کمیسیون شکایات انتخاباتی در قبضۀ گروه خاص

گزارشگر:هارون مجیدی / 9 حوت 1393 - ۰۸ حمل ۱۳۹۳

اکثریت مطلق کارمندان کمیسیون شکایات انتخاباتی، متعلق به یک گروه حزبی خاص هستند و به‌گونۀ سازمان‌یافته‌ از جانب حلقاتی در ارگ ریاست‎جمهوری در این کمیسیون گماشته شده‌‌‌‌‌‌‌اند.
یک منبع موثق با این مطلب می‎گوید که رییس کمیسیون شکایات انتخاباتی بر بنیاد علایق قومی و سیاسی خویش، تمامی کارمندان را به‌سفارش رییس دفتر رییس‎جمهوری گزینش کرده است.mnandegar-3
این منبع که نمی‌خواهد در این گزارش نامی از او گرفته شود، می‌گوید که ستار سعادت رییس کمیسیون شکایات انتخاباتی، از سوی کریم خرم به این سمت گماشته شده و در تعیینات و تقرری‎ها گوش به فرمان آقای خرم است.
این منبع هم‌چنان می‌گوید: هرچند کمیشنران مرکزی کمیسیون شکایات انتخاباتی بر اساس سهمیه‌بندی قومی و گروهی انتخاب شده‌اند؛ اما به‌جز رییس دبیرخانۀ این کمیسیون، همۀ رؤسا متعلق به یک قوم و گروه خاص هستند که از سوی ارگ رهبری می‎شوند.
منبعی‌که با ماندگار صحبت می‎کرد، گفت که عبدالکریم خُرم رییس دفتر رییس جمهور، عبدالستار سعادت را به عنوان رییس این کمیسیون گماشت و از اعضای تیم خود شمار دیگری را به‌خاطر پشتیبانی و حمایت به عنوان کمیشنر معرفی کرد.
این منبع می‌افزاید: «زمانی‌که دبیرخانۀ این کمیسیون ایجاد شد بر اساس تفاهمی که بین آقای کریم خُرم و صادق مدبر صورت گرفته بود، دبیرخانه به یکی از افراد آقای صادق مدبر سپرده شد.»
عملکرد چندماهۀ کمیسیون شکایات انتخاباتی، نگرانی شماری از نهادهای مدنی را نیز در پی داشته است.
نهادهای جامعه مدنی و نهادهای نظارت‌کنندۀ پروسۀ انتخابات کارکردهای کمیسیون شکایات انتخاباتی را پرسش‌برانگیز خوانده می‌گویند، این کمیسیون تا حال غیر تخصصی و غیر مسلکی عمل کرده است.
در این حال، عزیز رفیعی رییس مجتمع جامعه مدنی می‌گوید، تقرری‌هایی‌که در دو کمیسیون (کمیسیون انتخابات و شکایات انتخاباتی) صورت گرفته به‌خاطر کمبود وقت و پس‌مانی در کارها، بسیار عجولانه و شتاب‌زده بوده است و این شتابزده‌گی باعث شده است تا ما انتظار کار مثبت از این نهادها را نداشته باشیم.
آقای رفیعی هم‌چنان گفت، از آنجایی‌که اصل این دو کمیسیون بر اساس مصلحت و انتصاب است، انتخابات بعدی هم بر اساس مصلحت‌ها خواهد بود.
رییس مجتمع جامعۀ مدنی با بیان این‌که در دوازده سال گذشته شایسته‌سالاری تنها شعار بوده است، گفت: هنوز هم در بحث تسامح و سازش کاری و تقرر افراد بر اساس سمت، قوم، حزب و سیاست دچار هستیم.
آقای رفیعی با اشاره برکارکردهای کمیسیون شکایات انتخاباتی گفت: «بیشترینه کارهایی را که این کمیسیون تا حال انجام داده است، غیر تخصصی و غیرمسلکی بوده است. به‌ویژه لیست‌هایی را که پس از تعیین ضرب‌الاجل تغییر داد، می‌تواند بسیار چالش‌زا باشد و هم‌چنان ایجادکننده‌یی نوعی بی‌اعتمادی در پروسۀ انتخابات.»
هم‌چنان، جان‌داد سپین‌غر رییس اجراییه‌یی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان (فیفا) می‌گوید، باید اصل مسلکی‌بودن و بی‌طرف‌بودن در کمیسیون شکایات انتخاباتی وجود داشته باشد و اگر این دو معیار وجود داشته باشد، پرسشی در پیوند به عملکرد کمیسیون به میان نمی‌آید.
آقای سپین‌غر با بیان این‌‎که کمیسیون شکایات انتخاباتی نسبت مشکلات تخنیکی کارهای خود را نا وقت شروع کرد، می‌گوید، این کمیسیون حداقل از همین حالا شروع کند تا کارهای مسلکی را انجام دهد و توقع برده می‌شود تا خود کمیسیون کارهایی را انجام دهد و منتظر شکایت‌ها ننشینند و علیه مواردی که در قانون جرم شمرده می‌شود، اقدام قانونی نماید.
رییس اجراییه‌یی فیفا هم‌چنان گفت، اسناد تحصیلی نامزدان شوراهای ولایتی باید در زمان اعتراضات بررسی می‌شد؛ اگر یکی یا دوتا برای بعد گذاشته می‌شد مشکلی نبود، اما کتلۀ بزرگی را بعد از پایان دورۀ اعتراض بررسی کردند که این کار نظر به اصول، به نفع پروسۀ انتخابات نبود.
آقای سپین‌غر با اشاره به ماده۲۴ قانون تشکیل و صلاحیت‌های کمیسیون شکایات انتخاباتی گفت، باید این بررسی‌ها در جلسات باز صورت می‌گرفت که در آن صورت سوالات و اتهامات در مورد کارهای کمیسیون ایجاد نمی‌شد.
در قانون تشکیل وظایف و صلاحیت‌های کمیسیون مستقل انتخابات آمده است که اعضای کمیسیون رسیده‌گی به شکایت‌های انتخاباتی برای شش سال تعیین خواهند شد و این کمیسیون به عنوان یک نهاد مستقل و همیشه‌گی در کنار کمیسیون مستقل انتخابات کار خواهد کرد و نیز فیصله‌های این کمیسیون در بارۀ شکایت‌ها، تخطی‌ها و تقلب‌های انتخاباتی نهایی استند و هیچ نهادِ دیگری این فیصله‌ها را تغییر داده نمی‌تواند.

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.