اوجِ هیجانِ سینمایی در سالِ ۲۰۱۴

گزارشگر:28 جدی 1392 - ۲۷ جدی ۱۳۹۲

mandegar-3سینماهای جهان در سال جاری میلادی، میزبان اکران فلم‌های مطرحی خواهند بود که علاقه‌مندان به سینما مدت‌هاست در انتظار نمایشِ آن‌ها هستند؛ از ساختۀ جدید «دارن آرنوفسکی»، «لوک بسون» و «دیوید فینچر» تا فلم‌های تخیلی و کمدی چون قسمت‌های جدیدِ «هابیت» و «بازی‌های بقا».
در نخسـتین روزهای سال ۲۰۱۴ میلادی، نگاهی می‌اندازیم به مهم‌ترین فلم‌هایی که قرار است در این سال مهمان سینماهای جهان باشند، گرچه برخی از این فلم‌ها هنوز فلم‌برداری خود را آغاز نکرده‌اند و برخی دیگر در میانه‌های فرآیند ساخت هستند و هنوز تاریخ اکران قطعیِ خود را اعلام نکرده‌اند.
فلم «مردان تاریخی» به کارگردانی «جورج کلونی» اولین نمایش بین‌المللی خود را در جشنوارۀ برلین تجربه می‌کند و پس از آن از هفتم فبروری ۲۰۱۴ ابتدا در سینماهای امریکا و سپس به‌تدریج در سایر نقاط جهان به روی پرده خواهد رفت. «کلونی» برای فلم «مردان تاریخی» از عوامل و بازیگران سرشناسی استفاده کرده که از آن جمله می‌توان به «مت دیمون»، «بیل مورای»، «جان گودمن»، «ژان دوژاردین» و «کیت بلانش» اشاره کرد. داستان فلم دربارۀ سرقتِ بزرگ هنری نازی‌ها در جنگ جهانی دوم است که پس از آن نازی‌ها بیش از پنج میلیون دالر دارایی فرهنگی سرقت شده را به کشورهای صاحبِ آن بازگرداند، اما هنوز آثار هنری و فرهنگیِ بی‌شماری به ارزش هزاران میلیارد دالر مفقود شده‌اند و گروهی از تاریخ‌دانان هنری به کشف و بازگردانی این آثار و اسناد باارزش می‌پردازند.
کمدی جدید «وس اندرسون» با نام «هوتل بزرگ بوداپست» اولین نمایش خود را در ۱۶ فبروری و در مراسم افتتاحیۀ شصت‌وچهارمین جشنوارۀ فلم برلین خواهد داشت و پس از آن از هفتم مارچ در سینماهای امریکا اکران می‌شود و از فبروری تا مارچ سال آینده نیز در سینماهای اروپا به روی پرده خواهد رفت. در فلم «هوتل بزرگ بوداپست» بازیگران مطرحی چون «رالف فینس»، «بیل مورای»، «ادوارد نورتون»، «جود لا»، «ویلیام دافوئه» و «اون ویلسون» نقش‌آفرینی می‌کنند. «وس اندرسون» در سال ۲۰۱۲ نیز با فلم نامزد اسکار «قلمرو طلوع ماه» جشنوارۀ معتبر کن را افتتاح کرده بود.

