نماینده‎گان مجلس وزارت تحصیلات عالی را به بی‎کفایتی متهم کردند

گزارشگر:15 جدی 1392 - ۱۴ جدی ۱۳۹۲

برخی از نماینده‎گان مجلس، از ضعف مدیریتی در روند برگزاری امتحان کانکور در سطح کشور به شدت انتقاد و نسبت به عواقب مشکلات کانکور به وزارت تحصیلات عالی هشدار دادند.
از حدود سه هفته به این سو، نماینده‎گان مجلس از مشکلاتی که در روند برگزاری امتحان کانکور ولایت لوگر به وجود آمد؛ شدیداً وزارت تحصیلات عالی را مورد انتقاد قرار داده اند.
روز گذشته روند برگزاری کانکور در ولایت غزنی نیز با انتقادهای تند نماینده‎گان مجلس روبرو شد و آنان وزارت تحصیلات را به ضعف مدیریتی متهم کردند.mandegar-3
امتحان کانکور در ولایت غزنی روزهای جمعه و شنبه برگزار شد.
شاه‌گل رضای نماینده مردم غزنی در مجلس گفت: هیأت اعزامی کمیتۀ کانکور به ولایت غزنی، روز جمعه به برخی از داوطلبان یک ساعت فرصت داده اند تا سوالات شان را حل کنند.
خانم رضایی افزود: «امتحان کانکور سرنوشت دوازده سالۀ شاگردان را رقم می‎زند. اما متأسفانه در ولایت غزنی، برخی از اتاق‌های بسیار مشخص در ساعت ۴ برگه امتحان توزیع شده و ساعت ۵ دوباره جمع‌آوری شده است».
او همچنین افزود که برای هر دو شاگرد، یک فورمه سوال توزیع شده که نشان دهنده نبود مدیریت درست کمیته کانکور است.
در روز توزیع کارت‎های شمولیت امتحان کانکور در ولایت غزنی نیز بی‌نظمی‌های زیادی وجود داشته و شاگردان دست به اعتراض زدند.
همچنین، در روز توزیع کارت‌های شمولت امتحان، مقداری مواد انفجاری نیز از یک حوزۀ توزیع کارت، بدست آمد که این مساله بر روی شاگردان تأثیر منفی برجا گذاشته است.
سه هفته پیش، برگه‌های امتحان کانکور ولایت لوگر نیز به دلیل آنچه مسوولین نبود شفافیت خواندند، به آب انداخته شد.
شاه گل رضایی نماینده مردم غزنی تقصیر همۀ این اتفاقات در جریان برگزاری کانکور را بر دوش وزارت تحصیلات عالی انداخته و این وزارت را به ضعف مدیریتی متهم کرد.
او از مجلس خواست که این رخ دادها در روند برگزاری کانکور را جداً پیگیری کند.
صالح محمد سلجوقی معاون دوم که ریاست جلسه روز گذشتۀ مجلس نماینده‎گان را برعهده داشت، به کمیسیون امور دینی و فرهنگی مجلس وظیفه سپرد که موضوع کانکور در ولایت غزنی را نیز با دقت پیگیری کند.
از سوی دیگر، حاجی ظاهر قدیر نمایندۀ مردم ننگرهار در مجلس نیز از وزارت تحصیلات به شدت انتقاد کرد و گفت که مشکلات در روند برگزاری کانکور تنها در یک ولایت نیست؛ بلکه تمامی افغانستان را در برگرفته است.
آقای قدیر افزود: «زمانی که وزیر تحصیلات به مجلس می‌آید؛ نمی‌فهمم که به چه صورت قناعت وکیلان را حاصل می‌کند، هم اکنون دانشجویان در دانشکده‌های انجینری و زراعت دانشگاه ننگرهار بدون دلیل محروم می‌شوند؛ حتی به صنف راه پیدا نمی‌کنند».
او، به وزارت تحصیلات عالی هشدار داد: ‌«در صورتی که به مشکلات دانشجویان رسیده‌گی نکند؛ ما نخواهیم گذاشت که وزیر تحصیلات به این وزارت داخل شود و در مقابل دروازه خیمه خواهیم زد».
انتقادها از مشکلات و وضعف بد مدیریتی در وزارت تحصیلات عالی به ویژه در روند برگزاری کانکور، در حالی صورت می‌گیرد که پیش از این، مقام‌های این وزارت از شفافیت روند کانکور اطمینان داده بودند.
روند برگزاری کانکور در سال‌های قبل نیز با چالش‌های روبرو بود و انتقادهای زیاد را در قبال داشت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.