نماینده‎گان مجلس: رهبران دولت روی یک چهره برای وزارت دفاع توافق کنند «ستانکزی وزیر پیشنهادی طالبان بود»

- ۱۹ سرطان ۱۳۹۴

معصوم ستانکزی به دلیل این‌که از سوی مخالفین مسلح دولت به عنوان وزیر دفاع پیشنهاد و به مجلس معرفی شده بود؛ رای اعتماد نگرفت.
یکی از نماینده‌گان مجلس با بیان این مطلب تأکید می‌کند که حتا طرفداران دکتر غنی به دلیل این‌که معصوم ستانکزی از سوی طالبان پیشنهاد شده بود، به او رای اعتماد ندادند.
با این حال، شماری دیگر از نماینده‌گان مجلس دلیل عدم رای اعتماد به نامزد وزیر فعلی و قبلی را اختلافات میان رهبران حکومت وحدت ملی عنوان می‌کنند.
mnandegar-3آنان می‌گویند؛ دکتر غنی فردی را به این پست معرفی می‌کند که صد درصد مورد تایید خودش است، اما چهل درصد مورد تایید داکترعبدالله نیست؛ بنابراین زمانیکه شخص مورد اعتماد هردو رهبر به مجلس معرفی نشود، نمی‌تواند حتا ۳۰ درصد رای اعتماد مجلس را کسب کند.
محمد معصوم ستانکزی که به عنوان وزیر دفاع افغانستان پیشنهاد شده بود، دو روز پیش از سوی مجلس نمایندگان رد شد.
قبل از این هم جنرال شیرمحمد کریمی به عنوان وزیر دفاع به مجلس معرفی شده بود که نتوانست رای تایید بگیرد. به دنبال آن، افضل لودین برای این وزارت معرفی شد که او به دلیل یک سری جنجال‌ها انصراف داد.
هفتۀ پیش که ستانکزی برای نخستین بار به پارلمان رفته بود تا توسط معاون ریاست جمهوری افغانستان معرفی شود ساختمان پارلمان مورد حمله گروه طالبان قرار گرفت و برنامه معرفی او برای هفته جاری به تعویق افتاد.
در نشست علنی مجلس در روز شنبه ۱۳ سرطان/تیر هفتۀ جاری ستانکزی نخست برنامه کاری خود را به نمایندگان اعلام کرد. پس از آن مجلس برای تائید صلاحیت او رای گیری را آغاز کردند.
شکیبا هاشمی عضو مجلس نماینده‌گان می‌گوید؛ برای معصوم ستانکزی حتا طرفداران دکترغنی به دلیل اینکه او از سوی طالبان معرفی شده بود؛ رای اعتماد ندادند.
بانوهاشمی تاکید کرد، پیشنهاد یکی از مخالفین مسلح دولت این بود که باید وزیر جنگ مورد تایید ما باشد که معصوم ستانکزی است و این مساله سبب شد تا حتا طرفداران خود ستانکزی نیز به او رای اعتماد ندهند.
بانو هاشمی، یکی دیگر از دلایل عدم رای اعتماد به ستانکزی را ناکامی او در شورای عالی صلح عنوان کرده گفت؛ کسی‌که برای صلح کاری کرده نتواند برای جنگ چه تدبیری خواهد اندیشید.
به گفته این عضو مجلس، دلیل دیگر عدم رای اعتماد به نامزد وزرای وزارت دفاع اختلافات میان رهبران حکومت وحدت ملی است.
این عضو مجلس می‌گوید، اختلافات میان رهبران حکومت وحدت ملی نه تنها سبب عدم رای اعتماد نامزد وزرای وزارت دفاع شده؛ بل یکی از دلایل اصلی افزایش ناامنی‌های اخیر نیز همین اختلافات است.
درهمین حال، عارف رحمانی عضو مجلس نماینده‌گان، اختلافات میان رهبران حکومت وحدت ملی را یکی از دلایل نگرفتن رای اعتماد نامزد وزرای وزارت دفاع می‌داند.
او می‌گوید،افضل لودین کارنامه سیاسی زیاد خوبی نداشت و دارای یک جهت سیاسی شگفت‌آ‌‌وردی بود و اما شیرمحمد کریمی با آنکه یک فرد اکادمیک و توانمند بود؛ ولی بنابر موضع‌گیری‌هایی که در گذشته داشت، نتوانست مورد اعتماد مجلس واقع شود.
به گفته رحمانی، تا … ادامه صفحه ۶

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.