وزیر داخله در پیوند به حملۀ جمعه‌شب طالبان: طالبان آشتی ناپذیرند

گزارشگر:29 جدی 1392 - ۲۸ جدی ۱۳۹۲

در پی حملۀ طالبان بر یک رستورانت در شهر کابل و قتل ۲۱ تن، وزیر داخله افغانستان می‌گوید که چه موافقتنامۀ امنیتی امضا شود یا نشود، طالبان به دشمنی خود ادامه می‌دهند.
عمر داوودزی، وزیر داخله روز شنبه در محفلی که با اشتراک فرماندهان امنیۀ ولایات در کابل برگزار شد، گفت اگر افغانستان موافقتنامه امنیتی را امضا کند یا نکند، طالبان همچنان به دشمنی خود ادامه می‌دهند.mandegar-3
سه تن از مهاجمان که به سلاح و واسکت‌های انتحاری مجهز بودند، شام روز جمعه بر رستورانت لبنانی تاویرنا در وزیر اکبرخان حمله کردند که در نتیجه آن ۲۱ نفر به شمول ۱۳ خارجی و ۸ افغان کشته شدند.
آقای داوودزی گفت: «اگر معاهده امنیتی را امضا کنیم یا نکنیم، این دشمن ما را به قرار نمی‌گذارد. این دشمن امنیت ما است، این دشمن عزت ما است و این دشمن آرامش مردم ما است».
به باور وزیر داخله افغانستان، این حمله نشان داد که تلاش برای مصالحه با گروه طالبان نیز سودی ندارد: «اگر کسی به این فکر بوده باشد که اگر امضای موافقتنامه امنیتی به تعویق بیفتد، شاید این مردم [طالبان] حاضر شوند بیایند به میز مذاکره، این حملۀ دیشب ثبات ساخت که چنین نیست. نه به میز مذاکره می‌آیند و نه ما را می‌بخشند».
وزیر داخله گفت طالبان می‌خواهند افغانستان را به انزوا بکشانند و این کشور را به قرون وسطی برگردانند. داووزدی گفت: «آن‌ها می‌خواهند که افغانستان را به قرون وسطی ببرند. این را باید برایشان بگویم که این خواب است و خیال است و محال است».
وزارت داخله در واکنش به حمله بر این رستورانت، وظیفه آمر حوزه و مدیر جنایی حوزه دهم امنیتی پولیس را به دلیل «غفلت وظیفوی» به حالت تعلیق قرار داد.
شورشیان طالبان مسوولیت این حمله را بر عهده گرفتند.
واکنش‌ها
رییس جمهور کرزی ساعت‌ها پس از این رویداد، در پیامی این حمله را محکوم کرد. آقای کرزی در اعلامیه‌یی که از سوی دفتر ریاست جمهوری نشر شد، این حمله را جنایتکارانه خواند و گفت که امریکا و ناتو باید با عاملان تروریسم مبارزه کنند. کرزی گفته است که امریکا هم با قربانی تروریسم دوست است و هم با عامل تروریسم.
صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد که نمایندۀ این صندوق در افغانستان در جریان این حمله انتحاری کشته شده است. سازمان ملل نیز اعلام کرد چهار تن از کارمندانش جزو قربانیان این حمله انتحاری بودند.
جان برد، وزیر امور خارجه کانادا اعلام کرد: دو کانادایی در جریان این حمله کشته شدند.
فرهان حق، سخنگوی سازمان ملل گفت: این چنین حملات انتحاری علیه غیرنظامیان غیرقابل قبول هستند و نقض قوانین و حقوق بشر محسوب می‌شوند و باید هر چه سریع‌تر آن‌ها را متوقف کرد.
معاون وزیر امور خارجه افغانستان نیز گفت: دست‌کم ۲۱ تن که اکثرشان تبعه خارجی بودند، در جریان این حمله انتحاری کشته شدند اما نمی‌توان ملیت آن‌ها را بلافاصله پس از این حمله مشخص کرد.
سخنگوی طالبان نیز گفت: اتباعی از آلمان در جریان این حمله کشته شدند.
وزارت امور خارجه آلمان نیز اعلام کرد که نمی‌تواند تائید کند تعدادی از شهروندان این کشور در این حمله جان باختند.
جنیفر ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا نیز اعلام کرد، هیچ یک از کارمندان سفارت این کشور در کابل جزو قربانیان حمله انتحاری نیستند.
این حمله در رستوران لبنانی‌های کابل رخ داد. یکی از منابع امنیتی افغانستان اعلام کرد: حمله انتحاری در نزدیکی این رستوران که برنامه‌یی برای خارجی‌های ساکن کابل برگزار کرده بود، زمانی رخ داد که مردی با کمربند انفجاری خود را منفجر کرد.
سخنگوی وزارت داخلۀ افغانستان نیز اعلام کرد، سه عامل انتحاری به رستوران نزدیک شده و یکی از آن‌ها خود را در داخل رستوران منفجر کرد.
در جریان این انفجار دو مرد مسلح نیز به داخل رستوران هجوم برده و اقدام به تیراندازی به سوی مهمانان کردند.
این حمله در حالی صورت گرفته که نیروهای خارجی قصد دارند تا اواخر سال جاری میلادی و پس از حضور بیش از یک دهه خود، از افغانستان خارج شوند.
نگرانی‌های امنیتی پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در اپریل سال جاری میلادی تشدید شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.