حادثه غازی آباد؛ روایت سربازان آزاد شده از اسارت طالبان

گزارشگر:25 حوت 1392 - ۲۴ حوت ۱۳۹۲

mandegar-3در حدود ۲۰ روز پیش، اعضای گروه طالبان به یک پاسگاه ارتش افغانستان در منطقه غازی آباد ولایت کنر حمله کردند.
در این حمله ۲۱ سرباز ارتش افغانستان کشته و سه تن از آنها نیز زخمی شدند.
طالبان ۶ سرباز این پاسگاه را نیز با خود بردند.
اهمیت این حادثه به حدی بود که حامد کرزی، رییس جمهور افغانستان، سفر از پیش برنامه‌ریزی شده خود به سریلانکا را به تعویق انداخت.
خیرالدین و میرآقا دو تن از سربازانی هستند که در شب حمله به اسارت طالبان درآمده بودند و روز گذشته با وساطت بزرگان قومی در ولایت کنر، رها شدند.
حالا آنها داستان آن شب و حمله طالبان به پاسگاه خود را برای خبرنگاران بازگو کرده‌اند.
خیرالدین می‌گوید که در طول مدت اسارت، رفتار طالبان با آنها خوب بود.
او همچنین می‌گوید که از قبل می‌دانست که چند تن از سربازان این پاسگاه با گروه طالبان در ارتباط هستند و حتا مکالمات تلفنی آنها را شنیده بود.
خیرالدین می‌گوید که این افراد تمام اطلاعات پاسگاه از جمله نقشه منطقه، تعداد نیروها و مقدار تجهیزات مستقر در این پاسگاه را در اختیار گروه طالبان قرار داده بودند.
او می‌گوید که مسوولان امنیتی به هشدارهای او در مورد ارتباط این افراد با طالبان و احتمال وقوع چنین حمله‌یی توجه نکردند.
میرآقا هم گفته که آنها در زمان حمله طالبان به این پاسگاه در خواب بودند و او پیش از افتادن به چنگ طالبان، تنها توانسته برای مدت کوتاهی مقاومت کند.
میرآقا می‌گوید که چهار سرباز دیگری که به همراه او و خیرالدین به اسارت گروه طالبان درآمدند، افراد نفوذی وابسته به این گروه بودند و طالبان دیگر به آنها «غازی» خطاب می کردند.
شجاع الملک جلاله، والی کنر نیز با تایید اینکه چهار سرباز این پاسگاه با گروه طالبان در ارتباط بودند گفت که بسیار متاسف است که آنها در حق دوستان خود که بیشتر از یک سال با هم «از یک کاسه غذا خوردند»، چنین ظلمی روا داشتند.
او از بزرگان قومی نیز که برای آزادی خیرالدین و میرآقا تلاش کردند، تشکر کرد.
حادثه غازی آباد یکی از مرگبارترین حملات گروه طالبان به اهداف نظامی در افغانستان بود.
مقام‌های وزارت دفاع این کشور، پیش از این دست داشتن افراد نفوذی گروه طالبان در این حمله را رد کرده و گفته بودند که دست یکی از سازمان‌های اطلاعاتی منطقه در پشت این ماجراست.
بی بی سی

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.