داکتر زلمی رسول: یک حکومت ملی و مردمی خواهیم داشت

گزارشگر:ناجیه نوری/ 15 دلو 1392 - ۱۴ دلو ۱۳۹۲

داکتر زلمی رسول نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری روز گذشته در میان هزاران تن از هوادارانش در تالار خیمۀ لویه جرگه، همانند سایر نامزدان ندای اصلاحات سر داد.
رسول در این مراسم خطاب به هواداران‌ش با تاکید بر آوردن امنیت و ثبات، تأمین حقوق زنان و فراهم‌سازی زمینۀ کار و تحصیل برای جوانان، گفت: یکی از برنامه‌های ما فراهم سازی زمینۀ آموزش برای جوانان و به خصوص زنان و دختران است.mandegar-3
وی همچنان افزود، من قبلاً وعده داده بودم که حد اقل ۵۰ درصد کابینه‌ام را زنان و جوانان تشکیل خواهند داد و حالا هم می‌گویم که در بخش بزرگ کابینه‌ام، زنان و جوانان شرکت خواهند داشت.
این نامزد انتخابات وعده داد که در صورت پیروزی از رسانه‌های آزاد و آزادی بیان حمایت همه جانبه خواهد کرد.
رسول تاکید کرد، اگر تیم ما به پیروزی برسد، نه تنها سد راه رسانه‌های آزاد نخواهیم شد، بلکه تلاش خواهیم کرد که رسانه‌های آزاد را در چوکات قانون همکاری و حمایت کنیم.
او احزاب سیاسی را ستون‌های اساسی دموکراسی در افغانستان خوانده و گفت که در صورت پیروزی احزاب سیاسی را تقویت خواهد کرد.
این نامزد انتخابات همچنان گفت، ما تلاش خواهیم کرد تا پایان دورۀ کاری خود حد اقل دو یا سه حزب بزرگ و همه شمول سیاسی داشته باشیم.
رسول ضمن این‌که تیم انتخاباتی خود را از همین اکنون برنده اعلام کرد، گفت، من به مردم وعده می‌دهم که ما یک حکومت ملی و مردمی خواهیم داشت.
او با اشاره به فعالیت‌های مخالفین مسلح دولت گفت، تنها راه مشروع برای رسیدن به اهداف فردی و جمعی فعالیت سیاسی است؛ بنابراین تلاش خواهیم کرد تا کسانی را که در مقابل نظام و مردم ما جنگیده اند را متقاعد بسازیم که از جنگ دست بکشند و به زنده‌گی نورمال برگردند.
این نامزد انتخابات تاکید کرد، دشمنان افغانستان و کسانی‌که در مقابل مردم ایستاده اند، نیز باید بدانند که ما با آنان به شدت برخورد خواهیم کرد.
همچنان، در این نشست احمد ضیا مسعود معاون اول زلمی رسول با انتقاد از حکومت گفت، یکی از عوامل مهمی که حکومت نتوانسته موثر باشد، نبود شخصیت‌های موثر و موجودیت گروه‌های خود سر در دورن حکومت است که همواره منافع شخصی شان را بر منافع ملی ترجیح داده اند و این مساله سبب ضعیف ماندن حکومت شده است.
او تاکید کرد، پس از ۱۳ سال ما حکومتی که بتواند در خدمت مردم باشد را نداریم و ضعف حکومت سبب عقب‌مانده‌گی فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی شده و به همین دلیل مردم در فقر شدید به سر می‌برند.
او گفت، ما صاحب یک اقتصاد بسیار ضعیف و همین طور نهادهای اجتماعی ضعیف استیم و این اقتصاد و نهادهای ضعیف سبب شده تا در یک وضعیت بد سیاسی و اجتماعی و حتا فرهنگی به سر ببریم.
وی افزود، در صورت پیروزی ما تلاش خواهیم کرد تا این مشکلات و نقایض را برطرف کرده و یک حکومت مردم محور و همه شمول داشته باشیم تا همه بتوانند خود را در آن سهیم بدانند.
احمد ضیا مسعود خطاب به هواداران‌اش گفت، ما برای جوانان، زنان، کودکان و همۀ مردم افغانستان برنامه‌های بسیار موثر و قابل اجرا داریم که در صورت پیروزی و با اجرای این برنامه‌ها، وضعیت سیاسی، اجتماعی و اقتصادی مردم بهبود خواهد یافت.
در همین حال، حبیبه سرابی معاون دوم زلمی رسول در این نشست ضمن وعده برای ایجاد زمینه تحصیل و کار برای دختران و زنان گفت، سهم مشارکت من در عرصه سیاسی نشان‌گر مشارکت یک قشر ساکت و خاموش جامعه افغانستان است.
او خطاب به زنان گفت، به تیم ما رای بدهید تا بتوانم برای بهبود زنده‌گی زنان افغانستان و برای کاهش خشونت علیه زنان کارهای موثر و بنیادی را انجام دهم.
معاون دوم زلمی رسول تاکید کرد، ما برنامه‌های بسیار مشخص و روشن برای مردم داریم که در صورت پیروزی و اجرای آن، نه تنها وضعیت امنیتی بهبود خواهد یافت، بل وضعیت اقتصادی مردم نیز بهتر خواهد شد و زمینه کار و تحیصل برای همه‌گان فراهم خواهد شد.
بانو سرابی، ضمن این‌که زلمی رسول را یادگار امان‌الله خان و احمد ضیا مسعود را یادگار دوران جهاد و مقاومت عنوان کرد، گفت: تیم ما یک تیم منسجم و موفق است و از همه مردم می‌خواهم تا برای فردهای بهتر افغانستان به ما رای بدهند.
پیکارهای انتخاباتی نامزدان ریاست‎جمهوری روز یکشنبه آغاز شد و تا دوماه دیگر ادامه خواهد داشت.
قرار است انتخابات ریاست‎جمهوری ۱۶ حمل سال آینده برگزار شود.

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.