خوش‌بینی هیأت معاونت سازمان ملل در افغانستان از کارهای کمیسیون‌های انتخاباتی

- ۲۱ میزان ۱۳۹۸

ماندگار: هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان از روند کار کمیسیون‌های انتخاباتی ابراز خوش‌بینی کرده است. «یوناما» یا هیأت معاونت سازمان ملل در افغانستان دیروز یکشنبه، ۲۱ میزان با نشر اعلامیه‌یی گفته است کمیسیون‌های انتخاباتی گام‌های «بی‌شماری» برای تضمین شفافیت در پروسۀ شمارش آرای انتخابات روی‌دست گرفته اند.
mandegarیوناما در این اعلامیه همچنان از نهادهای ناظر، احزاب سیاسی، نامزدان و رأی‌دهنده‌گان خواسته تا نقش «فعال، آگاهانه و سازنده» برای حراست از درستی روند انتخابات در جریان شمارش آرا ایفا کنند.
در اعلامیۀ هیأت معاونت سازمان ملل آمده است: «اکنون همه مقام‌ها و بازیگران افغانستان از جمله کمیسیون مستقل انتخابات، کمیسیون شکایات انتخاباتی، احزاب سیاسی، دولت، کاندیدان و حامیان آنان باید برای حفظ و تکمیل انتخابات و حفاظت از یکپارچه‌گی این روند با توجه به جدول زمان‌بندی و اعلام نتایج، تعهد خود را نشان دهند».
یوناما در بخشی از این اعلامیه از طرف‌های دخیل در انتخابات افغانستان خواسته است تا پس از درک دقیق از پروسۀ شمارش آرا، اظهار نظر کنند. در این اعلامیه از کمیسیون‌های انتخاباتی نیز خواسته شده تا تمام طرف‌های دخیل در انتخابات را از آنچه انجام می‌دهند، آگاه سازند و اطمینان دهند.
به نقل از اعلامیۀ یوناما: تمام همه‌گی طرف‌ها مسوولیت مشترک در اعتباردهی به انتخابات دارند. هیأت معاونت سازمان ملل در بخشی از این اعلامیه تأکید کرده که از اشتراک مردم در انتخابات نیز ستایش شده است. در اعلامیه یوناما برگزاری انتخابات از سوی حکومت افغانستان «نقطۀ عطف در گذار این کشور به خودکفایی» خوانده شده است.
در اخیر اعلامیه همچنان تأکید شده که شهروندان افغانستان مسوولیت مدنی دارند که در صورت مشاهدۀ تقلب، به نهادهای مربوط به ویژه کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی مراجعه کرده و شکایت درج کند. به نقل از اعلامیه: «در صورت وجود ادعاهای معتبر، ادارات مجری قانون باید فوراً در مورد آن تحقیق کنند و در صورت لزوم، افراد مسوول را بازداشت و مورد پیگرد قانونی قرار دهند».
گفتی است که چهارمین دور انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به تاریخ ششم میزان سال جاری برگزار شد. هرچند انتخابات در سایۀ تهدیدات بلند امنیتی برگزار شد، اما میزان ناامنی در این روز بسیار کم بود. کمیسیون انتخابات آماده‌گی پذیرایی بیش از نُه میلیون شهروند را در این روز داشت، اما در اخیر اعلام کرد که دونیم میلیون تن در انتخابات اشتراک کردند؛ رقمی که روز گذشته از سوی شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری هم رد شد. شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری دیروز اعلام کردند که بربنیاد یافته‌های آنان، سقف اشتراک کننده‌گان در این انتخابات زیر یک میلیون تن بوده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.