احمد مسعود: طالبان به هیچ تعهد خود به غیرقرارداد خود با آمریکا عمل نکرده‌اند.





کمیسیون انتخابات: از تأمین امنیت انتخابات تشویش داریم

گزارشگر:29 جدی 1392 - ۲۸ جدی ۱۳۹۲

مسوولان کمیسیون مستقل انتخابات می‌گویند که به گزارش نهادهای امنیتی در مورد تأمین امنیت مراکز رأی دهی، اکتفا نمی‌‍کنند.
به گفته این مسوولان، کمیسیون خود نیز با جمع‌آوری گزارش‌ها از مقام‌های محلی و ناظرین ساحه‌یی، وضعیت مراکز رأی دهی را در سطح کشور ارزیابی خواهد کرد.
ضیاالحق امرخیل رییس دبیرخانۀ کمیسیون مستقل انتخابات و عبدالرحمان هوتکی معاون این اداره روز گذشته با حضور در مجلس نماینده‎گان به پرسش‎های اعضای این مجلس پاسخ دادند.mandegar-3
مسوولان کمیسیون شکایات انتخاباتی نیز از سوی مجلس فراخوانده شده بودند؛ اما هیچ کدام از مسوولان این اداره در مجلس حاضر نگردیدند.
نهادهای امنیتی کشور در گزارشی که چند روز پیش به کمیسیون انتخابات ارایه شد، از تأمین امنیت ۹۳ درصد از مراکز رأی دهی در روز انتخابات اطمینان دادند.
برخی از نماینده‌گان این گزارش را رد کرده و گفتند که این گزارش مبتنی برواقعیت‌های موجود در کشور نیست.
عبدالرحمان هوتکی معاون کمیسیون انتخابات، تأمین امنیت مراکز رأی دهی را از مسوولیت‌های نهادهای امنیتی عنوان نموده اظهار امیدواری کرد که این نهادها به تعهداتش پابند بمانند.
بر اساس گزارش نهادهای امنیتی از ۶۸۴۵ مرکز رأی دهی ۴۱۴ مرکز در روز انتخابات به علت چالش‌های امنیتی مسدود خواهد بود.
معاون کمیسیون انتخابات خاطرنشان کرد که این کمیسیون، ۳۲۳ مرکز جدید را به لیست مراکز رأی دهی افزوده است.
آقای هوتکی افزود: کمیسیون انتخابات آماده‌گی‌های لازم را برای برگزاری انتخابات تدارک دیده و هیچ مشکلی از ناحیه این کمیسیون وجود نخواهد داشت.
او خاطرنشان کرد که این کمیسیون، ۳ میلیون و۴۱۷ هزار و ۲۳۲ کارت رأی دهی جدید در سراسر کشور توزیع کرده که بیش از ۳۴ درصد آن را زنان تشکیل می‌دهد.
به گفته او، کمیسیون لوایح و مقرراتی را به تصویب رسانده که بر اساس برنامه‌های انتخاباتی در سه بُعد اصلاحات تخنیکی، سهم گیری مردم و میزان شفافیت در انتخابات، عملی خواهد شد.
معاون کمیسیون انتخابات با اشاره به نگرانی‌های نماینده‌گان گفت: « تشویش‌هایی که شما از ناحیۀ اوضاع امنیتی دارید، ما هم داریم و برای رفع این نگرانی‌ها به گزارش نهادهای امنیتی اکتفا نمی‌کنیم و از مقام‌های محلی و ناظرین ساحه‌یی خود خواسته ایم که گزارشات مراکز رأی دهی را برای ارزیابی دقیق تر ترتیب کنند».
او، در مورد میزان شفافیت انتخابات عنوان داشت: کمیسیون انتخابات صد در صد در راستای شفافیت انتخابات تلاش خواهد کرد.
عبدالرحمان هوتکی بیان کرد: « کمیسیون انتخابات به منظور شفافیت و کاهش تقلب با استفاده از تجربیات گذشته، اوراق رأی دهی را در خارج از کشور به چاب رسانده، روند آگاهی دهی را آغاز کرده و به ۳۰۰ هزار ناظر از نهادهای داخلی و خارجی اجازه نظارت داده است».
او افزود که در انتخابات پیش رو از دو نوع رنگ به صورت محسوس و نامحسوس استفاده خواهد شد.
آقای هوتکی، انتخابات پیش رو را پر چالش خواند و تأکید ورزید که کمیسیون انتخابات بدون همکاری نهادهای زیربط از عهده آن برآمده نمی‌تواند.
به گفته وی، اگر کارمندان موقت و دایمی این کمیسیون به تقلب متهم شوند؛ فوراٌ به نهادهای عدلی و قضایی کشور معرفی خواهتد شد کاری که در انتخابات های گذشته انجام نشده است.
انتخابات آینده ریاست جمهوری در شانزده هم حمل سال ۱۳۹۳ خورشیدی برگزار می شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.