سخنگوی امنیت ملی: ISI حمله بر سرینا را سازمان داده بود

گزارشگر:6 حمل 1393 - ۰۵ حمل ۱۳۹۳

mnandegar-3ریاست امنیت ملی می‌گوید تحقیقات ابتدایی نیروهای امنیتی افغانستان نشان می‌دهد که حمله به هتل سرینا کار استخبارات پاکستان بوده است.
در حمله افراد مسلح به هتل سرینا در شب نوروز، ۹ غیرنظامی کشته شدند که چهار تن آنها شهروندان خارجی بودند.
لطف الله مشعل سخنگوی ریاست امنیت ملی روز سه شنبه در یک نشست خبری گفت که اسناد و شواهد نشان می‌دهد که طرح و سازماندهی این حمله از سوی استخبارات پاکستان صورت گرفته است.
او برای اثبات این ادعا به موارد مشخصی در ارتباط با این رویداد اشاره کرد.
وی گفت که اکثر کارمندان هتل سرینا پاکستانی هستند و هر شب در این هتل افزون بر دست کم چهل کارمند پاکستانی، چهار یا پنج مهمان از سفارت پاکستان نیز حاضر بودند اما در شب حادثه، تنها یک تبعه پاکستان و آن هم کارمند یک موسسه، در این هتل بود.
به گفته او، یکی از کارمندان هتل که ریاست امنیت ملی افغانستان از ارتباط او با استخبارات پاکستان باخبر بود، یک هفته قبل از حادثه، وظیفه‌اش را ترک کرده و به پاکستان رفته است.
آقای مشعل افزود که پیش از این نیز یکی از دیپلمات‌های پاکستانی به بهانه عضویت در باشگاه ورزشی سرینا، از بخش‌های مختلف هتل عکسبرداری کرده که عضویتش در این باشگاه درست یک روز قبل از حادثه پایان یافته است.
آقای مشعل گفت که طالبان در سال ۱۳۹۲ دوازده بار کوشش کردند که به هتل سرینا حمله کنند اما هر بار ریاست امنیت ملی حملات آنها را خنثی کرد.
او گفت: «طالبان و گروه حقانی از حمله به هتل سرینا انصراف دادند و به بادارهایشان گفتند که ما نمی‌توانیم به این هتل داخل شویم، بعد از انصراف آنها، بادارهایشان طرح جدید ریختند.»
اما وزارت خارجه پاکستان با نشر اعلامیه‌یی این اتهام را رد کرده است.
در این اعلامیه آمده است: «تمایل برای متهم کردن فوری پاکستان پس از همچو رویدادها، به روابط دو کشور کمک نمی‌کند و باید متوقف شود.»
مقامات پاکستانی گفته‌اند که تلاش ها برای دخیل ساختن پاکستان در این رویداد، نگران کننده است.
حمله به هتل سرینا
سخنگوی امنیت ملی افغانستان می‌گوید هتل سرینا به علت نزدیکی به مقر ریاست جمهوری و اقامت ناظران انتخاباتی در آن، هدف قرار گرفته و استخبارات منطقه تلاش دارد اعتبار این هتل را نیز از بین ببرد.
آقای مشعل از سهل انگاری نگهبانان هتل که مربوط به یک شرکت خصوصی امنیتی بودند، نیز به شدت انتقاد کرد.
او گفت تحقیقات نشان می‌دهد که مهاجمان سلاح کمری و نیز هر نفر هشتاد فشنگ را در کفش‌های خود جابجا کرده بودند ولی با وجود آن توانستند وارد هتل شوند.
پیش از این یکی از مسوولان امنیتی سرینا گفته بود که مهاجمان قبلاً هم چندبار به هتل آمده بودند.
اما آقای مشعل می‌گوید تصاویر ضبط شده در دوربین‌های هتل نشان می‌دهد که مهاجمان نه تنها با هتل سرینا بلکه حتی با مسایل ابتدایی زنده‌گی مدرن آشنا نبودند.
آنها در جایی سیگار می‌کشند که نباید بکشند و سیگارشان را بجای آنکه در جا سیگاری خاموش کنند، روی فرش می‌اندازند و بجای اینکه بروند از بوفه غذا بگیرند، پیشخدمت ها را صدا می‌زنند و می‌گویند برای‌شان غذا بیاورد.
سخنگوی امنیت گفت، رستوران و دستشویی‌ها جایی است که دوربین ندارد و مهاجمان در دستشویی سلاح‌های خود را از کفش های خود در آورده‌اند.
به گفته آقای مشعل، علت تاخیر مهاجمان این بوده که آنها ظاهراً انتظار داشتند، مراسم خاصی آنجا برگزار شود و وقتی از یکی از کارمندان هتل می‌پرسند و می فهمند، مراسمی در کار نیست. حمله به کسانی را که در رستوران بودند شروع می‌کنند.
به گفته آقای مشعل، ۹۰ نگهبان مجهز به کلاشنیکوف در برابر چهار مهاجم هیچ عکس‌العملی نشان ندادند و به محلات امن در هتل فرار کردند.
این اظهارات مسوولان در حالی بیان می‌شود که طالبان مسوولیت این حمله را برعهده گرفته بود.
سخنگوی امنیت ملی گفت که مخالفان دولت تلاش دارند که با ناامن کردن این کشور، انتخابات پیش رو را مختل کنند اما به گفته وی نیروهای امنیتی افغانستان آماده‌گی کامل برای مقابله با این گروه ها را دارند.

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.