سایۀ تیرۀ مداخلاتِ رییس‌جمهور بر انتخابات

گزارشگر:17 حوت 1392 - ۱۶ حوت ۱۳۹۲

استقبال حامد کرزی، رییس‌جمهوری افغانستان، از تصمیم برادرش قیوم کرزی، مبنی بر کنار رفتن از صحنۀ رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری، واکنش‌های بسیاری را در جامعه برانگیخته است.
آقای کرزی گفت که او برادرش را تشویق به کناره‌گیری از مبارزاتِ انتخاباتی کرده، اما این‌که قیوم کرزی به نفع کدام‌یک از نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری کنار رفته‌، تصمیمِ شخصی‌اش بوده است.
اما مخالفان سیاسیِ آقای کرزی می‌گویند که آقای کرزی صد در صد در گرداندنِ برادرش به سمتِ زلمی رسول، نقش تعیین‌کننده‌ داشته است. به گفتۀ این مخالفان، این اقدامِ آقای کرزی، به گونۀ صریح دخالتِ او را در انتخابات نشان می‌دهد و روند انتخابات را متأثر می‌سازد.
ولی برعکس، اعضای ستاد انتخاباتیِ آقای رسول و موافقان او، علت کنار آمدنِ قیوم کرزی با زلمی رسول را، نزدیک بودنِ برنامه‌های این دو نامزد می‌دانند و به این باور اند که این کار می‌تواند در موفق ساختن این تیم، بسیار مهم و سرنوشت‌ساز تمام شود. اما دخالت آقای کرزی به نفع یک تیم انتخاباتی حتا می‌تواند جایگاه آن تیم را در ذهنیت‌ها مغشوش سازد. هرچند آقای کرزی می‌گوید که این اقدامِ برادرش می‌تواند به برگزاریِ بهتر و سالم‌ترِ انتخابات پیشِ رو کمک کند و علاوه بر این، از احتمالِ دخالت‌‌های خارجی در روند انتخابات می‌کاهد؛ اما ذهنیت‌های زیادی در افغانستان در برابرِ این اقدام قرار گرفته و این باور تقویت شده که حامد کرزی در روند مبارزات انتخاباتی، به مهره‌چینی پرداخته است.
از سوی دیگر، حامد کرزی در سخنانش به کتمان‌کاریِ برخی واقعیت‌ها نیز پرداخته و از جمله گفته است که برادرش را تشویق به کناره‌گیری از مبارزاتِ انتخاباتی کرده، اما این‌که قیوم کرزی به نفع کدام‌یک از نامزدان انتخاباتِ ریاست‌جمهوری کنار رفته‌، تصمیم شخصی‌اش بوده است. او این سخنان را در حالی مطرح می‌کند که ده‌ها نشانه و سند‌ِ عیان وجود دارند که نشان می‌دهند آقای کرزی بسیار تلاش کرده تا برادرش را به نفعِ زلمی رسول از دور خارج سازد. چنان‌که جرگۀ درانی‌ها در کابل، از قیومِ کرزی حمایت و فیصله کرده بود که باید زلمی رسول به نفعِ قیوم کرزی بگذرد. هم‌چنین، بیست تن از نماینده‌گانِ آنان در ارگ ریاست‌جمهوری از قیوم کرزی حمایت کردند، ولی حامد کرزی گفت که نخیر؛ باید قیوم به نفع زلمی بگذرد!
بنابراین، آقای کرزی نتوانسته و نمی‌تواند علاقه‌اش را نسبت به زلمی رسول از مردم پنهان نگه دارد.
هم‌چنان آقای کرزی می‌گوید که با آمدن برادرش در کنار زلمی رسول، دیگر دلیلی برای مداخلۀ خارجی‌ها وجود ندارد؛ اما او هیچ اشاره‌یی به مداخلۀ داخلی‌ها و اعضای حکومت به نفعِ نامزد خاصی در این انتخابات نمی‌کند.
به هر صورت، مداخلۀ رییس‌جمهور برای شکل‌گیری تیم جدید انتخاباتی، یک اقدامِ مهم در روند مبارزات انتخاباتی پنداشته می‌شود؛ اما به همان پیمانه، میزان دخالت‌های بیشترِ رییس‌جمهور در انتخابات را بالا می‌برد. به‌‌ویژه زمانی که رییس‌جمهور در اظهاراتش چیزهایی که افشا شده‌اند را از مردم پنهان می‌کند، این باور برجسته می‌شود که اگر این‌گونه پیش برویم، روند انتخابات دچار حادثه خواهد شد. از این رو، پیشنهاد ما این است که رییس‌جمهور از مداخله در امور انتخابات دست بکشد و بگذارد مردم با رای خویش، نامزد مورد نظر را انتخاب کنند. در غیر آن، دخالت‌های آشکار رییس‌جمهور در چیدمان انتخاباتی، می‌تواند به دیگر اعضای حکومت، جرأتِ استفاده از امکاناتِ دولتی به نفعِ یک نامزد خاص را اعطا کند.
رییس‌جمهور باید بداند در صورتی که اعتبار انتخابات و روند آن دچار آسیب‌ شود، مسوولیتِ هر نوع بحران و پیامدِ ناشی از آن به‌دوش شخصِ ایشان خواهد بود. بنابرین، شایسته است که رییس‌جمهوری از دخالت در پروسۀ انتخابات دوری کند و بگذارد که قدرت بر بنیاد آرای مردم انتقال یابد. زیرا هر نوع جانب‌داری و مداخلۀ حکومت در زمینۀ انتخابات، تأثیرِ نامطلوبی بر روانِ مردم و آیندۀ افغانستان می‌گذارد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.