ساخت یک پمپ گاز ۴۳ میلیون دالری در افغانستان!

گزارشگر:چهارشنبه 13 عقرب 1394 - ۱۲ عقرب ۱۳۹۴

بازرس امریکایی امور بازسازی افغانستان گزارش داد، وزارت دفاع ایالات متحده قریب به ۴۳ میلیون دالر از پول مالیات دهنده‌گان امریکایی را برای ساخت یک پمپ گاز در افغانستان هزینه کرده، رقمی ۱۴۰ برابر بیشتر از هزینه واقعی آن.
به گزارش خبرگزاری رویترز، جان سوپکو، رییس بازرسی کل بازسازی افغانستان گفت: پنتاگون از ۴۳ میلیون دالر پول به دست آمده از مالیات دهنده‌گان امریکایی برای ساخت پر هزینه ترین پمپ گاز فشرده جهان در افغانستان بهره برده است. این مبلغ بین ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ برای ساخت این پمپ گاز فشرده در این کشور جنگ زده استفاده شده است.
این پمپ گاز فشرده در منطقه شبرغان، مرکز ولایت جوزجان در شمال افغانستان سال ۲۰۱۲ در افغانستان به بهره برداری رسید و برای استفاده در خودروها به کار می‌رود.
منابع گازی در این شهر در دهه ۶۰ میلادی کشف شد.
نیروی ویژه برای عملیات عمرانی و با ثبات سازی افغانستان مسئول این پروژه در مارس ۲۰۱۵ تعطیل شد و به این دلیل و براساس گزارش بازرسی کل بازسازی افغانستان، وزارت دفاع امریکا اعلام کرد که افراد با تجربه برای انجام کارها در این زمینه را ندارد.
رییس بازرسی کل بازسازی افغانستان گفت:‌ من بابت این مساله که پنتاگون اطلاعات دقیقی درباره این پروژه در اختیار ندارد واقعا شگفت زده هستم. نیروی ویژه برای عملیات عمرانی و با ثبات سازی افغانستان مسئول این پروژه به صورت مستقیم به دفتر وزارت دفاع امریکا گزارش می‌داد.
در این گزارش همچنین مشخص شد که یک پمپ گاز فشاری در پاکستان تنها ۵۰۰ هزار دالر هزینه داشته است اما ساخت آن در کشور افغانستان ۱۴۰ برابر گران تر شده است!
یکی از سخنگویان پنتاگون گفت، وزارت دفاع امریکا به ارائه ارزیابی‌هایش درباره این مساله به بازرسی کل بازسازی افغانستان (SIGAR) ادامه می‌دهد.
واشنگتن برای بازسازی افغانستان از ۲۰۰۲ قریب به ۱۱۰ میلیارد دالر اختصاص داده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.