دانشگاه ملی زراعت در قندهار گشایش یافت

گزارشگر:27 دلو 1392 - ۲۶ دلو ۱۳۹۲

نُخستین دانشگاه ملی زراعت کشور روز شنبه از سوی رییس‌جمهور کرزی و سلمان خورشید، وزیر امور خارجۀ هند در قندهار گشایش یافت.
این دانشگاه چهار و نیم میلیو دالر هزینه برداشته و از سوی هندوستان پرداخته شده است. وزیر امور خارجه هند گفته است که قرار است در سه سال آینده این دانشگاه در بخش فن آوری مجهز شود.mandegar-3
با بهره برداری نُخستین دانشگاه ملی کشاورزی و فناوری‌ درولایت قندهار که با کمک هند ساخته شده است، قرار است شماری ازمتخصصین بخش کشاروزی هند نیز در این دانشگاه در بخش آموزش کار کنند.
رییس جمهورساخت این دانشگاه را برای بهبود وضیعت کشاورزی در کشور به ویژه در ولایت قندهار، بسیار سودمند می‌داند.
وی گفته است: « این مرکز ملی یک مرکز قانونی است و این مرکز برای تمام افغانستان است که مرکزش در قندهار و ریشه‌هایش در تمام افغانستان خواهد بود ودر این‌جا متخصصین آموزش خواهند دید به ویژه این جوانان که دراین‌جا نشسته اند، ماستری شان را از آموزگاران هندی و افغانی بدست خواهند آورد.»
درهمین حال، وزیر خارجه هند گفته است که افغانستان برای هند بسیار مهم است و این کشور برای بهبود کشاورزی در افغانستان کمک‌های بیشتر خواهند کرد.
سلمان خرشید گفته است: « آقای رییس‌جمهور یک افغانستان توانمند، مستقل با اقتصاد مرفع در اولویت‌های ستراتیژی ماست و یک بخش مهم از همکاری‌های دوجانبۀ ما، همکاری‌ها در بخش کشاورزی است و ساخت این دانشگاه کشاورزی به مثابه همکاری‌های مهم ما برای رُشد کشاورزی است و ما در این بخش به کمک‌های مان ادامه می‌دهیم».
وی می افزاید که تلاش می‌شود تا برای رُشد اقتصادی کشور شماری از پروژه‌های مهم دیگر را نیز در افغانستان عملی سازند.
این نَخستین سفر کرزی پس از کشته شدن برادرش، احمد ولی کرزی در ماۀ سال ۲۰۱۱ میلادی، می‌باشد.
گفتنی‌ست که در این سفر کرزی را مقام‌های دولتی به شمول وزیر زراعت و آبیاری، محمد آصف رحیمی، نیز همراهی می‍‌کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.