شهروندان هرات: عامل خشونت بر ستاره مجازات شود

گزارشگر:24 قوس 1392 - ۲۳ قوس ۱۳۹۲

mandegar-1به دنبال بریده شدن بینی و لب یک زن توسط شوهرش در هرات، صدها تن در همایشی در میدان مرکزی این شهر، خواستار برخورد جدی با عاملان این گونه خشونت‌ها شده‌اند.
در این همایش، علاوه بر مسوولان نهادهای مدنی، شماری از مقام‌های دولتی و مسوولان کمیسیون مستقل حقوق بشر هم به جمع آنها پیوسته بودند.
عبدالقادر رحیمی، رییس دفتر محلی کمیسیون حقوق بشر در هرات گفت که شرکت کنندگان این همایش می‌خواهند نسبت به خشونتی که با ستاره صورت گرفته، ابراز انزجار کنند و از دولت و جامعه بخواهند که زنان را مورد حمایت بیشتری قرار دهند.
در یک تماس تلفنی از آقای رحیمی پرسیده شد که از کمیسیون حقوق بشر انتظار می‎رد که کارکردهایش منجر به کاهش خشونت علیه زنان شود، مسئولان این نهاد چرا در این مورد فکر نمی‎کنند که خود به جمع معترضان پیوسته‎اند؟ او پاسخ داد: «ما در هر دو زمینه کار می‎کنیم.»
این مقام کمیسیون حقوق بشر افزود: «ما هم در کنار جامعه مدنی صدای خود را بلند می‎کنیم و هم از طریق نهادهای دولتی در راستای محو خشونت [علیه زنان] کار می‎کنیم. کمیسیون مستقل حقوق بشر در هر دو جهت فعال است.»
خلیل پارسا از برگزارکنندگان همایش روز شنبه (۲۳ قوس/آذر) در هرات گفت کسانی که در این همایش شرکت کرده‎اند، از جامعه می‎خواهند که نسبت به خشونت با زنان حساسیت بیشتری داشته باشد.
او افزود به دلیل این که خشونت با زنان عمدتاً در خانواده‎ها صورت می‎گیرد، برگزارکنندگان همایش اعتراضی میدان مرکزی شهر هرات می‎خواهند توجه خانواده‎ها و شخصیت‎های تاثیرگذار در جامعه را به ابعاد خشونت با زنان جلب کنند.
رییس دادستانی، رییس امور زنان و رییس دفتر حقوق بشر هرات و شمار قابل توجهی از فعالان حقوق زن، از جمله کسانی بودند که در این همایش حضور دارند.
شرکت‎کنندگان شعارهایی در محکومیت خشونت با زنان با خود حمل می‎کردند و بیشتر آنها پارچه سبزرنگی را به عنوان نماد همدردی با ستاره به گردن خود بسته‎ بودند.
ستاره زن سی ساله‎یی است که در شهرک انجیل هرات زندگی می‎کند و روز جمعه وقتی که در برابر تقاضای شوهر معتادش برای فروش زیورآلات خود مخالفت کرد، با خشونت او مواجه شد.
آن گونه که مقام‎های ولایت هرات گفته‎اند، این مرد با چاقو به همسرش حمله کرد و بینی و لبش را برید. سمیع وفا، سخنگوی والی هرات گفته که چند ضربه چاقو به سر ستاره هم اصابت کرده است.

آمار ثبت خشونت با زنان در سال‎های اخیر در مناطق مختلف افغانستان و به ویژه هرات افزایش یافته و این موضوع نگرانی نهادهای حقوق بشری، مدنی و اجتماعی را برانگیخته است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.