وقتی سرفه مزمن می‌شود

گزارشگر:28 دلو 1392 - ۲۷ دلو ۱۳۹۲

بخش دوم و پایانی

mandegar-3سرفه‌هایی که خبر از سینوزیت می‌دهد
به گفتۀ پزشکان متخصص، سرفه می‌تواند در طول شب و روز ادامه داشته باشد که معمولاً بعد از خوابِ شبانه به‌دلیل افزایش میزان ترشحات در سینوس و پشت حلق، این نوع سرفه‌ها همراه با خروج خلط صبحگاهی رخ می‌دهد و ممکن است در کودکان همراه با استفراغ و ترشحاتِ خلطی باشد. در بیماران مبتلا به سینوزیت، دردی هنگام لمس صورت و گونه‌ها احساس می‌شود و هنگام خم شدن به جلو نیز احساس سنگینی در سر رخ می‌دهد.

شما مبتلا به آسم هستید
بسیاری می‌دانند سرفه‌هایی که با فعالیت تشدید شود و در سرما شدتِ آن افزایش یابد، در بیماران آسمی شایع است. پزشکان می‌گویند: در مبتلایان به آسم، سرفه‌ها ممکن است با تنگی نفس همراه باشد که با سرماخورده‌گی شدت می‌یابد. هم‌چنین حملاتِ سرفه هنگام شب تشدید می‌شود و مواجهه با مواد آلرژی‌زا، شدت آن را افزایش می‌دهد.

یافتن رد سرفه‌ها در اختلالات معده
در کودکانی که از زمان تولد، بعد از شیر خوردن در فاصله‌یی کوتاه، استفراغ‌های جهنده می‌کنند و دچار عفونت‌های مکررِ تنفسی می‌شوند و یا در حین شیر خوردن سرفه می‌کنند، باید رد سرفه‌ها را در اختلالات گوارشیِ آن‌ها جست‌وجو کرد.
پزشکان می‌گوینـد: در کودکانی که سابقۀ تولد زودتر از موعد یا حساسیت به پروتیینِ شیر گاو همراه با ضایعات جلدی و علایم تنفسی دارند یا دچار اختلالات ساختمانی دستگاه تنفسی هستند، احتمال بروز رفلاکس معده بعد از تولد بسیار زیاد است. در این کودکان، مری نیز ممکن است دچار التهاب و باعث حملات حرکت سرِ شیرخوار به عقب شود. هم‌چنین این کودکان افزایش وزن پیدا نمی‌کنند. سرفه‌های مکرر در این کودکان را باید در رفلاکس معده جست‌وجو کرد.

موثرترین روش‌های خانه‌گی درمان سرفه
متخصصان به دنبال بررسی‌های خود، رعایت نکاتِ زیر را به منظور درمان خانه‌گیِ سرفه پیشنهاد می‌کنند:
ـ مصرف جوشاندۀ گل ختمی، آویشن و جوشانده و دم‌کردۀ زنجبیل همراه عسل و لیمو و دم‌کردۀ عناب از جمله گیاهان دارویی است که برای کاهش یا درمان سرفه‌های شدید موثر است.
ـ از خوردن مایعات سرد به‌خصوص پس از خواب باید خودداری کرد و بهتر است از مصرف غذاهای سرخ شده و با ترکیبات اسیدی مثل ترشی در زمانی که فرد دچار سرفه است، خودداری شود.
ـ غذاهای ملین مثل حریره، آش کدو و میوه‌های پخته شده و مصرف آش سبزی و سوپ سبزیجاتِ حاوی گشنیز و پالک برای تسکین سرفه موثر است.
ـ حریرۀ بادام را نیز می‌توان به عنوان نرم‌کنندۀ سینه و کاهش سرفه مصرف کرد. توصیه می‌شود از بخور استفاده شود تا هوا مرطوب شده و مشکلات تنفسی کمتر شود.
ـ در صورت آلوده‌گی هوا پیشنهاد می‌شود به شست‌وشوی بینی و انجام بخور با آب ساده بعد از بازگشت به خانه مبادرت شود و در صورت ابتلا به سینوزیت و آلرژی، باید درمانِ لازم انجام و از مواجهه با هوای سرد و دود سگرت و خوردن مایعاتِ سرد و محرک اجتناب شود.

منبع: سلامت‌نیوز

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.