مـرد شماره ۲ طالبـان از زنـدان آزاد شـد

گزارشگر:سه شنبه 1 عقرب 1397 - ۳۰ میزان ۱۳۹۷

mandegar-3روزنامۀ «دی‌نیوز» چاپ پاکستان در شمارۀ دیروزش در خبری به نقل از منابع موثق نوشته است که یکی از مؤسسان طالبان افغانستان مشهور به «ملا برادر»، از زندانی در پاکستان آزاد شده است.
منابع معتبر به این روزنامه گفته اند که آزادی ملا برادر به درخواست دولت قطر صورت گرفته است.
ملا برادر ۱۰ سال پیش، در حالی که به گفت‌وگوهای صلح با حکومت افغانستان علاقه‌مند بود، از سوی سازمان‌های امنیتی پاکستان در شهر کراچی دستگیر شد.
او یکی از چهار موسسی است که گروه تروریستی طالبان را در سال ۱۹۹۴ ایجاد کردند.
روزنامۀ دی‌نیوز پاکستان در این خصوص نوشته است که بر اساس برخی پیش‌بینی‌ها، آزادی این رهبر طالبان به روند صلح در افغانستان کمک می‌کند.
ملا برادر کیست؟
ملا عبدالغنی برادر، ۴۵ سال دارد و یکی از چهار نفری است که در سال ١٩٩۴ گروه طالبان به رهبری ملا عمر را تأسیس کردند.
پیروان گروه تروریستی طالبان از ملا برادر به عنوان یکی از مغزهای متفکر این گروه یاد می‌کنند او در مدارس پاکستان مسایل دینی خوانده و مدتی در گروه طالبان جنگیده است.
ملا برادر پس از سقوط طالبان، شورای کویته، مهمترین تشکل طالبان پس از سقوط این گروه را رهبری می‌کرد.
عبدالغنی برادر در سال ١٩۶٨ در ولسوالی دهراوود ولایت ارزگان در جنوب افغانستان متولد شد، او در مدارس دینی درس خوانده اما تعلیمات دینی را به پایان نرسانده است.
او به «ملابرادر» مشهور است و گفته می‌شود که با قبیلۀ پوپل‌زایی از قبایل قندهار نسبت دارد.
طی سال‌هایی که گروه‌های مجاهدین در برابر نیروهای شوروی سابق و دولت تحت حمایتش در کابل می‌جنگید، ملا برادر عضو حزب اسلامی به رهبری مولوی یونس خالص بود.
سال ١٩٩۴ با سه نفر دیگر از جمله ملا محمد عمر، گروه طالبان را اساس گذاشت و برای پیروزی این گروه در خطوط مقدم نبرد در غرب افغانستان و نیز کابل پایتخت، جنگید.
او در روزهای آخر حکومت طالبان معاون وزارت دفاع بود و پس از آن، او معاون ملا محمد عمر شد.
ملا برادر از فرماندهان مورد اعتماد رهبر گروه طالبان شناخته می‌شد که در سال ٢٠١٠، در شهر کراچی در جنوب پاکستان بازداشت و روانۀ زندان شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.