والی پروان در پیوند به عملیات تازه در سیاگرد: فرمانده کشته‎شدۀ طالبان از زندانیان آزادشده بود!

- ۲۷ جدی ۱۳۹۲

مقام‎های محلی ولایت پروان و نماینده‎گانِ این ولایت در مجلس، از تلفات عملیات هواییِ نیروهای خارجی در ولسوالی سیاگرد ولایت پروان، آمارهای ضدونقیضی ارایه می‎دهند.

عبدالبصیر سالنگی والی پروان می‎گوید که هفتۀ گذشته در نتیجۀ عملیات نیروهای خارجی در ولسوالی سیاگرد ولایت پروان، ۸ تن کشته شده که چهار تنِ آن‎ها از فرماندهان طالبان می‎باشد و چهار تن دیگر آن‎ها غیرنظامیان هستند.mandegar-3

اما عبدالستار خواصی نمایندۀ پروان در مجلس که ریاست هیأت حقیقت‎یابِ حملۀ هوایی اخیر آیساف در ولسوالی سیاگرد را برعهده داشته، به روزنامۀ ماندگار می‌گوید که در این عملیات دست‎کم چهارده‌ تن کشته شده‌اند که اکثر آن‎ها غیرنظامی بوده‌اند.
آقای خواصی می‎افزاید که در نتیجۀ این عملیات، شماری از مردم متواری شده‎اند و برخی منازل غیرنظامیان ویران‎شده است.
آقای خواصی تصریح می‌کند که ما تصاویر ده ‌تن از قربانیان را از محل با خود آورده‌ایم و در پارلمان آن را نشان خواهیم داد.
این نمایندۀ ولایت پروان می‎گوید که نیروهای خارجی خانه‎های مردم را بازرسی کرده و حتا در شماری از خانه‎ها ماین‎گذاری کرده‎اند.
خواصی می‏گوید که به‌دلیل حملات هوایی نیروهای خارجی، ده‎ها تن از باشنده‎گان مناطق ولسوالی سیاگرد متواری شده و از سرنوشتِ آن‌ها خبری در دست نیست.
این عضو کمیسیون حقیقیت‌یاب هم‌چنان می‌گوید که وزیر دفاع ملی دو ساعت پیش از راه‎اندازی این عملیات، از چه‌گونه‌گی راه‌اندازی آن اطلاع یافته است.
آقای خواصی گفت: «در این شکی نیست که در این ساحات نیروهای طالبان وجود دارند؛ اما نباید به‌خاطر از بین بردن چهار طالب، این‌گونه افراد ملکی به شهادت برسند. یک ضرب‌المثل داریم که آدمی که استراحت باشد، مار هم جرأت گزیدنش را نمی‌کند، ولی متأسفانه امریکایی‌ها به گونۀ بسیار ناروا این مردم را به شهادت رساندند.»
در همین حال، والی پروان متواری‌ شدن مردم را از این مناطق رد می‌کند.

طالب آزادشده از زندان کشته شد
والی پروان می‌گوید، چهار تن از فرماندهان طالبان در این عملیات کشته شده‌اند.
به گفتۀ او، یکی از این فرماندهان به‌نام مولوی عبدالرحمن، پیش از این از زندان رها شده بود.
آقای سالنگی گفت که این فرمانده طالبان پس از رهایی از زندان، در پاکستان آموزش دیده و به صفوف طالبان پیوسته بوده است. به گفتۀ او، مولوی عبدالرحمن، به صفت مسوول اسلحۀ ثقیلۀ طالبان در نبردها عمل می‎کرده است.

