استادان و دانشجویان دانشگاه: مسعود به نسل‌های بعدی معرفی شود

گزارشگر:يونس آرين - ۲۰ سنبله ۱۳۹۱

جای مسعود مانند سایر قهرمان جهان برای همیشه خالی‌ست و اگر قرن‌ها بگذرد قهرمانی مانند احمدشاه مسعود نه‌تنها در افغانستان، بل‌که در جهان ظهور نخواهد کرد.
شماری از استادان و دانشجویان دانشگاه کابل با بیان این مطلب به روزنامه ماندگار گفته اند که برای شناخت هرچه بهتر شخصیت احمدشاه مسعود باید پژوهش‌های علمی صورت گیرد، تا قشر جوان و نسل‌ آینده کشور بتوانند از کارنامه‌ها، نظریات، دیدگاه‌ها و رفتارهای او، آگاه شوند.
سعیده مژگان مصطفوی استاد دانشکده ژورنالیزم دانشگاه کابل می‌‎گوید، اگر قرن‌ها بگذرد، خاطره‌ها، کارکاردها، قهرمانی‌ها و از خودگذری‌های شهید احمدشاه مسعود در اذهان مردم افغانستان، منطقه و جهان ماندگار خواهد ماند.
او می‌گوید: مسعود باگذشت هر روز جای خود را در قلب مردم افغانستان بیش‌تر پیدا خواهد کرد.
بانو مژگان گفت: اگر احمدشاه مسعود حیات می‌داشت، برخی از اختلافات و مشکلات امروزی کمتر می‌بود.
بانو مژگان خاطرنشان کرد: ‌شهید مسعود با ویژه‌گی‌های خاصی‌که داشت در دل‌ها راه یافت؛ او خداوند را در همه‌جا حاضر و ناظر می‌دید و با ترس از خدا دست به کار ناشایستی نمی‌زد.
خانم مژگان تاکیید کرد: “مسعود به خوبی و آرامی ملت خود می‌اندیشید و چیزی را برای خود نمی‌خواست؛ به همین دلیل او پس از شهادت‌اش جز نام نیک و قهرمانی‌ها چیز دیگری نداشت و همین سبب شد که از میان شخصیت‌‌های چند دهه اخیر در میان مردم افغانستان به یک اسطوره تبدیل شود.”
در همین حال، محمد موسی فریور استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه کابل می‌گوید، شهدا شمع‌های فروزان تاریخ هستند که پشتوانه معنوی یک ملت و یک کشور را تشکیل می‌دهند و از خون این‌هاست که همان ملت به حیات خود ادامه می‌دهد.
او گفت: احمدشاه مسعود یکی از طلایه‌داران نهضت اسلامی افغانستان بود و عمر خود را برای اقامه این نهضت و دفع وطرد اشغال شوروی و کمونیست‌ها صرف کرد.
آقای فریور گفت: مسعود به عزت اسلام و مسلمانان می‌اندیشید.
این استاد دانشگاه یادآوری کرد: برخی‌ها امروزه از نام و تصاویر قهرمان ملی کشور سوء استفاده کرده و با خون او تجارت می‌کنند.
عبدالقدیر مهان استاد ژورنالیزم در دانشگاه کابل می‌گوید: تاریخ کارنامه‌ها، رفتارها و مبارزه‌های احمدشاه مسعود علیه اجنبی و استعمار را در قلب فرد فرد از نسل‌های امروز و فردای افغانستان ثبت خواهد کرد.
به باور استاد مهان، اگر احمدشاه مسعود حیات می‌داشت به هیچ صورت در کشور بی‌بند و باری و بی‌نظمی نبود.
او می‌گوید: “اخلاص، صداقت، فداکاری و جهاد در مقابل اجنبی باعث شد که احمدشاه مسعود به یک اسطورۀ به یادماندنی تبدیل شود.”
در این حال، شهلا فرید استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه کابل می‌گوید: نظر به فعالیت‌ها و نقش شهید مسعود در فضای سیاسی افغانستان، امروزه جهان شناخت خوبی از او دارد.
او می افزاید: احمدشاه مسعود کسی بود که افغانستان را برای افغانستان می‌خواست.
به نظر او، جنبه مثبت زنده‌گی قهرمان ملی این‌ است که او هرگز در جریان جهاد و مقاومت افغانستان را ترک نکرد و یگانه آرزویش افغانستان آزاد بود.
او گفت: اگر فشار زیاد بالایش وارد می‌شد به کوه‌های افغانستان می‌رفت و حلقه مبارزات خود را با جوانان روشنفکر وسیعتر می‌کرد.
بانو فرید تاکید کرد: نبود مسعود بالای وحدت ملی افغانستان تاثیر منفی گذاشت.
به باور او، یگانه عاملی که احمدشاه مسعود را به یک اسطوره تبدیل کرد قوت و مستقل بودن او بود.
در همین حال، عزیز احمد فانوس استاد دانشگاه کابل می‌گوید: احمدشاه مسعود نه تنها در میان مردم اقوام و قبایل افغانستان بل‌که در جهان نیز جایگاه خاص خود را دارا می‌باشد.
او می‌گوید: مبارزه مسعود برای اسلام حقیقی بود که آزادی، دموکراسی و حقوق بشر را نیز تضمین می‌کرد.
آقای فانوس یادآوری کرد: مسعود نماینده اسلام معتدل بود.
سیر نیک‌زاد دانشجوی دانشگاه می‌گوید که احمدشاه مسعود قهرمان ملی کشور را می‌توان در قطار بزرگترین رهبران نهضت‌های قرن بیستم حساب کرد.
او افزود، احمدشاه مسعود در تاریخ افغانستان از نام درخشنده و بالای برخوردار خواهد بود؛ چون امنیت نسبی، ترقی و رشد کشور مدیون جان‌فشانی‌های اوست.
او اضافه کرد: مسعود بنیان‌گذار جنگ چریکی نوین در جهان است؛  این مساله نام او را در تاریخ جهان و افغانستان ماندگار کرده است.
همچنان احمد ذکی معنوی دانشجوی دیگر دانشگاه کابل می‌گوید، مسعود اسطورۀ تاریخ مبارزاتی جهان است.
این دانشجوی دانشگاه گفت: مسعود در روزگاری که ظلم، استبداد و افراط‌گرایی بیداد می‌کرد، مبارزۀ خویش را آغاز کرد و تا پای جان برای عزت، سربلندی، استقلال و غرور مردم افغانستان جنگید و جانش را نثار کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.