وزیر خارجه ایتالیا:‌ آمادۀ ادامه حضور نظامی در افغانستان هستیم

گزارشگر:17 حمل 1393 - ۱۶ حمل ۱۳۹۳

وزیر امور خارجه ایتالیا اعلام کرده است، ایتالیا حتی پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان،‌ آماده حضور و ماندن در این کشور است.
ایتالیا در افغانستان می‌ماند. جنگی که پنج میلیارد یورو هزینه داشته است. انریکو لتا نخست وزیر پیشین ایتالیا طرح خروج از افغانستان را ترسیم کرده بود، اما متئو رنتسی نخست وزیر
کنونی این کشور، این طرح را متوقف کرده است.mnandegar-3
به گزارش پایگاه اینترنتی ایتالیایی زبان لترا کوآرانتا تره، خانم فدریکا موگرینی وزیر امور خارجه ایتالیا در سخنانی در کمیسیون‌های مجلس نماینده‌گان و سنای این کشور، اعلام کرده است،‌ راهبرد جدید دولت متئو رنتسی، در مقایسه با عدم تعهدی که از قبل، توسط دولت انریکو لتا اتخاذ شده بود، تفاوت داشته و ایتالیا فراتر از خروج هم پیمانان غربی‌اش از افغانستان، «در صورت وجود درخواست صریح و روشن مقامات افغانستان»، آماده ماندن در این کشور است.
ماموریتی که تا کنون پنج میلیارد یورو هزینه داشته و موجب کشته شدن پنجاه وسه نفر از نیروهای نظامی ایتالیا شده است، می‌تواند به طور نامحدودی ادامه داشته باشد.
موگرینی گفت: در هر حال، ماموریت در افغانستان،‌ تعهدی با ماهیت متفاوت و در ابعاد مردمی خواهد بود که در انتقال قدرت نقش داشته و بر «آموزش نیروهای امنیتی» متمرکز خواهد بود.
اما افغانستان همچنان در شرایط جنگی به سر برده و امیدهای یک حضور صلح آمیز، که وزیر امور خارجه ایتالیا بیان کرده است، با توجه به واقعیت‌ها، نقش بر آب شده اند.
نیروهای نظامی ایتالیایی از سال ۲۰۰۲ میلادی در افغانستان حضور دارند و نخست وزیر ایتالیا نیز قصد دارد در صورت وجود درخواست، حضوری قوی در افغانستان داشته باشد.
در همین زمینه، وزیر امور خارجه ایتالیا گفته است،‌ پس از پایان ماموریت نیروهای ایساف (به رهبری پیمان آتلانتیک شمالی ناتو) در افغانستان، گسترش فعالیت‌ها نیز «با همراهی افغان‌ها تصمیم گیری خواهد شد».
موگرینی گفت: در حال حاضر، انجام دادن فعالیت‌ها بدون حمایت و پشتیبانی قوی نظامی، امکان پذیر نیست. چرا که محیط‌های کاری و مدارس، از جمله اهداف دایمی طالبان است.
اما رنتسی از موضعی که از قبل، لتا، هم حزبی او، درباره افغانستان اعلام کرده بود، تغییر مسیر داده است. در همین زمینه، ماریو مائورو وزیر دفاع دولت لتا در تاریخ هجدهم ماه دسمبر سال ۲۰۱۳ میلادی اعلام کرده بود، با توجه به تصمیم گیری های ایساف،‌ فکر می کنم در پایان سال ۲۰۱۴ میلادی، نیروهای ما به کشور خود بازخواهند گشت.
مائورو همچنین تصمیم گیری درباره موضوع افغانستان را به مجلس نماینده‌گان ایتالیا واگذار کرده بود. نخست وزیر پیشین ایتالیا (لتا) نیز ‌گفته بود، پس از سال ۲۰۱۴ میلادی، ماموریت ایتالیا، ماموریت «مبارزه و مصاف شدن» نخواهد بود.
اما در عوض، موگرینی اعلام کرده بود،‌ این کابل خواهد بود که درباره این موضوع تصمیم خواهد گرفت، ‌نه رم.
در هر حال، شرایط هنوز شکننده بوده و حتی از نظر سیاسی نیز مساعد نیست. لتا در گفتگو با سران اجلاس پیمان آتلانتیک شمالی ناتو در ماه جولای سال ۲۰۱۳ میلادی از کاهش تدریجی نیروهای نظامی ایتالیا از سه تا چهار هزار نیرو، ‌به هشتصد تا هزار و هشتصد نیرو در افغانستان صحبت کرده بود. بدین ترتیب، حضور نظامی ایتالیا را در آینده نیز تضمین کرده بود. اما موضع گیری ایتالیا در ماه های آتی تغییر کرده بود: پنج ماه پس از آن، یعنی در ماه دسمبر سال ۲۰۱۳ میلادی،‌ مائورو از «بازگشت دوباره همه نیروهای نظامی ایتالیایی حاضر در افغانستان» صحبت کرده بود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.