کمیسیون شکایات حرف زدن در مورد ۳۰۰ هزار رأی جنجالی را پیش از وقت می‌داند

گزارشگر:ناجیه نوری - ۱۵ جدی ۱۳۹۸

دستۀ انتخاباتی ثبات و همگرایی ۵۵۶۴ مورد شکایت، دستۀ انتخاباتی صلح و عدالت اسلامی ۳۷۱۱ شکایت، دستۀ انتخاباتی دولت‌ساز ۳۳۰۲ مورد شکایت و دستۀ انتخاباتی امنیت و عدالت، یک مورد شکایت ثبت کرده است.
زهره‌بیان شینواری، دیروز یک‌شنبه ۱۵ جدی در یک نشست خبری با بیان این مطلب گفت: شکایت‌های ثبت شده از سوی دسته‌های انتخاباتی، در ۱۶ دسته از لحاظ موضوعی، بخش‌بندی شده است.
mandegarبر اساس معلومات این کمیسیون، شکایت‌های انتخاباتی از رهگذر تاثیرگذاری روی نتایج ابتدایی انتخابات به چهار دسته تقسیم شده است که دستۀ اول آن شامل ۸۷۹۴ شکایت، دستۀ دوم ۱۳۱۸ شکایت، دستۀ سوم ۲۶۷۷ شکایت و دستۀ چهارم نیز صد شکایت است.
در مجموع بیش از ۱۶ هزار و ۵۰۰ شکایت در مورد نتایج ابتدایی انتخابات ششم میزان در این کمیسیون ثبت شده است. معلومات کمیسیون شکایات نشان می‌دهد که بیشترین شکایت‌ها در مورد تفاوت آرای بایومتریک با فورم نتایج است که شمار آن به ۶۸۸۱ شکایت می‌رسد.
پس از آن، ۲۱۴۰ شکایت در مورد ابطال محل رای‌دهی بدون دلیل، ۱۳۳۸ شکایت در مورد آرای مشکوک و ۱۳۸۰ شکایت غیرموجه ثبت شده است.
بانو شینواری در این نشست گفت: «در مورد تفاوت رأی بایومتریک با فورم نتایج ۶۸۸۱ شکایت، افزایش آرا به نفع نامزد ۱۱۹ شکایت، کاهش آرا به ضرر نامزد ۵۵۲ شکایت، شمارش آرای یک نامزد به نفع نامزد دیگر ۴ شکایت، استفاده از رأی پیش از وقت ۲۸۲ شکایت، استفاده از رأی بعد از وقت ۳۸۱ شکایت، رأی بدون بایومتریک ۶۵۷ شکایت، ابطال محل رأی‌دهی بدون دلیل ۲۱۴۰ شکایت، مفقود شدن فورم نتایج ۳۹ شکایت و تغییر در فورم نتایج ۱۰۰ شکایت به ثبت رسیده است.»
خانم شینواری همچنان می‌گوید: ۳۶ شکایت د رمورد تغییر فورم نتایج بعد از بازشماری آرا، ۲۹ شکایت در مورد دستگاه بایومتریک، چهار شکایت در مورد شمارش آرای یک نامزد به نفع نامزد دیگر، چهار شکایت در مورد جانبداری کارمندان کمیسیون در پروسه بازشماری و سه شکایت نیز در مورد شمارش آرا در غیاب ناظرین ثبت شده است.
به گفتۀ رییس کمییسون شکایات انتخاباتی: ۱۲۰۹ شکایت دیگر نیز شامل سایر موارد است که در هیچ یک این دسته‌بندی شامل نیست.
رییس کمیسیون شکایات افزود: روند رسیده‌گی به شکایت‌های انتخاباتی، در ۳۴ ولایت جریان دارد و حتا در برخی از ولایت‌ها، کار تصمیم‌گیری روی شکایت‌های ثبت شده آغاز شده است.
بر بنیاد طرزالعمل کمیسیون شکایات انتخاباتی، پس از تصنیف شکایت‌ها، مراحل بررسی، تحلیل، تدقیق، فیصله، ابلاغ و تطبیق است که به گفتۀ خانم شینواری کار روی مراحل بعدی در دفاتر ولایتی و مرکزی این کمیسیون به شدت جریان دارد.
او تصریح کرد: اما با توجه به حجم شکایت‌های انتخاباتی چون در برخی ولایات شکایت‌ها زیاد است. بنابراین ممکن است که یکی – دو روز تأخیر صورت گیرد.
او، در پاسخ به پرسشی در مورد ۳۰۰ هزار رأی جنجالی، گفت: «بعضی از شکایت‌های ثبت‌شده، بی‌اساس و بی‌بنیاد است و بعضی از شکایت‌ها تأثیرگذار است؛ اما پیش از وقت است که در مورد ۳۰۰ هزار رأی جنجالی حرف بزنیم، بنابراین باید منتظر باشیم که بعد از بررسی شکایات مشخص شود.»
پیش از این گفته شده بود که کمیسیون شکایات انتخاباتی گفته بود که ۳۰۰ رای جنجالی مربوط کمیسیون انتخابات است و باید در مورد آن کمیسیون انتخابات تصمیم بگیرد.
از سویی هم، محمدقاسم الیاسی، سخن‌گوی کمیسیون رسیده‌گی به شکایت‌های انتخاباتی دراین نشست گفت: روند بررسی شکایات در شش ولایت، تا پایان امشب تکمیل خواهد شد.
داکتر قاسم الیاسی گفت که روز گذشته در مورد شکایت‌ها در جوزجان فیصله صورت گرفته و تا پایان امروز یکشنبه نیز در مورد آرای ولایت‌های پنجشیر، پروان و بادغیس دفاتر ولایتی فیصله خواهند کرد.
سخنگوی کمیسیون شکایات تاکید کرد: تا پایان امروز احتمال این وجود دارد که شش ولایت کار خود را تکمیل کنند.
گفتنی‌ست که کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان، شکایت‌های انتخاباتی را از لحاظ ماهیت به سه دسته تقسیم کرده که از این جمله ۳۲۷۲ شکایت آن جرایم انتخاباتی تشخیص شده است.
بانو شینواری دراین نشست گفت: «تخطی‌ها و تخلف‌های انتخاباتی از دیگر دسته‌های شکایت‌های انتخاباتی است. ۱۳۷۱ شکایت تخطی‌های انتخاباتی، ۴۳۰۳ شکایت تخلف‌های انتخاباتی و ۳۲۷۲ شکایت آن جرایم انتخاباتی تشخیص شده است».
رییس کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان با اشاره به صلاحیت قانونی این نهاد افزود: «کمیسیون شکایات جرایم مرتبط به انتخابات را بررسی، شناسایی و تشخیص کرده و مرتکبین آن را غرض تعقیب عدلی مرجع ذی‌صلاح معرفی می‌نماید».
کمیسیون مستقل انتخابات، حدود دو هفته پیش، نتیجه‌ی ابتدایی انتخابات ریاست‌جمهوری را اعلام کرد که بر اساس آن، محمداشرف غنی، با به دست آوردن ۵۰٫۶۴ درصد آرا در صدر و عبدالله عبدالله با کسب ۳۹٫۵۲ درصد آرا در جایگاه دوم قرار دارد.
اما رییس کمیسیون رسیده‌گی به شکایت‌های انتخاباتی، چندی پیش تأکید کرده بود که نتیجۀ اعلام‌شده از سوی کمیسیون مستقل انتخابات، ابتدایی است و طرف‌های دخیل در انتخابات، باید از پیش‌داوری، خودداری کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.