تحلیلگران در واکنش به موضع‎گیری‎‏های اخیر کرزی: کرزی در تلاش کسب تضمین سیاسی و اقتصادی از امریکاست

گزارشگر:هارون مجیدی/ 8 دلو 1392 - ۰۷ دلو ۱۳۹۲

رییس‌جمهور کرزی با موضع‌گیری‌های ضدِ غربی‌اش می‌خواهد که نفوذ سیاسی خویش را در میان گروه‌های تندرو تضمین کند.
برخی تحلیلگران سیاسی با بیان این مطلب می‎گویند، در شرایط حاضر چنین موضع‎گیری‎ها به‌شدت برای مردم افغانستان زیان‎بار خواهد بود.
رییس‌جمهور کرزی روز شنبۀ هفتۀ جاری در یک نشست خبری در کابل گفت: بازداشتگاه بگرام که از جانب امریکایی‌ها رهبری می‎شد، «فابریکۀ طالب‎سازی» و مکانی برای پرورش طالبان بود.mandegar-3
او گفت که اگر امریکایی‌ها نمی‎خواهند در زمینۀ تأمین صلح در کشور همکاری کنند، بهتر است این کشور را ترک کنند.
این اظهارات آقای کرزی با واکنش‎های زیادی مواجه شد.
اکرام اندیشمند پژوهش‌گر و آگاه مسایل سیاسی می‌گوید: «حامدکرزی در شرایطِ بدی قرار گرفته است، دو ماه بعد باید چوکی ریاست جمهوری را به کسِ دیگری واگذار شود؛ او می‌خواهد از امریکایی‌ها تضمین‌های اقتصادی و سیاسی‌ بگیرد.»
آقای اندیشمند تصریح کرد، در جریان دوازده سال گذشته خانوادۀ آقای کرزی سرمایه‌های هنگفتی را به‌دست آورده اند.
و در کنارِ آن آقای کرزی می‌خواهد در میان قبیلۀ خود هم بعد از دورۀ حکومتش نفوذ سیاسی داشته باشد.
اندیشمند تأکید کرد، کرزی با واردکردن فشار بر واشنگتن در تلاش است تا امریکا را متقاعد سازد که خواست‌های شخصی او را قبول کنند.
آقای اندیشمند سیاست‌بازی‌های آقای کرزی را بسیار خطرناک خوانده گفت: افغانستان در شرایط کنونی صد درصد به کمک‌ کشورهای خارجی در تمامی بخش‌ها نیاز دارد.
او هم‌چنان افزود، با این موقف‌گیری آقای کرزی، مردم افغانستان تعهداتی را که از سوی جامعۀ جهانی به دست آورده بودند، از دست خواهند داد.
این آگاه سیاسی همچنان افزود که کرزی با ابرازنظرهای عجیب‎وغریبش مردم افغانستان را به جامعۀ جهانی مردمی ناسپاس و حرمت‎ناشناس معرفی می‎کند. این‎گونه برخورد سبب می‎شود تا مردم افغانستان در دنیای دیگر به حیث انسان‌های بدوی معرفی ‌شوند که هیچ‌گونه پیشرفتی را در خود هضم کرده نمی‌توانند.
او هم‌چنان افزود، امریکا و جامعۀ جهانی بعد از این، وقت و پول خود را در افغانستان ضایع نخواهند کرد؛ در این میان تنها صدمه‌یی که می‌رسد به مردم کشور خواهد بود.
اکرام اندیشمند تصریح کرد و گفت، افغاستان در شرایط امروزی در هیچ بخشی متکی به خودش نیست و نیازمند است تا دنیای دیگر مردم این کشور را یاری رسانند و حکومت افغانستان نیاز دارد تا با همه کشورها روابط خوب داشته باشد.
در این حال، فاضل سانچارکی سخنگوی ایتلاف ملی افغانستان می‌گوید، حامدکرزی با پیش‌گیری سیاست ضد غربی و شعار دادن‌های ملی‌گرایانه، در صدد این است تا تصویر لکه‌دار گذشتۀ خود را پاک کند و از خود یک چهرۀ ملی ترسیم کند.
آقای سانچارکی معتقد است، رییس‌جمهور با این نوع برخورد در صدد است تا در پایان دورۀ کارش در میان نیروهای هراس‌افگن و شورشی نیز جایگاهی داشته باشد و با این شیوه آیندۀ خود را به شکلی تأمین کند.
فاضل سانچارکی با بیان این‌که افغانستان در شرایط حساسی قرار دارد گفت: «امروز افغانستان در شرایطی است که باید با تمام دنیا یک نوع تعامل و سیاستی را در پیش بگیرد تا از امکانات آن‌ها به سود انکشاف، توسعه و پیشرفت در کشور استفاده ببرد، نه این که با آن‌ها دشمنی کند و منافع ملی افغانستان را به چالش بکشد.»
آقای سانچارکی هم‌چنان افزود، تداوم این موضع‌گیری‌های رییس جمهور به ضد منافع کلان ملی و روند پیشرفت در کشور است.
آقای سانچارکی معتقد است، حامد کرزی منافع شخصی خود را نسبت به منافع کلان ملی ترجیح داده است.
در عین حال، احمد بهزاد نمایندۀ مردم در مجلس نماینده‌گان در واکنش به سخنان اخیر رییس‌جمهور در صفحۀ فیسبوکش نوشته است، در نظام قبیله‌سالار افغانستان فقط یک نفر است که برای همه تصمیم می‌گیرد.
آقای بهزاد معتقد است، رییس‌جمهور به منظور جلب توجه پایگاه قومی‌اش، بر طبل رهاسازی طالبان از بند هم‌چنان می‌کوبد.
رییس‌جمهور کرزی در کنفرانس خبری‎اش گفت: تا زمانی که امریکا زمینه مصالحه با گروه طالبان را فراهم نکرده، به هیچ صورت حاضر به امضای موافقتنامۀ امنیتی نیست.
او «صداقت» امریکا را در مورد زمینه‌سازی برای صلح زیر سوال برد و گفت: «روند صلح افغانستان به دست آمریکا و پاکستان است. سهم پاکستان را فراموش نکنید. اگر گروه طالبان از پاکستان کار می‌کنند، پس پاکستان در آن دخیل است. اگر طالبان در داخل افغانستان هستند و از همین جا کار می‌کنند، این امر یک موضوع داخلی ما است. پس در آن صورت امریکا حق عملیات نظامی ندارد. ما می‌دانیم و طالبان.»

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.