آگاهان: کرزی اقوام کشور را به‌جان هم می‎اندازد

گزارشگر:ناجیه نوری/ 11 حوت 1392 - ۱۰ حوت ۱۳۹۲

رییس‌جمهور کرزی با فراخواندن نامزدان یک قبیلۀ مشخص به ریاست‎‏جمهوری و تلاش برای یکجاسازی آن‎ها، پروسۀ ملت‎شدن مردم افغانستان را به‌شدت صدمه رسانده است.
شماری از تحلیلگران سیاسیی با بیان این مطلب، می‌گویند‌که دیگر قبیله‌گرایی‌ نمی‌تواند برای افغانستان موثر باشد.
به باور آنان، اقدامات اخیر کرزی ضمن این‌که دخالت آشکار در انتخابات تلقی می‌شود، تشنج میان اقوام را تشدید بخشیده و پروسۀ ملت‌سازی در افغانستان را با چالش مواجه می‌سازد.mnandegar-3
اخیرا جرگه‌یی که به هدف کنار رفتن زلمی رسول به نفع قیوم کرزی ترتیب شده بود به شکست مواجه شده و سر انجام پس از چاشت روز جمعه سران قوم درانی در هوتل انترکانتیننتال فیصله کردند که قیوم کرزی به کارزار انتخاباتی خود ادامه دهد.
اما جنرال نورالحق علومی آگاه مسایل نظامی، می‌گوید که حامد کرزی به دموکراسی باور ندارد؛ بنابراین در تلاش است تا قبایل را نسبت به مردم‌سالاری رشد دهد؛ اما بی‌خبر از این‌که این اقدام وی جفای بزرگ در حق قبایل پشتون در افغانستان است.
به گفتۀ وی، رییس‌جمهور از یک طرف وعده می‌دهد که در انتخابات دخالت نمی‌کند؛ اما از طرف دیگر سران اقوام را جمع می‌کند و از شماری از نامزدان می‌خواهد که با یکدیگر ایتلاف کنند که این اقدام وی جفای بزرگ در حق ملت است.
جنرال علومی تاکید کرد، در حالی‌که قانون افغانستان به همه حق داده که مطابق شرایط خود را نامزد سازند؛ اما رییس‌جمهور از شماری نامزدان می‌خواهند که از نامزدی شان منصرف شوند؛ بنابراین این اقدام رییس‌جمهور دخالت آشکار حکومت در انتخابات است.
به باور این آگاه نظامی، این اقدام حامد کرزی ضمن اینکه دخالت در انتخابات تلقی می‌شود، تشنج میان اقوام را شدت بخشیده و ملت‌سازی در افغانستان را با چالش مواجه می‌سازد.
در این حال، عزیز رفیعی رییس مجمع جامعه مدنی می‌گوید، عکس‌العمل‌ هفتۀ گذشته شماری از نامزدان این پیام را داشت که قبیله‌گرایی‌ از این پس نمی‌تواند برای افغانستان موثر باشد.
رفیعی افزود، نه تنها نتیجۀ جرگه میان قیوم کرزی و زلمی رسول، بل مسایل دیگری نیز است که نشان‌ می‌دهد که قبیله‌گرایی دیگر در افغانستان کاربردی ندارد.
به باور وی، شماری از نامزدان از آدرس اقوام شان نیامدند، بل براساس بوجی‌های رای وارد میدان شدند؛ بنابراین تفاهمات هم بر اساس همان بوجی‌های رای ادامه دارد، نه برمبنای پذیرش اجتماعی چون اصل پذیرش اجتماعی تا کنون در فلسفه سیاست افغانستان تعریف نشده است.
به گفتۀ رفیعی، بزرگترین مصبیت در افغانستان نبود یک تفکر ملی است، به این معنا که هیچگاه مردم به عنوان یک ملت فکر نمی‌کنند، بل بیشترین دید در افغانستان دید قبیله‌یی و قومی است تا دید ملی؛ بنابراین برای ملت‌شدن باید خطوط اساسی ملت در افغانستان تعریف شود.
حامدکرزی پیش از این بارها تأکید کرده که در انتخابات ریاست‎جمهوری مداخله نمی‎کند؛ اما اقدامات اخیر او به وضوح نشان می‌دهد که حامد کرزی در انتخابات بی‎طرف نیست.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.