کمیسیون انتخابات: ۷۰ درصد آمادۀ برگزاری انتخابات هستیم

گزارشگر:14 جدی 1392 - ۱۳ جدی ۱۳۹۲

هفتاد در صد آماده‌گی‌ها برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شورای ولایتی گرفته شده و انتقال مواد غیر حساس به ولایات ادامه دارد.
مسوولان کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان با اعلام این خبر می‌گویند که روند استخدام کارمندان انتخاباتی را تا دو هفته دیگر آغاز خواهند کرد.
ضیا الحق امر خیل، رییس دبیرخانۀ کمیسیون مستقل انتخابات گفت که ما به شدت تلاش می‌کنیم که انتخابات در افغانستان به وقت معین آن در شانزدهم ماه حمل برگزار گردد.mandegar-2
آقای امرخیل روز پنجشنبه در یک گردهمایی نهادهای جامعۀ مدنی افغانستان برای تحکیم روند انتخاباتی، به آماده‌گی های کمیسیون پرداخته گفت: «همین امروز موادی که در نظر گرفته شده، ترتیب و خریداری شده به کابل می‌رسد و به اساس یک پلان منظم به ۳۴ ولایت انتقال می‌یابد.»
به گفتۀ رییس دبیرخانۀ کمیسیون انتخاباتی قرار است برنامه آگاهی‌دهی در مورد انتخابات توسط حدود ۱۵۰۰ کارمند زن و مرد در سراسر افغانستان راه اندازی شود که به گفته او ۵۰ در صد تمرکز این برنامه روی بلند بردن آگاهی زنان در مورد انتخابات است.
مشارکت زنان
آقای امرخیل از علمای دین، نامزدان و وزارت امور زنان خواست که مردم را به سهم گیری در انتخابات تشویق کنند.
در همین حال، مقامات وزارت امور زنان می‌گویند باغ های زنانه در ۲۰ ولایت و ریاست‌های امور زنان در ۳۴ ولایت را در روز انتخابات در اختیار کمیسیون مستقل انتخابات قرار می دهند تا از آن به عنوان مراکز رای دهی برای زنان استفاده شود.
مژگان مصطفوی، معین وزارت امور زنان که در این گردهمای حضور داشت نا امنی و باور های سنتی از موانع عمده در راه مشارکت زنان در انتخابات بشمار می رود.
خانم مصطوی افزود: «شاید نا امنی ها بالای مشارکت زنان نسبت به مردان بیشتر تاثیر داشته باشد، امیدوار استیم که در این راستا وزارت دفاع، داخله و امنیت تدابیر خاص داشته باشند.»
آقای امر خیل همپنان گفت از میان ۳.۴ ملیون نفر که کارت رای دهی اخذ کرده اند، ۳۵ در صدشان را زنان تشکیل داده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.