عواید معادن تخار ۳ میلیون افغانی کاهش یافته است

گزارشگر:13 دلو 1392 - ۱۲ دلو ۱۳۹۲

دانشجو – تخار
mandegarمسوولان ریاست معادن ولایت تخار می‌گویند که به‌دلیل کسر بودجه و عدم همکاری برخی از اداره‌های دولتی در این ولایت، عواید آنان به تناسب سال گذشته سه میلیون افغانی کاهش یافته است.
انجنیر فدا محمد تاشی رییس معادن ولایت تخار به روزنامۀ ماندگار گفت که عواید معادن تخار طی ۱۲ ماه سال مالی ۱۳۹۱ به بیش از ۱۳ میلیون افغانی می‌رسید؛ اما امسال عواید آن ۱۰ میلیون افغانی کاهش یافته است.
آقای تاشی گفت، این عواید از معادن گچ، نمک طاقچه خانه و مواد ساختمانی از جمله سنگ‌های تعمیراتی به‌دست آمده است.
آنها ابراز امیدواری می‎کنند که میزان عواید را در سال آیندۀ خورشیدی ۳۰ درصد افزایش ببخشند.
او علاوه کرد که ۴۶ معدن در ولایت تخار از سوی متخصصین مربوط کشف شده است که تاکنون ۱۱ معدن متوسط آن با شرکت‌های خصوصی قرارداد گردیده و درصورت استخراج آن به‌شکل فنی، عواید به‌دست آمده از آن به حساب دولت افزوده خواهند شد.
در این حال، عبدالرشاد اصفیاء ولسوال نمک آب تخار می‌گوید که معدن نمک آب یکی از چشمه‌های مهم عایداتی دولت محسوب می‌شود که ضمن اشتغال‌زایی برای ۳۰۰ تن از باشنده‌گان این ولسوالی، در افزایش عواید دولت نیز کمک می‌کند.
او گفت: « معدن نمک طاقچه‌خانه در سطح آسیا یک بی‌نظیر است. قرارداد آن به کمپنی ویسکو انترنشنل قراردادکنندۀ سپرده شده است. این کمپنی مکلفیت دارد که سالانه یک صد هزار تن نمک از این معدن استخراج کند. این کمپنی تعهد کرده که همه ساله ۵۰ هزار دالر در بخش‌های انکشافی ولسوالی نمک آب کمک می‌کند»
درهمین حال، سنت الله تیمور سخنگوی والی تخار می‌گوید درصورتی‍‌که این معادن به‌صورت فنی و تخنیکی استخراج شود، سالانه میلیون‌ها افغانی از این بابت به خزانه دولت افزوده خواهند شد.
او گفت: «دربارۀ استخراج معادن از دورۀ موقت به این‌طرف به‌گونه اساسی کار صورت نگرفته بود، اما از سه سال بدین‌طرف برخی معادن از سوی دولت به شرکت‌های خصوصی به قرارداد سپرده شده و اگر به‌صورت فنی آن استخراج شود، به یقین که مردم هم از اقصاد خوبی بهره مند می‌شوند.»
گفتنی است که ولایت تخار دارای ۴۶ معدن بوده که مشهورترین آن، نمک طاقچه خانه در ولسوالی نمک آب، ذغال سنگ بزغردر ولسوالی چال، معدن طلا در ولسوالی چاه آب، معدن ذغال سنگ گزستان در ولسوالی کلفگان، معدن گچ در ولسوالی ورسج، سنگ‌های تعمیرات در ولسوالی بنگی می‌باشد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.