پس از ۳۰ ساله‌گی بیشتر مراقبِ نیروی ذهنی‌تان باشید!

- ۰۷ اسد ۱۳۹۲

بخش دوم و پایانی

۳ ـ مراقب رژیم غذایی‌تان باشید
در حالی که پرخوری فعالیت مغز را کند می‌کند و در طولانی‌مدت باعث وارد آمدن آسیب به مغز می‏شود، کمبود کالری هم می‌تواند اثر مشابهی را بر مغز گذارد. رژیم‌های غذایی مفرط می‌تواند باعث طولانی شدن برخی دردها در بدن و در نتیجه سلب آسایش شوند، احساسی که باعث اعتیاد افراد به لاغر ماندن (anorexia) (ترس از چاق شدن) شود. بسیاری از مطالعات، رژیم‌های غذایی مفرط را با حواس‌پرتی، اختلال در حافظه و پریشانی مرتبط می‌دانند.
۴ـ مراقب بدن خود باشید
بسیاری از بیماری‌های قابل پیش‌گیری مانند شکر، چاقی، فشار خون و… می‌توانند تأثیر به‌سزایی در پیر شدنِ مغز داشته باشند. فعال و سالم نگه داشتن سیستم گردش خون با کارهایی از قبیل سگرت نکشیدن و عدم استفاده از چربی‌های اشباع شده، مانع از پیری زودرس مغز می‌شود.
۵ـ از استراحت و آرامش لذت ببرید
در زمان استراحت و رویا، خاطرات به آرامی مرور می‌شوند، بعضی دور ریخته می‌شوند و بعضی ذخیره می شوند. مطالعات نشان می‏دهند وقتی دچار کمبود خواب هستیم، پروتیینی که سیناپس‏ها (محل تماس دو عصب) را شکل می‌دهد، توانایی کافی برای تفکر و فراگیری را از دست می‏دهد. علاوه بر این، خواب ناکافی با فراموشی در ایام کهولت رابطۀ مستقیم دارد.
۶ـ از نوشیدنِ قهوه لذت ببرید
تحقیقات نشان داده است که استفادۀ منظم از کافیین از مغز محافظت می‌کند. بر اساس یک مطالعۀ علمی، ۲ الی ۴ بار سرحال آمدن بعد از خسته‌گی در یک روز می‌تواند به کاهش فراموشی کمک کند و ۳۰ تا ۶۰ درصد از بروز آلزیمر پیش‌گیری کند. این‌که آیا کافیین موجود در چای و قهوه باعث رفع خسته‌گی می‌شود یا آنتی اکسیدان موجود در آن‌ها، هنوز مشخص نیست؛ اما قهوه باعث افزایش سطح هوشیاری می‌شود.
۷ـ ماهی بخورید
براساس تیوری‌های جدید، وجود ماهی در رژیم غذایی می‌تواند نقش به‌سزایی در تقویت حافظۀ انسان‌ها داشته باشد. اسیدهای چرب مورد نیاز مانند امگا ۳، برای ساختمان مغز مهم به شمار می‌آیند و تأثیر آن‌ها برای درمان بیماری‌های مغزی بسیار موثر است. مطالعات انجام گرفته بر روی تأثیر مکمل امگا ۳، نتایج جالبی را به همراه داشت که نشان می‌داد امگا ۳ در برخی دیگر از منابع غذایی مانند تخم کتان، ماهی‌ها و برخی از حیوانات علف‌خوار نیز یافت می‌شود.
۸ـ خون‌سرد باشید
استرس تأثیر بد و مخربی روی مغز می‌گذارد و با ترشح هورمون‏های خطرناکی در ناحیۀ هیپوکمپوس (hippocampus) و سایر قسمت‌های مغز، حافظه را تحت تأثیر قرار می‏دهد. بعضی از دانشمندان بر این عقیده‏اند که داشتن یک زنده‌گی متعادل و دنبال کردن فعالیت‌های آرامش‌بخش مانند یوگا، حضور در اجتماع و انجام فعالیت‏های هنری، می‌تواند روند فراموشی بر اثر کهولت سن و پیری مغز را به تأخیر بیاندازد.
۹ـ از مکمل‌ها استفاده نکنید
اخیراً استفاده از مکمل‌ها، به وسیله‌یی برای جبران کاستی‏ها تبدیل شده‌اند. اما استفاده از مکمل‌های آشنا برای ما مانند مولتی ویتامین‌ها تنها نوعی هدر دادنِ هزینه است. داروهای مکملی مانند ginkgo و melatonin امروزه از نظر بسیاری از افراد به سطل‌های زباله تعلق دارند. علی‌رغم منشای طبیعی، این‌گونه داروها فاقد عوارض جانبی نیستند؛ عوارضی مانند: فشار خون بالا، مشکلات گوارشی، مشکلات باروری و افسرده‌گی. برای انسان‌های سالم داروی ginkgo هیچ تأثیر مثبتی ندارد و گاهی تأثیر دارونماها از این‌گونه مکمل‌ها بیشتر است.
۱۰ـ مغز را به چالش بکشید
حل یک جدول، بازی فکری یا تست هوش به عنوان سوالات هوش و محرک مغز، به شما کمک می‌کنند تا همیشه ذهنی جوان و سالم داشته باشید. هرچند که کمبود سواد عامل موثری در کاهش حواس و کم‌کاری ذهن است. هرچه بیشتر برای یادگیری تلاش کنید، ذهن شما برای دوران کهولت آماده‏تر و جوان‌تر خواهد بود. کلیدِ کار می‌تواند انجام یک کار چالشیِ جدید مانند حل یک پازل جدید و سرگرم‌کننده باشد.
منبع: روزنه

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.