اسلام‌آباد به نیابت از کابل با واشنگتن گفت‎وگو می‎کند!

گزارشگر:ناجیه نوری/ 8 دلو 1392 - ۰۷ دلو ۱۳۹۲

تنش میان امریکا و حامدکرزی بر سر امضای پیمان امنیتی، سبب شده است تا پاکستانی‌ها از این خلاء سیاسی به نفع خودشان استفاده کنند.
شماری از آگاهان با تأکید بر این مطلب می‌گویند، با آن‌که پاکستان دیگر برای امریکا اهمیت استراتیژیک ندارد، اما ضعف و ناتوانایی حکومت کابل باعث شده تا موقعیت استراتیژیک افغانستان کماکان تضعیف شود و امریکایی‌ها به ناچار به پاکستان روی بیاورند.mandegar-3
به باور آنان، سیاست امریکا پس از ۲۰۱۴ در قبال افغانستان تغییر نخواهد کرد؛ زیرا دورۀ کاری حامد کرزی رو به اتمام است و به دلیل نیاز افغانستان به کمک‌های امریکا، حکومت آینده با واشنگتن پیمان امنیتی را امضاء خواهد کرد.
این اظهارات درحالی صورت می‎گیرد که مشاور نخست وزیر پاکستان گفته است که پاکستان و امریکا در مورد آینده افغانستان بحث و گفت‌وگو کرده‎اند و به نتایجی هم دست یافته اند.
دکتر داوود راوش استاد دانشگاه می‌گوید، سرتاج عزیز با این سخنان‌اش می‌خواهد به این واقعیت اعتراف کند که همان‌طور که پاکستان برای امریکا از اهمیت زیادی برخوردار است، افغانستان نیز دارای اهمیت ویژه‎یی برای این کشور است.
او افزود، با آن‌که پاکستانی‌ها می‌خواهند کشورشان در اولویت قرار داشته باشد، اما به این واقعیت پی برده‌اند که افغانستان یکی از کشورهای بسیار مهم آسیایی است و برای امریکا دارای اهمیت ویژه است.
به گفتۀ وی، ولی زمانی‌که در سیاست یک کشور تأخیر و تعلل به وجود می‌آید، کشورهای دیگر از آن سوی استفاده می‌کنند؛ بنابراین می‌توان گفت که تنش میان امریکا و حامد کرزی سبب شد تا پاکستانی‌ها از این خلاء به نفع خودشان استفاده کنند.
این استاد دانشگاه تاکید کرد، چون دستگاه دیپلوماسی افغانستان متاسفانه بسیار ضعیف است، به همین دلیل یک خلاء سیاسی به وجود آمده و پاکستان هم فرصت را غنمیت شمرده و دست به کار شده است.
استا رواش اضافه کرد، ولی چون موقعیت افغانستان در آسیا بدیل ندارد؛ بنابراین پاکستان به هیچ وجه نمی‌تواند جایگاه افغانستان را احراز کند؛ اما تا جایی که ممکن است تلاش می‌کند تا وضعیت را به نفع خودش تغییر دهد.
در همین حال، فضل‌الرحمان اوریا آگاه سیاسی می‌گوید، هرچند پاکستان دیگر برای امریکا اهمیت استراتیژیک ندارد، اما ضعف و ناتوانایی حکومت کابل باعث شده تا موقعیت استراتیژیک افغانستان کماکان تضعیف شود و امریکایی‌ها به ناچار به پاکستان روی بیاورند.
وی همچنان افزود، پاکستانی‌های هم در تلاش اند تا از این خلاء سیاسی استفاده کرده و روابط استراتیژیک خود را با امریکا دوباره احیا و بازسازی کند.
به گفتۀ این آگاه سیاسی، ضعف و ناتوانی حامد کرزی در مدیریت سیاسی کشور و نبود حاکمیت قانون و سیاست خارجی و داخلی تصویب شده از سوی پارلمان، این شانس را به پاکستان داده تا این کشور روابط خود را با امریکا ترمیم کند.
او افزود، اما چون افغانستان دارای موقعیت استراتیژیک بسیار مهم است و از طرف دیگر امریکا کارکردهای حامد کرزی و حکومت او را در جمع خواست و نظر مردم افغانستان محاسبه نمی‌کند؛ بنابراین جایگاه افغانستان در سیاست امریکا پس از ۲۰۱۴ کاهش نخواهد یافت.
اوریا تاکید کرد، مسالۀ مهم دیگر این‌که بلافاصله پس از برگزاری انتخابات و ایجاد دولت جدید مشکل میان افغانستان و امریکا حل خواهد شد و پاکستان به حاشیه راند خواهد شد.
در این حال، صاحب‌نظر مرادی آگاه سیاسی می‌گوید، چون چانه‌زنی‌ها میان امریکا و حکومت افغانستان بر سر امضای پیمان امنیتی به نتیجه نرسیده، بنابراین ممکن است که امریکایی‌ها بخواهند از طریق پاکستان این مساله را پی‌گیری کنند و این کشیده‌گی را حل نمایند.
او همچنان گفت، مسالۀ مهم دیگر این‌که پاکستان در عین حال که در نظام سیاسی افغانستان و در میان مخالفین مسلح دولت دارای نفوذ بسیار گسترده است، رفاقت بسیاری دیرینه‌یی با امریکا دارد؛ بنابراین احتمال دارد مذاکرات که بین این دو کشور صورت گرفته، به نتایج رسیده باشند.
این آگاه سیاسی افزود، ولی اگر قرار باشد که امریکایی‌ها در منطقه باقی بمانند، سیاست آنان پس از ۲۰۱۴ در قبال افغانستان تغییر نخواهد کرد، زیرا از یک سو کشیده‌گی‌یی که میان امریکا و حامد کرزی به وجود آمده زیاد مهم نیست، چرا که دورۀ کاری حامد کرزی رو به اتمام است و از طرف دیگر چون افغانستان به حضور قوت‌‌های خارجی نیازمند است؛ بنابراین دولت آینده باید با تفاهم و همگرایی با امریکا به پیش برود.
سرتاج عزیز مشاور نخست وزیر پاکستان گفته که به تازه‌گی در مورد اهمیت پاکستان پی برده است.
به گفتۀ عزیز، واشنگتن و اسلام‌‌آباد به دنبال اعتمادسازی درباره آینده افغانستان هستند و در زمینه‌های زیادی نیز با هم به توافق رسیده‌اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.