زنگ مبارزه به صدا درآمد «رسانه‌ها بی طرف باشند»

گزارشگر:ناجیه نوری/ 1392 - ۱۲ دلو ۱۳۹۲

امروز مبارزات انتخاباتی نامزدان ریاست جمهوری ۱۳۹۳ به گونۀ رسمی آغاز شد.
نهادهای حامی رسانه ها و ناظرین انتخابات می گوید که باید رسانه ها بی طرفی خودشان را در جریان مبارزات انتخاباتی حفظ کنند.
به باور آنان، اگر رسانه‌ها در جریان مبارزات انتخاباتی نامزدان بی‌طرفانه و مستقلانه عمل کنند، افغانستان در آینده صاحب یک حکومت پاسخگو و مورد حمایت مردم خواهد بود.mandegar-3
شماری از مسوولان رسانه‌ها و نهادهای ناظر بر انتخابات، با تأکید بر این موضوع می‌گویند که باید بیشترین فعالیت‌ رسانه‌ها در این مرحله حساس روی اطلاع رسانی به مردم متمرکز شود تا مردم با به دست آوردن اطلاعات دقیق از نامزدان، انتخاب درستی داشته باشند.
امروز (۱۳/۱۱/۱۳۹۲) مبارزات انتخاباتی نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری آغاز شده است و نامزدان تا چهاردهم ماه حمل سال ۱۳۹۳ هجری خورشیدی فرصت دارند تا برنامه‌های شان را به مردم ارایه کنند.
صدیق‌الله توحیدی مسوول دیده‌بان رسانه‌های آزاد (نی) می‌گوید: «چون انتخاب درست مردم، افغانستان را از یک بحران بسیار عظیمی که در راه است، نجات می‌دهد؛ بنابراین رسالت‌ رسانه‌ها است تا اطلاعات درست در مورد نامزدان را به سمع مردم برسانند».
توحیدی تأکید کرد، اگر حکومت آینده با حمایت اکثریت مردم روی کار بیاید، افغانستان می‌تواند خود را از بحران عظیمی که در راه است، نجات دهد.
او همچنان گفت، اما اگر مردم بدون آگاهی به پای صندوق‌های رای بروند و نا‌آگاهانه رأی بدهند، حکومت آینده مورد حمایت مردم قرار نخواهند گرفت و بدون شک چنین حکومتی توان نجات دادن افغانستان از یک بحران عظیم را نخواهند داشت و با این حساب این رسانه‌ها بوده اند که مسوولیت‌شان را درست ادا نکرده اند.
وی افزود: «این رسانه‌ها هستند که به عنوان وسیلۀ انتقال دهندۀ پیام‌های متعدد نامزدان به مردم عمل می‌کنند؛ بنابراین اگر رسانه‌ها در این زمینه به طور بی‌طرفانه عمل کنند و مردم را کمک کنند تا در انتخاب‌شان دچار اشتباه نشوند، بدون شک کار بزرگی انجام داده اند».
او گفت: «رسانه‌ها در شش مرحلۀ انتخاباتی ریاست‌جمهوری، پارلمانی و شوراهای ولایتی گذشته سهم بزرگی را انجام داده اند؛ اما در انتخابات پیش‌رو باید رسانه‌ها مبرمیت این انتخابات را درک کنند و با فهم شرایط حساس امروزی کشور در نشر پیام‌ها و اگاهی‌دهی در مورد برنامه‌های نامزدان به مردم توجه بیشتری نمایند».
او اضافه کرد، پس رسانه‌ها باید بیشترین فعالیت خود را در این مرحلۀ حساس روی اطلاع رسانی به مردم متمرکز سازند تا مردم با دست آوردن اطلاعات دقیق از نامزدان، انتخاب درستی داشته باشند.
به باور توحیدی، در مناطق امن اطلاع رسانی و فعالیت رسانه‌ها کار دشواری نیست؛ اما در مناطق نا امن و روستاهایی که دست‌رسی به اطلاعات در آن جا بسیار مشکل است، فعالیت رسانه‌‌ها و اطلاع رسانی در مورد انتخابات و برنامه‌های نامزدان کاری بس دشواری است که نیازمند همکاری کمیسیون انتخابات، وزارت امور داخله و ریاست عمومی امنیت ملی است».
وی می‌گوید: «در افغانستان رسانه‌های متنوع وجود دارد مانند: رسانه‌های دولتی، حزبی، تجارتی و رسانه‌های وابسته به اشخاص و افراد و این رسانه‌ها می‌توانند آگاهی‌های نامزدان را مطابق کمیسیون رسانه‌های کمیسیون مستقل انتخابات نشر کنند؛ اما باید همۀ رسانه‌ها حد اقل در سرویس‌های خبری خود توازن و بی‌طرفی را رعایت کنند تا مردم بتوانند از میان سرویس‌های خبری شخص مورد نظر خود را انتخاب کنند».
در همین حال، جان‌داد سپین‌غر، رییس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان (فیفا)، می‌گوید: «رسانه‌ها از دو بعٌد در مبارزات انتخاباتی می‌توانند به طور معیاری و مسلکی بسیار موثر واقع شوند: اول نقش نظارتی رسانه‌ها است. رسانه‌ها می‌توانند نقض قوانین و مقررات کمپاین انتخاباتی که اگر از سوی یک نامزد صورت می‌گیرد را به طور بی‌طرفانه به عنوان یک ناظر هم به سمع نهادهای مسوول و هم به مردم برسانند».
سپین‌غر می‌گوید: «نباید فراموش کرد که نقش نظارتی نباید محدود به مرکز و شهرهای بزرگ باشد؛ بل نظارت و گزارش‌دهی باید در بیرون شهرها نیز انجام شود».
وی تاکید: «چون رسانه‌ها نزد مردم از اعتبار زیادی برخوردار اند و اکثر پیام‌های شان بی‌طرفانه است؛ بنابراین رسالت دوم رسانه‌ها تشویق مردم برای حضور در انتخابات است، تا اینکه مشارکت مردم در تعیین سرنوشت شان بسیار پررنگ و گسترده باشد».
رییس‌اجرایی فیفا افزود: «در افغانستان حد اقل سه نوع رسانه شناخته شده است که رسانه‌های دولتی، رسانه‌های حزبی و رسانه‌های مختصِ نامزدان انتخاباتی است؛ اما در این میان از رسانه‌های آزد چنین توقع می‌رود که بی‌طرفی خود را کاملاً حفظ کرده و اطلاعات درست و دقیق را به مردم ارایه کنند».
او اضافه کرد، شاید کمیسیون انتخابات نتواند تخطی یک والی یا یک ولسوال را پیدا کنند که از امکانات دولتی به نفع یک نامزد استفاده می‌کند؛ اما اگر رسانه‌ها به طور مسلکی و بی‌طرفانه کار کنند، چنین نقایض را می‌توانند بازگو کنند».
سپین‌غر گفت، ولی نباید فراموش کرد که گزارش از تخطی یک والی یا ولسوال می‌تواند هم برای ناظر و هم برای رسانه‌ها خطرناک باشد؛ اما این مسوولیت دولت افغانستان است تا حمایت‌های لازم هم از نهادهای ناظر و هم خبرنگاران داشته باشد تا آنان با خطر مواجه نشوند.
قرار است که در شانزدهم ماه حمل سال ۱۳۹۳ هجری خورشیدی سومین انتخابات ریاست‌‌جمهوری افغانستان برگزار شود و مردم افغانستان به پای صندوق‌های رای بروند و رییس‌جمهور آینده کشورشان را انتخاب کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.