نیروی امنیتی افغان در سراسر کشور گماشته خواهند شد.
پیش از این هم مساله تامین امنیت انتخابات سال آینده در شورای امنیت ملی مطرح گردیده و به ارگان های امنیتی دستور داده شد تا اقدامات شان را در خصوص تامین امنیت این انتخابات تقویت ببخشند.
این در حالیست که شماری از احزاب سیاسی و نهادها در داخل و خارج از کشور هم از امنیت انتخابات ابراز نگرانی کرده اند.
به باور آنان نا امنی بزرگ‌ترین مشکل در برابر برگزاری انتخابات آینده کشور است.
در عین حال، فیفا یا موسسۀ انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان نیز باور دارد که موجودیت مشکلات امنیتی به حیث یک چالش بزرگ در برابر انتخابات است.
اما فهیم نعیمی سخنگوی این موسسه می‌گوید که آنان به کار کردهای نیرو های امنیتی افغان باور دارند و امیدوارند تا امنیت انتخابات را به گونه درست تامین کنند.
او تصریح کرد: «درست است که ناامنی در افغانستان به خصوص در انتخابات مشکل عمده بشمار می رود اما در کنار آن نیروهای امنیتی افغان از توانایی زیاد برخوردار اند؛ ما امیدوارهستیم که بتوانند امنیت نه تنها مراکز رای دهی بلکه امنیت افغانستان را تامین بکنند تا مردم از امنیت فزیکی و روانی برخوردار بوده و مطمین باشند که با مشکل امنیتی مواجه نمی شوند.»
قرار است انتخابات ریاست جمهوری و شورا های ولایتی افغانستان در شانزده حمل سال ۱۳۹۳ برگزار گردد.
این در حالیست که به اساس معلومات وزارت داخله افغانستان، در شش ولسوالی کشور به دلیل تهدیدات امنیتی تا کنون پروسه ثبت نام رای دهنده گان عملی نشده است.
به باور برخی از کارشناسان اگر تا چهار ماه دیگر امنیت این ولسوالی‌ها تامین نگردند احتمال آن می‌رود که باشنده‌های این مناطق از اشتراک در انتخابات محروم گردند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.