والی نورستان پس از برکناری: علـــیه من توطیه کــردند!

گزارشگر:16 دلو 1392 - ۱۵ دلو ۱۳۹۲

mandegar-3شورای وزیران محمد تمیم نورستانی والی نورستان و دو مقام محلی این ولایت را از وظیفه سبکدوش کرده است.
در خبرنامه‌یی که از سوی اداره امور نشر شده آمده است که رییس احیا و انکشاف دهات و رییس مبارزه با حوادث نورستان نیز از کار برکنار شدند.
شورای وزیران اعلام کرده که این سه مقام محلی در نورستان به اتهام دست‌داشتن در فروش گندم کمکی به مردم این ولایت از وظیفه برکنار شدند.
اخیرا کمیته مبارزه با حوادث به مقدار سه هزار تن گندم را به مردم نیازمند نوررستان کمک کرده اما گفته می‌شود که صدها تن این گندم به شکل غیرقانونی در ولایت‌‍‌های کنر و لغمان به فروش رسیده است.
بدنبال این موضوع هیاتی به سرپرستی معین وزارت زارعت و مالداری به نورستان اعزام شد و این هیات سپس گزارش داد که برخی از مقامات محلی در نورستان در فروش ۲۲۹ تن گندم دست دارند.
در خبرنامه اداره امور امده است: کمیته مبارزه با حوادث مقدار سه هزار تن گندم را طور رایگان به اهالی ولایت نورستان و ولسوالی های این ولایت اختصاص داده بود که گندم متذکره در ولایات کنر و لغمان تخلیه و یک مقدار آن به ولایت نورستان و ولسوالی های مربوط آن ولایت انتقال که در ولایت کنر از جمله ۱۴۰۰ تن گندم تخلیه شده، فعلاً مقدار ۵۱۴ تن موجود بوده، مقدار ۲۲۹ تن از جانب انور خان عضو شورای محلی در ولسوالی چغه سرای ولایت کنر به فروش رسانیده شده است.
در همین حال شورای وزیران ضمن صدور حکم سبکدوش کردن سه مقام محلی نورستان به لوی دادستانی کل وظیفه سپرده تا عاملان این رویداد را مورد پیگرد قانونی قرار دهد.
در حکم شورای وزیران آمده: والی ولایت نورستان، رییس مبارزه با حوادث و رییس احیأ و انکشاف دهات آن ولایت را نسبت سوء استفاده و دست داشتن در فروش گندم مساعدت شده سبکدوش نمودهاداره لوی ارنوالی را موظف است تا طبق گزارش هیئت موظف متخلفین را مورد پیگرد قانونی قرار دهد.
شورای وزیران همچنان به کمیته مبارزه با حوادث و وزارت های زارعت و احیا و انکشاف دهات وظیفه سیرده تا مقدار گندم گمشده به نورستان را تثبیث و به این ولایت انتقال دهند.
واکنش والی نورستان
در همین حال محمد تمیم نورستانی والی نورستان دست داشتن در فروش گندم‌های کمکی کمیته مبارزه با حوادث را به شدت رد کرد.
آقای نورستانی به خبرگزاری بخدی گفت: من به اداره ارگان های محلی مکتوب فرستادم و خواستار بررسی این موضوع از سوی یک هیات بی‌طرف شدم این توطپه علیه من است و من علیه کسی که با عزت و آبروی من بازی می کند اعاده حیثیت می کنم.
به گفته والی نورستان موضوع کندم کمکی به نورستان ارتباط مستقیم به انتخابات ریاست‌جمهوری پیشرو دارد و توطیه‌ها از همین اکنون آغاز شده است.
نورستانی گفت: هیاتی سه نفری از کابل به پارون امدند یک ساعت شان به خوردن نان چاشت سپری شد و دو ساعت دیگر اعضای این هیات در مورد گندم‌های کمیته مبارزه با حوادث در پارون تحقیق کردند و بلافاصله به کابل بازگشتند.
او محتوای گزارش هیات اعزامی را غیر واقعی و نادرست خواند.
کار در مقابل غذا
والی نورستان می‌گوید که از مجموع کندم‌های کمک شده بیست درصد آن به شوراهای مردمی ولسوالی‌های مندول واما وایگل و پارون مرکز ولایت توزیع شده است.
او تایید کرد که بیشتر کندم‌‌ها به این دلیل که راه شماری از ولسوالی‌های نورستان از ولایت لغمان می‌گذرد در لغمان ذخیره شده و قرار است به زودی به ولسوالی های نورستان انتقال یابد.
نورستانی می‌گوید که او پس از مشوره با شوراهای مردمی قرار بود که کندم کمک شده را در مقابل کار به مردم توزیع کند.
والی نورستان گفت که همه ساله بیشتر مناطق این ولایت به اثر سیلاب تخریب می شود و مردم با علاقه مندی هم مناطق شان می سازند و هم مواد کمکی دریافت می‌کنند.
به گفته نورستانی اعضای هیاتی اعزامی نیز از این کار او تقدیر کردند.
حکم غیر قانونی
والی نورستان حکم شورای وزیران در مورد برکناری خود را غیرقانونی خواند.
نورستانی گفت: اول باید وظیفه من به تعلیق در می‌آمد و پس از اینکه دادگاه اتهام من را ثابت می‌کرد از وظیفه سبکدوش و حتی باید زندانی میشدم در حالیکه هیچ محکمه‌یی علیه من حکم قطعی صادر نکرده حکم صادر شده از سوی شورای وزیران مشکل حقوقی دارد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.