پس از مدت‌ها انتظار‌، دارن آرونوفسکی، کارگردان برندۀ اسکار، فلم جدیدش به نام «نوح» که در آن به زنده‌گی حضرت نوح (ع) پرداخته شده را از ۲۸ مارچ ۲۰۱۴ اکران خواهد کرد. آرونوفسکی داستان کشتی حضرت نوح (ع) را با بودجۀ نسبتاً عظیم ۳۰۰ میلیون دالری تهیه و تولید کرده است. وی فلم جدیدش را با همکاری «اسکات فرانکلین» تهیه‌ کرده است. در این فلم «راسل کرو» در نقش حضرت نوح (ع) ظاهر شده و «اما واتسون»‌، «جنیفر کانلی»‌، «لوگان لرمن»‌، «ری وینستون»، «مارک مارگولیس» و «مدیسون دیون‌پورت» از دیگر ستاره‌گان نام‌آشنایی هستند که بازیگر «گلادیاتور» را در جدیدترین پروژۀ آرونوفسکی همراهی می‌کنند. «آنتونی هاپکینز»، بازیگر پیش‌کسوت برندۀ‌ اسکار در جدیدترین ساختۀ آرونوفسکی نقش «متوشالح»، جد بزرگ حضرت نوح (ع) را بازی می‌کند.
قسمت دوم فلم ابرقهرمانی «مرد شگفت‌انگیز» به کارگردانی «مارک وب» از دوم می ۲۰۱۴ اکران می‌شود. از بازیگران این فلم نیز می‌توان به «آندره گارفیلد»، «اما استون»، «جمی فوکس» و «گرانت ویلفلی» اشاره کرد. «مارک وب» پس از اکران موفق اولین قسمت از فلم «مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز» در سال ۲۰۱۲ تصمیم به ساخت دنبالۀ این فلم پرفروش گرفت. در حالی که کمپانی سونی اعلام کرده است دو فلم دیگر در ادامۀ «مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز ۲» ساخته خواهد شد. قسمت سوم ۱۰ جولای ۲۰۱۶ و قسمت چهارم ۴ می ۲۰۱۸ منتشر خواهد شد.
«لوک بسون»، کارگردان سرشناس فرانسوی که در سال ۲۰۱۳ کمدی «مالاویتا» را به سینما آورد، فلم جدیدش را با عنوان «لوسی» با بازی «اسکارلت یوهانسون» از هشتم اوت ۲۰۱۴ اکران خواهد کرد. فلم‌نامۀ «لوسی» را خود بسون نوشته و داستان فلم دربارۀ زنی است که با استفاده از مواد مخدر دارای قدرت‌های عجیبی می‌شود که می‌تواند هرگونه دانشی را در لحظه فرا بگیرد،‌ اجسام را با ذهنش حرکت دهد و درد و دیگر ناراحتی‌ها را حس نکند. در این فلم علاوه ‌بر «یوهانسون»، بازیگرانی چون «مورگان فریمن» نیز مقابل دوربین رفته است. «بسون» با ساخت فلم «لوسی» به دوران اوج موفقیتش در دهۀ ۹۰ میلادی بازمی‌گردد‌، زمانی که فلم‌هایی چون «حرفه‌یی»، «ژاندارک»، «نیکیتا» و «عنصر پنجم» را به سینمای جهان معرفی کرد.

فلم اکشن کمدی «بی‌مصرف‌ها ۳» که دنباله‌یی برای این سری فلم‌های تقریباً پرفروش است، در ۱۵ اوت ۲۰۱۴ به روی پردۀ سینماها خواهد رفت. کارگردانی فلم بر عهدۀ «پاتریک هیوز» است و «سیلوستر استالونه» در کنار دو نفر دیگر، نویسنده‌گی این قسمت را بر عهده داشته است. داستان فلم دربارۀ رویارویی گروه یک‌بارمصرف‌ها به رهبری «بارنی راس» (سیلوستر استالونه) با بنیان‌گذار و رهبر اصلیِ گروه یک‌بارمصرف‌ها به نام «کنرد استون‌بنکر» با بازی «مل گیبسون» خواهد بود. «جیسون استتهام»، «جت لی»، «آرنولد شوارتزینگر»، «هریسون فورد» و «آنتونیو باندراس» از دیگر بازیگران مطرحِ این فلم هستند.
«دختر گم‌شده»، جدیدترین ساختۀ «دیوید فینچر»، کارگران فلم معروف «باشگاه مشت زنی» با بازی «بن افلک» و «روزاموند پایک» از سوم اکتوبر مهمان سینماهای امریکا و سپس نقاط مختلف جهان خواهد بود. فلم «دختر گم‌شده» بر اساس رمانی با همین نام نوشتۀ «گیلین فلین» ساخته خواهد شد که سومین رمان بلند فلین محسوب می‌شود و تاکنون دو میلیون نسخه فروش داشته و روایت‌گر داستان تاریک و پُرتعلیق زنی است که در پنجمین سال‌گرد ازدواجش ناپدید می‌شود. «دختر گم‌شده» با حضور هشت هفته‌یی خود در صدر فهرست پُرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک‌تایمز بسیاری از کمپانی‌های فلم‌سازی را برای ساختن فلمی بر اساس این رمان به تقلا انداخته و نهایتاً کمپانی فلم «فاکس» توانست با شکست رقبایی چون «یونیورسال» حق ساخت این فلم اقتباسی را به‌دست آورد.
«بین ستاره‌یی» عنوان جدیدترین فلم «کریستوفر نولان» است که درآن بازیگرانی چون «متئو مک کانوی»، «جیسکا چستین»، «آن هاث‌وی» و «مایکل کین» مقابل دوربین رفته‌اند. فلم‌نامۀ این فلم که به مسایلی چون سفر در زمان و واقعیت جایگزین می‌پردازد، توسط «جاتان نولان» – برادر «کریستوفر نولان» – نوشته شده و کمپانی «برادران وارنر» مسوولیت توزیع این فلم در سطح بین‌المللی و کمپانی «پارامونت» توزیع آن را در امریکا برعهده خواهند داشت و قرار است این فلم از هفتم نوامبر در سراسر جهان اکران شود. کریستوفر نولان خالق آثاری چون «بتمن بازمی‌گردد»، «بی‌خوابی» و «شوالیۀ تاریکی» است که در سال ۲۰۰۲ با فلم «فراموشی» نامزد جایزۀ اسکار بهترین فلم‌نامه شد.

