ناتــو: پیمان امنیتی با جانشین کرزی امضا می‌‎شود

گزارشگر:3 حوت 1392 - ۰۲ حوت ۱۳۹۲

mandegar-3ناتو می‌گوید ممکن است حامد کرزی، رییس‌جمهور افغانستان، امضای پیمان امنیتی با امریکا را به رئیس جمهور بعدی آن کشور واگذار کند.
آندرس فوگ راسموسن، دبیر کل ناتو گفت به باور وی، کرزی پیمان امنیتی را تا انتخابات ریاست‌جمهوری ماه اپریل امضا نخواهد کرد.
راسموسن که روز پنج‌شنبه در نشست وزرای دفاع اتحادیۀ اروپا در آتن، پایتخت یونان، شرکت کرده بود گفت: «ما تا کنون هیچ پیشرفتی در رابطه با امضای پیمان امنیتی دوجانبه مشاهده نکرده‌ایم و در واقع من بر این باورم که رییس جمهور کرزی پیمان امنیتی را امضا نخواهد کرد. بنا‌بر‌این، جانشین او دربارۀ این پیمان تصمیم خواهد گرفت.»
همچنین، وی اذعان کرد که امضای پیمان امنیتی جداگانۀ ناتو با کابل بدون توافق افغانستان با امریکا امکان پذیر نیست.
دبیر کل ناتو افزود: «موافقت‌نامه‌ وضعیت نیروهای ناتو به طور جداگانه امضا خواهد شد، اما اگر افغان‌ها پیمان امنیتی دوجانبه بین ایالات متحده و افغانستان را امضا نکنند، پیمان وضعیت نیروهای ناتو نهایی نخواهد شد.»
کرزی در نومبر گذشته در نشست لویه جرگه گفت اگر شرایط خاص مورد نظر دولت ایجاد نشود، پیمان امنیتی را امضا نخواهد کرد.
اختلاف کرزی با دولت امریکا بر سر پیمان امنیتی رو به افزایش است. بر اساس این پیمان، پس از خروج نیروهای امریکایی در سال ۲۰۱۴، هزاران سرباز امریکایی در افغانستان خواهند ماند.
اوایل ماه جاری میلادی، کرزی با بیان این که حضور امریکا در افغانستان از دید او «هیچ منفعتی» نداشت یادآور شد ناتو در ایجاد امنیت در این کشور ناکام بوده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.