پیـوند زنده‌گی، کار و موفقیت

گزارشگر:شنبه 30 عقرب 1394 - ۲۹ عقرب ۱۳۹۴

بخش نخست

mandegar-3روبرت بوش (Robert Bosch) زادۀ ۲۳ سپتمبر ۱۸۶۱، مرگ ۱۲ مارچ ۱۹۴۲) یک صنعتگر، مهندس و مخترع آلمانی و بنیان‌گذار شرکت روبرت بوش (Robert Bosch GmbH) بود. زنده‌گی و کارِ روبرت بوش پیوندی جدایی‌ناپذیر با موفقیتِ کارآفرینانۀ او داشتند. بوش که در روستای آلبک واقع در جنوب آلمان و شمال شرقیِ شهر اولم به دنیا آمده بود و یازدهمین از دوازده فرزند بود، تنها یک کارآفرینِ معمولی نبود. او از سال ۱۸۶۹ تا ۱۸۷۶ در اولم به دبیرستان رفت و سپس دورۀ کارآموزی مهندسی ابزار دقیق را به اتمام رساند. در هفت سال بعدی، او در شرکت‌های مختلفی در آلمان، ایالات متحده (ادیسون) و بریتانیای کبیر (زیمنس) مشغول به کار شد. او تمایل داشت به ایالات متحده برود؛ زیرا آن را مهد دموکراسی می‌دانست و تجربه‌هایی که در آن‌جا و بریتانیای کبیر به دست آورد، به‌شدت فرهنگِ سازمانی شرکتی را که بعداً تأسیس کرد، تحت تأثیر قرار داد.
در سال ۱۸۸۶، روبرت بوش کارگاه مکانیکِ ابزار دقیق و مهندسی برق را در اشتوتگارت تأسیس کرد. او در سال‌های آغازین در کارگاه خود عمدتاً تجهیزات الکتریکی مانند سیستم‌های تلیفون می‌ساخت و می‌فروخت. در ابتدا، این کسب‌وکار به مقیاس کوچک موفقیتِ پایداری نداشت. اما در سال ۱۸۸۷، بوش دینامی را که توسط شرکت دیگری ساخته شده بود اما هنوز ثبت نشده بود، به طول قابل ملاحظه‌یی بهبود داد. این نوآوری اولین موفقیت مالی او را به دنبال داشت. قطعۀ اولیه برای تولید جرقۀ الکتریکی جهت اشتعال مخلوطی از گازها در یک ماشین احتراق ثابت استفاده می‌شد. در سال ۱۸۸۷ بوش اولین کسی بود که توانست از یک دینام در ماشین یک موتر بهره ببرد و بنابراین یکی از بزرگ‌ترین مشکلات فنی صنعت نوپای موتر را حل نمود.
تا پایان قرن نوزدهم، بوش فعالیت‌های خود را به خارج از کشور توسعه داده بود، ابتدا به بریتانیا در سال ۱۸۹۸ و بعدها به دیگر کشورهای اروپایی. دینام ولتاژ بالا که توسط کارمند او Gottlob Honold در سال ۱۹۰۲ توسعه داده شده بود، موفقیت بوش را به طور قابل ملاحظه‌یی افزایش داد. شرکت در سال ۱۹۰۶ در ایالات متحده نیز دفاتر خود را باز کرد و چهار سال بعد اولین کارخانۀ خود را در آن‌جا راه‌اندازی کرد. تا سال ۱۹۱۳ شرکت بوش در امریکا، آسیا، افریقا و استرالیا دفتر داشت و ۸۸ درصد فروش آن مربوط به خارج از آلمان بود.
بعد از جنگ جهانی اول، بوش در حوزۀ خودرو/موتر نوآوری‌های خود را یکی پس از دیگری عرضه کرد، از جمله سیستم تزریق سوخت دیزل که در سال ۱۹۲۷ توسعه داده بود. در واکنش به رکود جهانی اواخر دهۀ ۱۹۲۰، روبرت بوش نیز برنامۀ جامعی را برای مدرنیزه کردن شرکتِ خود و تنوع‌بخشی به فعالیت‌های آن آغاز نمود. تنها در مدت چند سال او توانست شرکت را از یک تولیدکنندۀ دستی قطعاتِ موتر به یک شرکت بزرگ مهندسی الکتریکی فعال در سطح جهانی تبدیل کند.

منبع: مجلۀ انترنتی برترین‌ها

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.