در نشست سه جانبه بر انتقال آرام قدرت تأکید شد

گزارشگر:27 دلو 1392 - ۲۶ دلو ۱۳۹۲

mandegar-3پاکستان، افغانستان و ترکیه در پی نشست سه‌جانبه خود در انقره در بیانیۀ مشترکی از جامعه بین‌الملل خواستند تا از فرایند صلح افغانستان به رهبری مردم این کشور حمایت کنند.
به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس پاکستان، سه کشور پاکستان،‌ افغانستان و ترکیه ضمن تأکید بر عزم مشترک خود برای مبارزه با تروریسم در هر شکل و نوع آن، بر اهمیت راه‌حل سیاسی تاکید کرده و از طالبان خواستند به فرایند صلح بپیوندند.
بر اساس بیانیه مشترک، این نشست موسوم به هشتمین نشست سه‌جانبه مشترک سه کشور در انقره بر اهمیت یک راه‌حل سیاسی در چارچوب قانون اساسی افغانستان به منظور تضمین صلح پایدار در این کشور تاکید کرد.
در این نشست در شهر انقره نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان،‌ حامد کرزی،‌ رییس‌جمهوری افغانستان، عبدالله گل، رییس‌‌جمهوری ترکیه و همچنین رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه حضور پیدا کردند. وزرای امور خارجه هر سه کشور نیز این رهبران را همراهی می‌کردند.
در جریان نشست انقره، مذاکراتی جامع و ثمربخش در خصوص مسایل مربوط به امنیت بین‌المللی و منطقه‌یی انجام شد. بیانیه پایانی این نشست عنوان داشت:‌ این مذاکرات در زمانی انجام شدند که قلب آسیا در حال طی یک دوران تعیین‌کننده برای آینده آن بوده و تحولات چشمگیری که بر ارتقای صلح و امنیت در منطقه تاثیرگذار خواهد بود، قرار است رخ دهد.
این بیانیه بر اهمیت تداوم فرآیند انتخابات در افغانستان برای رسیدن به یک انتقال آرام قدرت و موفق در این کشور تاکید کرد و در این خصوص،‌ ایجاد یک محیط امنیتی مناسب را ضروری دانست.
این سه کشور همچنین از جامعه بین‌المللی خواستند تا به کمک‌هایشان در جهت حمایت از فرایند صلح افغانستان از جمله تمرکز بر ارتقای هر چه بیشتر نیروهای امنیتی ملی افغانستان ادامه دهند.
این مذاکرات همچنین بر اهمیت ارتقای همکاری میان افغانستان و پاکستان به عنوان دو کشور نزدیک و لزوم اقدامات عملی در حمایت از فرایند صلح و آشتی افغانستان و تقویت محیط امنیتی لازم برای انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی افغانستان تأکید کرد.
این سه رهبر همچنین ارتقای همکاری نزدیک میان افغانستان و پاکستان به منظور مدیریت امور مرزی را لازم دانسته و از عزم مشترک خود برای مبارزه با تروریسم به هر شکل و نوع آن خبر داده‌اند.
این اجلاس همچنین از تصمیم پاکستان به عنوان تمدید مدت اقامت پناهنده‌گان مجاز افغانستان در پاکستان تا ۳۱ دسمبر ۲۰۱۵ استقبال کرد و از جامعه بین‌الملل خواست به بازگشت پناهنده‌گان افغان به کشورشان کمک کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.