چین و افغانستان اعلام هم‌کاری کردند

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ سه شنبه 10 اسد 1396 - ۰۹ اسد ۱۳۹۶

معاون دوم ریاست حکومت وحدت ملی که به دعوت رسمی مقام‌های چینی به این کشور سفر کرده است، در دیدار با مقام‌های این کشور گفته است که چین می‌تواند در تأمین امنیت منطقه و افغانستان نقش موثر داشته ایفا کند.
mandegar-3چن کوانگو، دبیر اول حزب کمونیست سین کیانگ، والی و مقامات محلی این ایالت در دیدار با آقای دانش گفته است که زمینه‌های همکاری بین چین و افغانستان گسترده است و کشورش خواهان همکاری در زمینه‌های چون مبارزه با تروریسم، امنیت منطقه‌یی همکاری‌های اقتصادی، فرهنگی و آموزشی است.
سرور دانش، مقاون دوم رساست حکومت وحدت ملی گفته است: روابط میان چین و افغانستان در حال گسترش است و در ده سال گذشته حدود ۶۰ سند حقوقی و همکاری میان دو کشور امضا شده است.
آقای دانش تأکید کرده است: “نقش چین در مناسبات منطقه‌یی و بین‌المللی دارای اهمیت است و این کشور می‌تواند در تأمین امنیت منطقه به‌ویژه امنیت افغانستان سهم داشته باشد و اشتراک این کشور در گفت‌وگوهای چهارجانبه بین افغانستان، ایالات متحده، پاکستان و چین دلیل بر اهمیت و جایگاه این کشور است و امیدواریم که نقش مهم‌تری در این زمینه ایفا کند”.
آقای دانش اظهار داشته که افغانستان به صلح باور دارد و از سوی هم باب گفت‌وگوها را باز نگه‌داشته؛ اما در خط مقدم بر ضد تروریسم با ۲۰ گروه مسلح که از سوی کشورهای خارجی تمویل می‌شوند نیز در حال جنگ است.
معاون دوم ریاست حکومت وحدت ملی همکاری اقتصادی و تجاری چین با افغانستان را مهم عنوان کرده و افزوده است: “طرح یک کمربند یک راه، مهم‌ترین طرح اقتصادی است که بین دو کشور مشترک است و افغانستان متعهد به حفاظت از آن در منطقه است”.
سرور دانش با اشاره به نقش تاریخی دو کشور در جادۀ ابریشم گفت که در چوکات این طرح بزرگ اقتصادی، دو پروژۀ مهم خط‌آهن بین پنج کشور افغانستان، چین، ترکمنستان، تاجیکستان، ایران و قرقیزستان و هم چنین شبکۀ فایبر نوری از کاشغر به فیض‌آباد افغانستان، قرار دارد که نقش مهم در رشد اقتصاد منطقه و جهان خواهد داشت.
آقای دانش؛ افغانستان را بازار مناسب برای کالاهای چینی دانسته و بیان داشت: پروژه‌های بزرگ افغانستان با کمپنی‌های چینی قرارداد شده و انتظار می‌رود که سهولت‌های بیشتر برای ورود کالاهای افغانستانی در بازارهای چین فراهم گردد.
در این دیدار آقای دانش بر حل مشکلات مسافران، بازرگانان، دانشجویان، شرکت‌های تجارتی افغانستانی‌ها تأکید کرده و جانب چین نیز در این زمینه موافقت کرده است.
چالش‌های بازرگانان در چین
معاون دوم رییس حکومت وحدت ملی در سفرش به کشور چین هم‌چنان با بازرگانان افغانستانی در ایالت سین‌کیانگ آن کشور دیدار کرده است.
دفتر رسانه‌های معاون دوم ریاست حکومت وحدت ملی با نشر اعلامیه‌یی گفته است که در این دیدار بازرگانان کشور مقیم در چین گفته اند که در زمینۀ تمدید ویزای اقامت و ثبت شرکت‌های‌شان در این کشور با مشکلاتی روبه‌رو اند.
آنان توضیح داده اند که در سال ۲۰۰۹ میلادی در حدود ۲۰۰ شرکت افغانستانی در چین فعالیت داشت و اکنون به ۲۵ شرکت تقلیل یافته است.
این بازرگانان گفته اند که مشکلات اداری سببِ کاهش فعالیت تجاری افغانستانی‌ها در چین شده است.
آقای دانش گفته است که این مشکلات از طریق سفارت کشور در چین و ادارات ذیربط در کابل دنبال شده و به آن رسیده‌گی صورت می‌گیرد.
سرور دانش افزوده که ارتباط خوبی که میان چین و افغانستان وجود دارد، این مشکلات فراه راه افغانستانی‌های مقیم در چین برداشته می‌شود.
در خبرنامه هم‌چنان آمده است که معاون دوم رییس حکومت هم‌چنان این مشکلات را با سرمنشی حزب کمونیست ایالت سین کیانگ نیز در میان گذاشته و او گفته است که به این مشکلات از طریق مقام‌های محلی و وزارت خارجۀ این کشور رسیده‌گی می‌شود.
همکاری در تولید برق
معاون دوم ریاست حکومت در این سفر از مرکز ساخت ترانسفرمرهای پُر قدرت چین نیز دیدن و از کاربرد محصولات آن آگاهی حاصل کرده است.
در این دیدار، رییس مرکز ساخت ترانسفرمرهای پُر قدرت چین گفته است که کشورش آماده است که در تولید انرژی برق با افغانستان کمک کند.
رییس مرکز ساخت ترانسفرمرهای پُر قدرت چین هم‌چنان گفته است که با توجه به شرایط خاص جغرافیایی افغانستان، امکان آن وجود دارد که تولیدات برق حرارتی، آفتابی و بادی در آن کشور افزایش داده شده و برای تمام رفع نیازمند‌ی‌های خویش برق ارزان تری به دست بیاورد.
همزمان با این، آقای دانش بیان داشته که مشکلات شرکت‌های چینایی در افغانستان به زودی حل می‌گردد و حکومت وحدت ملی حاضر است حضور شرکت‌های چینایی را در زمنیۀ تولید انرژی برق فراهم کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.