احمد مسعود: طالبان به هیچ تعهد خود به غیرقرارداد خود با آمریکا عمل نکرده‌اند.





ریس‌جمهور دستور رهایی هیچ زندانی را خلاف قانون نداده است

گزارشگر:16 جدی 1392 - ۱۵ جدی ۱۳۹۲

ریاست‎جمهوری افغانستان می‎گوید که رییس‎جمهور کرزی دستور رهایی هیچ زندانی‎یی را برخلاف قانون صادر نکرده است.
فایق واحدی معاون سخنگوی ریاست‏‎جمهوری افغانستان در نامۀ رسمی‏‎یی که به روزنامۀ ماندگار فرستاده است، در پیوند به اعتراض امریکا مبنی بر رهایی ۸۸ زندانی نوشته که تا یک هفتۀ دیگر دربارۀ سرنوشت این زندانیان تصمیم اتخاذ خواهد شد.
برخی مقام‎های امریکایی، این ۸۸ زندانی را “خطرناک” معرفی کرده و گفته‎اند که با رهایی آن‌ها اوضاع افغانستان برهم خواهد خورد.mandegar-3
سنتاتوران امریکایی و برخی مقام‎های نظامی این کشور، دربارۀ رهایی این زندانیان به رییس‎جمهور کزی هشدار داده اند.
اما معاون سخنگوی ریاست‎‏جمهوری نوشته است: “در جلسه‌یی‌که هفتۀ گذشته رییس‌جمهور با اعضای بورد بازنگری قضایای محبوسین بگرام داشت، مسوولین این بورد در مورد پیشرفت کاری‌شان به رییس‌جمهور معلومات دادند. در مورد چگونگی سرنوشت ۸۸ زندانی که امریکا در مورد رهایی آنها اعتراض داشت، در این جلسه تصمیم اتخاذ شد که ارگان‌های امنیتی افغانستان تا یک هفتۀ دیگر در صورتی که علیه این زندانیان اسناد و شواهد اضافی الزام که جرم آن‌ها را ثابت بسازد، وجود داشته باشد ارایه کنند و بورد بازنگری در روشنائی قوانین افغانستان در این زمینه تصمیم اتخاذ کند.”
این سنخگوی ریاست‌جمهوری گفته است: گزارش‌هایی که گویا رییس‌جمهور دستور رهایی یا تأخیر در رهایی زندانیان زندان بگرام را داده است، بی‌اساس است.
فایق واحدی همچنان نوشته است، رییس‌جمهوری همان‌گونه که در نشستی با سناتوران امریکایی گفت، آن‌هایی‌که بی‌گناه در بند هستند و شواهد و اسناد علیه آنها وجود ندارد، باید رها شوند و وظیفۀ بورد هم همین است تا تشخیص نماید که چه کسانی بی‌گناه هستند و چه کسانی مجرم اند.
به گفتۀ معاون سخنگوی ریاست‎‏جمهوری، آن‌هایی که در برابرشان شواهد وجود دارد، به مراجع عدلی و قضایی تسلیم داده خواهند شد. آن‌هایی که جرم‌شان ثابت می‌شود و دست‌شان به خون مردم آلوده است و مردم بی‌گناه را به قتل رسانده‌اند، محاکمه شده و مجازات می‌شوند.
حکومت افغانستان سال پیش مسوولیت زندان بگرام را از نیروهای امریکایی بر عهده گرفت. پس از گرفتن مسوولیت زندان بگرام، روند رهایی زندانیان این زندان آغاز شد. اخیراً حکومت ۶۵۰ زندانی زندان بگرام را آزاد کرد.
آزادی این زندانیان واکنش‎های تند برخی اعضای مجلس، آگاهان سیاسی و نظامی و شهروندان کشور را بر انگیخته است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.