بی‌خبری مقام ولایت از راه‎اندازی عملیات
والی پروان به‌ روزنامۀ ماندگار گفت که او را از راه‎اندازیِ این عملیات مطلع نکرده بودند.
والی پروان افزود، شمار طالبان در درۀ غوربند به سه‌صدوهشتادتن می‌رسد که فرماندهانِ آن‌ها همیشه به پاکستان رفت‌وآمد دارند.
والی پروان می‌گوید، چون این دره بسیار وسیع است و با شماری از ولایات دیگر هم‌سرحد دارد، به همین خاطر دولت نمی‌تواند طالبان را در این ولسوالی‏‎ها از بین ببرد.
مقام‎های محلی می‎گویند که یکی از فرماندهان طالبان که در این عملیات به‌همراه خانواده‎اش کشته شده است، از مرکز ولایت پروان می‎باشد.
والی پروان هم‌چنان می‌افزاید: «دو گروه از طالبان در این مناطق فعالیت دارند که یک گروهِ آن‎ها وابسته به شبکۀ حقانی است و گروه دیگر توسط سازمان آی‌اس‌آی پاکستان تجهیز و رهبری می‌شود.»

تقصیر دولت
آمر ستار یک‌تن از فرماندهان جهادی ولسوالی سیاگرد، دولت را در به‌میان آمدن دوبارۀ طالبان در این ساحات مقصر دانسته و می‌گوید: مسوولان دولتی در ولسوالی‎های غوربند با توجه به واسطه و شناختی که داشته‌اند، تقرر گردیده‎اند و آن‎ها نتوانسته‌اند از حضور طالبان در این مناطق جلوگیری کنند.
این فرمانده جهادی تأکید کرد که مقامات دولتی در ابتدا برای ریشه‎کن کردن طالبان از این مناطق توجه لازم نکردند، به همین دلیل طالبان حالا در ولسوالی‎های غوربند پروان به یک قوت تبدیل شده‌اند.
آمر ستار می‎گوید که در این عملیات‌ بر طالبان تلفات سنگین وارد شده است.

حمایت داخلی
برخی تحلیل‌گران می‎گویند که ناممکن است طالبان بدون حمایت لازم سیاسی در این مناطق به گونۀ آزادانه فعالیت کنند.
به باور آن‌ها، باید حلقاتی که طالبان را حمایت می‎کنند، شناسایی و به پنجۀ قانون سپرده شوند.
آمر ستار از فرماندهان محلی می‌گوید که حلقاتی طالبان را در این مناطق حمایت می‎کنند. اما او از این حلقات نام نمی‎برد.
اما عبدالستار خواصی عضو مجلس نماینده‌گان می‌گوید، اتهامات مبنی بر دست داشتن کسانی با گروه طالبان در این مناطق، کاملاً بی‎اساس و بی‎بنیاد است.
او گفت که اگر کسانی با طالبان در این مناطق همدست‌ استند، باید افشا شوند؛ نباید اطلاعاتِ گنگ و سرپوشیده بماند.
والی پروان از حامیان داخلی طالبان در ولایت پروان ابراز بی‎اطلاعی می‎کند.

واکنش ریاست‌‎جمهوری
دفتر رییس‌جمهوری افغانستان روز چهارشنبه با ارسال خبرنامه‌یی تأیید کرده بود که در بمباران نیروهای امریکایی در ولسوالی سیاگرد، یک زن و ۷ کودک کشته شده‌اند.
حامد کرزی، رییس جمهوری، ضمن محکوم کردن این حادثه گفت که باراک اوباما رییس‌جمهوری امریکا در نامۀ خود به او گفته بود «نیروهای ما به خانه‌های مردم افغانستان احترام گذاشته … ما به تلاش‌های خود برای احترام به عزت و وقار مردم افغانستان … و زنده‌گی روزمرۀ آن‌ها همان‌گونه که ما وقار و زنده‌گی مردم امریکا را می‌خواهیم، ادامه خواهیم داد.»
در این خبرنامه آمده که متأسفانه امریکا به این تعهدات عمل نکرده است.
کشته ‌شدن غیرنظامیان در عملیات هوایی نیروهای خارجی، همواره باعث بروز واکنش تند رییس‌جمهوری افغانستان شده است.
یکی از شرایط حامد کرزی برای امضای موافقت‌نامۀ امنیتی با امریکا، قطع عملیات‌ هوایی بر خانه‌های مردم افغانستان و بازرسی خانه‌های آنان توسط نیروهای امریکایی بوده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.