افغانستانِ پس از ۲۰۱۴؛ محور گفت‌وگوی وزیر دفاع افغانستان با رییس‌جمهور پاکستان

- ۰۹ دلو ۱۳۹۱

وزیر دفاع افغانستان روز گذشته با رییس‌جمهور و رییس ستاد مشترک ارتش پاکستان ملاقات کرده است.
سترجنرال بسم‌الله محمدی، وزیر دفاع ملی روز گذشته برای انجام سفری پنج‌روزه در رأس یک هیات بلندپایه کابل را به مقصد اسلام‌آباد ترک کرد.
بر اساس گزارش رسانه‌های پاکستانی، بسم‌الله خان پس از رسیدن به اسلام‌آباد، نخست با جنرال اشفاق پرویز کیانی رییس ستاد مشترک ارتش پاکستان، دیدار و روی مسایل امنیتی بحث و گفت‌وگو کرده است.
در این دیدار، آقای محمدی رهایی طالبان را از زندان‌های پاکستان، یک گام مثبت در پروسۀ صلح افغانستان خوانده و خواهان همکاری‌های بیشترِ پاکستان در این روند گردیده است.
از سوی دیگر، جنرال کیانی نیز بر حمایت کاملش از پروسۀ صلح افغانستان تأکید کرده و گفته است که خواهانِ یک افغانستان باثبات می‌باشد.
وزیر دفاع افغانستان با آصف علی زرداری رییس‌جمهور پاکستان نیز گفت‌وگو کرده است.
تلویزیون دولتی پاکستان گزارش داده که محور اصلی گفت‌وگوها میان وزیر دفاع افغانستان و رییس‌جمهور پاکستان را اوضاع افغانستان و منطقه پس از سال ۲۰۱۴ میلادی تشکیل می‌داد.
آصف علی زرداری نیز خواهان تأمین صلح و ثبات سراسری در افغانستان گردیده و گفته است که صلح در افغانستان ضامن صلح و ثبات در پاکستان است.
وزیر دفاع افغانستان در حالی به پاکستان سفر می‌کند که او پیش از این، بارها اسلام‌آباد را متهم به مداخله در امور داخلی افغانستان کرده است.
جنرال امرالله امان کارشناس امور نظامی می‌گوید: این معمول است که وزرا و روسای کشورهای همسایه یکدیگر را دعوت می‌کنند و مشکلات خود را با کشور همسایه خود در میان می‌گذارند؛ ولی سفر وزیر دفاع ملی افغانستان به پاکستان پرسش‌های گوناگونی را به دنبال دارد و در حالی صورت می‌گیرد که هنوز رابطه میان دو کشور پرتنش است و بیمارانِ ما در پشت دروازه تورخم منتظر ورود به آن کشور می‌باشند.
او هم‌چنان گفت: «هنوز اموال تجارتی‌یی که نیازمندی اولیه مردم می‌باشد، در بندر کراچی متوقف است، و زخمی‌های ولایات سرمرزی به‌ویژه زخمی‌های مردم کنر که در اثر حملات موشکی پاکستانی مجروح شده بودند، مدوا نشده‌‌اند».
او افزود: «چه‌گونه می‌توان این سفر را دوستانه خواند و نسبت به پیامدهای مثبت آن خوش‌بین بود وقتی که هنوز مراسم عزاداری‌ مردم ختم نشده است؟»
این کارشناس امور نظامی گفت: باور ندارم وزیر دفاع ملی با آجندای مشخصی به پاکستان سفر کرده باشد؛ من به عنوان شهروند افغانستان با توجه به عملکرد این کشور نسبت به مردم افغانستان، هیچ‌گونه امیدواری‌یی به این سفر ندارم.
آقای امان توضیح داد: استخبارات و نظامیان پاکستان در تلاش هستند که در صفوف نیروهای ارتش ملی نفوذ کنند، حتا استخبارات منطقه در ارگ ریاست‌جمهوری نفوذ کرده. هنوز آن‌ها دست بلند دارند و در در پی تخریب سکتور امنیتیِ کشور ما هستند. امیدوارم که باتوجه به چالش‌ها و مشکلات میان این دو کشور، وزیر دفاع ملی مسوولانه برخورد کند.
هم‌چنان وی گفت: مردم افغانستان نمی‌دانند که وزیر دفاع ملی با مقام‌های بلندرتبه پاکستان روی چه مسایلی تفاهم می‌کند. پاکستانی‌ها هیچ‌گاه نسبت به مردم افغانستان حسن نیت نداشته‌اند، آن‌ها فقط نرم‌گو و نرم‌بُر هستند. مقام‌های دولتی ما همواره حرف‌های خود را به آن‌ها می‌گویند، اما آن‌ها آن‌چه را که در عمق استراتژی نظامی و استخباراتی خود دارند، تطبیق می‌کنند.
او گفت: بسم‌الله محمدی وزیر دفاع ملی، پیش از سفر به پاکستان، باید از مقامات این کشور می‌خواست که اجازه انتقال محموله‌های غذایی مردمِ ما را به افغانستان بدهند و سپس در صورت دریافت پاسخ مثبت، به پاکستان سفر می‌کرد. اما برخلاف، وزیر دفاع ملی به‌سرعت به دعوت این «همسایه بدبخت» پاسخ مثبت داد. امید که آقای محمدی جدیت به خرج دهد و در این سفر با پاکستانی‌ها صحبت قاطع و موثر داشته باشد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.