وزارت داخله: از تأمین امنیت جشن جهانی نوروز مطمین باشید

گزارشگر:14 حوت 1392 - ۱۳ حوت ۱۳۹۲

سخنگوی وزارت داخلۀ کشور از اظهار نظر در مورد آمار منتشره از تلفات نظامیان کشور در ۱۳ سال گذشته خوددداری کرد، اما در مورد مراکز رای‌گیری مسدود شده گفت که بنا به درخواست کمیسیون انتخابات این مراکز گشوده نمی‌شوند.
صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخلۀ افغانستان از اظهار نظر در مورد آمار ارائه شده از سوی ریاست دبیرخانۀ شورای وزیران کشور در مورد تلفات نظامیان افغان در ۱۳ سال گذشته، خودداری کرد.mnandegar-3
این در حالی است که آمار ارایه شده از سوی ریاست دبیرخانه شورای وزیران که روز گذشته در رسانه‎ها منتشر شد، میزان تلفات نیروهای نظامی افغانستان را در ۱۳ سال گذشته، ۱۳ هزار و ۷۲۹ نفر بیان کرده است؛ که به‌طور متوسط سالانه ۱۰۰۰ نفر از نظامیان افغان کشته شده‌اند.
با این حال صدیق صدیقی، سخنگوی وزارت داخله، روزسه شنبه طی نشستی خبری در کابل، اظهار داشت که ارایه آمار در مورد تلفات نیروهای امنیتی افغانستان یک کار دشوار و نیازمند تحقیقات بیشتر است.
وی افزود که در حال حاضر دشوار است که آمار ارایه شده از سوی اداره امور (ریاست دبیرخانه شورای وزیران) را تایید یا تکذیب کنم.
صدیقی در ادامه اظهارداشت: وزارت داخلۀ افغانستان می‎کوشد آمار دقیقی از تلفات اعضای پولیس ملی این کشور در بازه زمانی مشخص ارائه دهد؛ امری که به گفته وی نیازمند هزینه و همکاری بیشتر از سوی ارگان‎های امنیتی این کشور است.
کمیسیون انتخابات خواستار عدم گشایش مراکز رای‌گیری مسدود شده
سخنگوی وزارت داخلۀ افغانستان با اشاره به مراکز رای‌گیری مسدود شده گفت که هرچند پولیس ملی تلاش می‌کند تا مراکز رأی‌گیری در معرض تهدیدات امنیتی را برای انتخابات بهار آینده فعال کند، اما متأسفانه کمیسیون مستقل انتخابات از ما خواسته که مراکز جدید را فعال نکنیم.»

وی افزود که کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان شاید بدلیل عدم امکانات و یا عدم توانایی ارسال مواد انتخاباتی به این مراکز مشکل دارد.
اما وی تأکید کرد که وزارت داخلۀ افغانستان عملیات خود را جهت فعال کردن مراکز رای‌گیری بیشتر در سراسر این کشور ادامه خواهد داد.
به گفته صدیقی، در حال حاضر، امنیت ۶ هزار و ۷۷۲ مرکز رای‌گیری تأمین شده است و ۳۹۶ مرکز دیگر در معرض تهدید قرار دارد.
راه‎اندازی ۶۳ عملیات برای تأمین امنیت انتخابات
صدیقی افزود: نیروهای امنیتی کشور در ۹ روز گذشته، ۶۳ عملیات را جهت تأمین امنیت انتخابات در سراسر افغانستان راه‎اندازی کرده‌‌اند.
به گفته وی، در این عملیات، ۱۲۳ شبه نظامی طالبان کشته و ۶۷ نفر دیگر بازداشت شده‌اند.
اتخاذ تدابیر ویژه برای برگزاری جشن باستانی نوروز در کابل
صدیقی در ادامه از اتخاذ تدابیر وِیژه توسط وزارت داخله برای تأمین امنیت مراسم برگزار جشن نوروز در کشور خبر داد و گفت که قرار است با شرکت رؤسای جمهور کشورهای همسایه و منطقه و مهمان‎های خارجی و داخلی جشن نوروز در کابل برگزار شود.
جشن باستانی نوروز که از جشن‎های فرهنگ آریایی است، امسال با مراسم ویژه‎یی در منطقه «پغمان» کابل برگزار خواهد شد.
این مراسم می‎تواند مجالی باشد برای بررسی و بازنمایی اشتراکات فرهنگی کشورهای همسایه و ایجاد و استحکام همگرایی در سطح کشورهای منطقه.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.