قسمت دومِ فلم کمدی و پُرطرفدار «خنگ و خنگ‌تر» بنا بر اعلام کمپانی یونیورسال از ۱۲ نوامبر سال آیندۀ میلادی به‌صورت گسترده در سینماهای جهان اکران می‌شود‌. در قسمت دوم فلم کمدی «خنگ و خنگ‌تر» هم‌چون قسمت اول «جیم کری» و «جف دنیلز» مقابل دوربین «پیتر» و «بابی فارلی» می‌روند و «لوید» و «هدی» به عنوان دو شخصیت اصلی داستان، در پی کودکی هستند که «هدی» در گذشته به صورت ناآگاهانه حضانت آن را قبول کرده است. «جنیفر لاورنس» بازیگر جوان و اسکاری هالیوود نیز نقش کوتاهی در این فلم ایفا کرده است.
قسمت جدید از فلم اکشن و هیجانی «بازی‌های بقا» با نام کامل «بازی‌های بقا: زاغ مقلد» در ادامۀ این مجموعه‌فلم پرفروش از ۲۱ نوامبر ۲۰۱۴ به سینماهای جهان خواهد آمد. «زاغ‌های مقلد» یک رمان بزرگ‌سال از سری کتاب‌های سه‌گانۀ «بازی‌های بقا» نوشتۀ نویسندۀ امریکایی «سوزان کالینز» است. در این فلم هم‌چون دو قسمت قبلی «جنیفر لاورنس» نقش‌آفرینی کرده است. قسمت دوم این فلم با نام «بازی‌های بقا: آتش گرفتن» هم‌اکنون در روزهای پایانی سال ۲۰۱۳ بر روی پردۀ سینماهاست و چندین هفته، صدر جدول هفته‌گی فروش سینماهای جهان را در اختیار داشت.
«ریدلی اسکات»، کارگردان سرشناس انگلیسی نیز فلمی در سال ۲۰۱۴ بر اساس زنده‌گی حضرت موسی (ع) خواهد ساخت. در این فلم که «اکسدوس» نام دارد و توسط کمپانی فاکس تولید می‌شود، «کریستین بیل» که در سری فلم‌های بتمن حضور درخشانی داشت، نقش حضرت موسی (ع) را ایفا می‌کند و «جوئل ادگرتن»، بازیگر فلم «۳۰ دقیقۀ بامداد» نیز در این فلم نقش «رامسس» را ایفا خواهد کرد. فلم «اکسدوس» ار دوازدهم دسمبر در سینماهای جهان به روی پرده خواهد رفت.

قسمت دوم از سه‌گانۀ «هابیت» زیر عنوان «هابیت؛ نابودی اسماگ» در حالی از ۱۳ دسمبر ۲۰۱۳ میلادی اکران شد که قرار است قسمت بعدیِ این فلم زیر عنوان «هابیت؛ این‌جا و بازگشت دوباره» از تاریخ ۱۷ دسمبر ۲۰۱۴ اکران جهانی خود را آغاز کند. قسمت اول از سه‌گانۀ هابیت تحت عنوان «هابیت؛ سفر غیرمنتظره» بیش از یک میلیارد دالر در گیشۀ جهانی فروخت. داستان فلم سه‌قسمتی «هابیت» مربوط به ۶۰ سال قبل از ماجرای دیگر فلم پیتر جکسون یعنی «ارباب حلقه‌ها» است. «هابیت» که عنوان پرهزینه‌ترین پروژۀ سینمایی دنیا را نیز یدک می‌کشد و فلم‌نامۀ آن براساس کتاب «هابیت» اثر «تالکین» نوشته شده، با پیشرفته‌ترین تکنالوژی تصویربرداری، با سرعت ۴۸ فریم در ثانیه فلم‌برداری و به صورت سه‌بعدی ارایه شده است.

منبع: برترین‌ها

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.