وزیر دفاع امریکا: کابل نمی‌تواند در امضای معاهده امنیتی تاخیر بیندازد!

گزارشگر:13 دلو 1392 - ۱۲ دلو ۱۳۹۲

وزیر دفاع امریکا گفت، افغانستان نمی‌تواند درباره تصمیم امضای معاهده امنیتی با امریکا و باقی ماندن تعدادی از نیروهای این کشور در افغانستان پس از ۲۰۱۴ تأخیر ایجاد کند.
به گزارش خبرگزاری رویترز، این اظهارنظر از سوی چاک هاگل، وزیر دفاع امریکا در پی آن مطرح شد که یکی از روزنامه‌های امریکایی گزارش داد، کمک‌های امریکا به افغانستان در حال هزینه و صرف شدن در راهی نادرست است.mandegar-3
هاگل در جریان سفر به لهستان گفت: شما نمی‌توانید تصمیم درباره امضای معاهده امنیتی با امریکا را به تاخیر بیندازید چرا که برنامه‌ریزی، اختصاص بودجه و تمام این موارد درباره این معاهده با یکدیگر ارتباط دارد و افغانستان نمی‌تواند باعث تاخیر امضای این معاهده شود.
دولت باراک اوباما، رییس‌جمهوری امریکا این معاهده را به حامد کرزی، رییس جمهوری افغانستان ارایه کرده تا آن را امضا کند و هشدار داده که واشنگتن و کشورهای عضو ناتو در صورت عدم امضای این معاهده تمام سربازان خود را در پایان سال ۲۰۱۴ از افغانستان خارج می‌کنند.
کرزی خواستار پایان عملیات ارتش امریکا در مناطق مسکونی و برداشتن گامی در انجام و به ثمر رسیدن مذاکرات صلح با طالبان پیش از امضای این معاهده شده است.
وزیر دفاع امریکا همچنین افزود که به حق کرزی درباره تصمیمش درباره این معاهده احترام می‌گذارد و گفت: واشنگتن یک قابلیت و ظرفیت محدود در تاثیر گذاشتن بر تصمیمات مقام‌های افغان دارد.
اوباما نیز اعلام کرده که امریکا آماده باقی گذاشتن تعدادی از نیروهای این کشور در افغانستان برای آموزش و کمک به سربازان افغان است. حامد کرزی در بیانیه‌یی گفت، امیدوار است سخنرانی اوباما مثبت باشد. علاوه بر این هیچ ضرب الاجلی برای امضای این معاهده امنیتی دو جانبه وجود ندارد و تنها با سخت کوشی و صبر کابل و واشنگتن می‌توانند درباره اقدامات در آغاز روند صلح همکاری داشته باشند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.