عشق‌آباد با انتقاد از توافق کابل- دوشنبه: تعیین مسیر جدید را نمی‌پذیریم

گزارشگر:13 دلو 1392 - ۱۲ دلو ۱۳۹۲

پس از نشست دوجانبه مقامات کابل- دوشنبه و تعیین مسیر خط آهن سه جانبه ترکمنستان- افغانستان- تاجیکستان، مقامات عشق‌آباد نسبت به این تصمیم واکنش نشان داده و از مفاد توافق به شدت انتقاد کردند.
دولت ترکمنستان از تازه‌ترین تصمیمات دوجانبه بین کابل و دوشنبه در ارتباط با تعیین مسیر طرح خط راه آهن ترکمنستان- افغانستان- تاجیکستان به شدت انتقاد کرده و آنها را غیرقابل قبول خواندند.mandegar-3
وزارت خارجه ترکمنستان روز گذشته با صدور بیانیه مطبوعاتی ضمن بیان مطلب فوق تصریح کرد: خبرگزاری «نووستی» روسیه در تاریخ ۲۹ جنوری سال جاری میلادی به نقل از امان‏الله حکومت‏ الله مدیر عامل سازمان راه آهن تاجیکستان، توافقات وی با مقامات کابل در خصوص تعیین مسیر خط آهن مذکور را منتشر کرده است.
در این بیانیه مطبوعاتی وزارت خارجه ترکمنستان آمده‏ است که وزارت خارجه ترکمنستان مراتب نگرانی خود را پیرامون تصمیمات اخذ شده اعلام و آن را غیرقابل قبول می‌داند.
دستگاه سیاست خارجی ترکمنستان خاطرنشان کرده‏ است که بر طبق موازین بین‏‌المللی، هماهنگی طرح‏‌های چندجانبه براساس اصول احترام متقابل و برابر با حضور کلیه طرف‌های که در آماده سازی و اجری آن مشارکت می‏‌کنند، صورت می‏‌گیرد.
وزارت خارجه ترکمنستان، بیانات مقام دولت تاجیکستان در ارتباط با هماهنگی مسیر خط آهن تا مرزهای افغانستان را بدون مشارکت این کشور را غیرقابل قبول و مغرضانه دانست.
عشق‏‌آباد همچنین بیانات مقام مذکور دولت تاجیکستان و تصمیم گیری بدون حضور ترکمنستان که در طرح خط آهن ترکمنستان- افغانستان- تاجیکستان ذینفع است، غیر سازنده قلمداد کرده‏ است.
از سوی دیگر گزارش‌های منتشر شده حاکی از آن است که تاجیکستان و افغانستان طی جلسه دوجانبه درباره مسیر راه‌آهن تاجیکستان و ترکمنستان که از خاک افغانستان عبور می‌کند به توافق رسیدند.
تفاهمنامه ساخت راه‌آهن ترکمنستان- افغانستان- تاجیکستان نوروز ۱۳۹۱در عشق‌آباد امضا شد.
سرمایه‌گذار اصلی ساخت این خط آهن در تاجیکستان و افغانستان بانک توسعه آسیاست.
این بانک در سال ۲۰۱۴ در نظر دارد یک میلیون دالر به صورت کمک‌های فنی برای ساخت این خط راه آهن در بخش تاجیکستان به این کشور اختصاص دهد.
لازم به ذکر است که مراسم کلنگ‌‌زنی خط‌ آهن «ترکمنستان- تاجیکستان- افغانستان» تابستان سال گذشته میلادی (۲۰۱۳) طی مراسمی با حضور سران کشورهای ترکمنستان، افغانستان و تاجیکستان در شهر آتامراد واقع در جنوب شرقی ترکمنستان برگزار شد.

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.