واکنش‌های جهانی به انتخابات افغانستان

گزارشگر:18 حمل 1393 - ۱۷ حمل ۱۳۹۳

رییس‌جمهوری امریکا روند برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان را ستود و گفت این رویداد، انتقال دموکراتیک قدرت در تاریخ افغانستان است.
باراک اوباما، رییس ‌جمهوری امریکا اعلام کرد، انتخابات افغانستان یک نتیجه دیگر نیز دارد و آن این که افغانستانی‌ها مسوولیت کامل کشورشان را بر عهده گرفته‌اند.
اوباما گفت: این انتخابات،‌ آینده دموکراتیک افغانستانی‌ها را تضمین می‌کند؛ همچنان که سبب تداوم کمک‌های بین‌المللی نیز خواهد شد.mnandegar-3
به گزارش خبرگزاری آلمان، اوباما افزود: ما منتظریم سازمان‌های دست‌اندرکار انتخابات در افغانستان به وظایف خود عمل کنند و بدانند که این مهم‌ترین تصویری است که افغانستانی‌ها از خود ارایه می‌دهند.
وی گفت: برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان مرحله مهمی در زندگی مردم این کشور در راه به دست گرفتن مسئولیت کامل کشورشان همزمان با عقب‌نشینی ما و هم‌پیمانان‌مان از افغانستان است.
رییس‌جمهوری امریکا تصریح کرد: من از طرف مردم امریکا به میلیون‌ها تن از مردم افغانستان که با اشتیاق در این انتخابات تاریخی شرکت کردند، تبریک می‌گویم.
وی ادامه داد: ما از مردم افغانستان، نیروهای امنیتی و مقامات برگزار کننده انتخابات تشکر می کنیم. این انتخابات در ادامه روح همکاری و مناظرات مثبت در بین نامزدها و طرفداران آن‌ها برگزار شد.
اوباما خاطرنشان کرد: امریکا به حمایت خود از افغانستانی مستقل، باثبات، متحد و دموکراتیک ادامه می‌دهد و ما به آینده همکاری خود با دولت جدید و منتخب مردم افغانستان بر اساس احترام و مسئولیت متقابل نگاه می‌کنیم.
جان کری
از سوی دیگر، جان کری، وزیر امور خارجه امریکا اعلام کرد: میلیون‌ها زن و مرد افغانی با شجاعت و تعهد پای صندوق‌های رأی حاضر شدند. این لحظه‌یی مهم برای آن‌هاست. مردم افغانستان خود امنیت این انتخابات را تأمین کردند. آن‌ها این انتخابات را برگزار کردند و مهم‌تر از همه در این انتخابات شرکت کردند و رأی خود را به صندوق انداختند.
جان کری در ادامه گفت: این انتخابات نشان داد که مردم افغانستان تا چه حد به حفاظت و پیشرفت دموکراسی متعهد هستند. تعهد قابل توجه میلیون‌ها رأی‌دهنده بدون هیچ ترسی از خشونت و تهدید چشمگیر بوده است.
وی اظهار کرد: امریکا آماده همکاری با رییس‌جمهوری آتی افغانستان است. ما در کنار مردم افغانستان باقی خواهیم ماند و با آن‌ها در ساختن آینده‌یی دموکراتیک همکاری خواهیم کرد.
ابراز خرسندی دبیرکل ناتو
دبیرکل ناتو به مردم افغانستان بابت حضور گسترده در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور تبریک گفت.
آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در بیانیه‌ای گفت: من به میلیون‌ها زن و مرد افغان که از سراسر این کشور در انتخابات ریاست‌جمهوری و ولایتی با میزان مشارکت بالا و شور و هیجان زیاد شرکت کردند، تبریک می گویم.
به گزارش آسوشیتد پرس، وی ادامه داد: این انتخابات، رویدادی تاریخی برای کشور افغانستان بود. هر کدام از آرای ریخته شده در صندوق‌ها، گامی به سوی رسیدن به دموکراسی است. مردم افغانستان، پیر و جوان، به صراحت قاطعیت خود را برای ایفای نقش در ساختن آینده کشور بر پایه اصول بنیادین دموکراسی ابراز کردند.
دبیرکل ناتو همچنین از این که انتخابات ریاست‌جمهوری در افغانستان در موعد مقرر و با حضور پر شور نامزدها، مردم و رسانه‌ها و مطبوعات برگزار شد، ابراز خرسندی کرد و افزود: اطمینان دارم فرایند انتخابات در افغانستان به شیوه‌یی کاملاً شفاف ادامه یافته و با نتیجه‌یی کاملاً مورد پذیرش همه افغان‌ها به پایان خواهد رسید. این مسأله کاملا اهمیت دارد که به همه ادعاها در مورد وجود برخی بی‌نظمی‌ها با سازوکاری مطابق با قانون رسیدگی شود.
راسموسن در پایان گفت: مردم افغانستان می‌توانند به نیروهای امنیتی خود که تلاشی قابل توجه برای تضمین امنیت و آرامش در زمان برگزاری انتخابات از خود نشان دادند، افتخار کنند. این برای نخستین بار بود که نیروهای امنیتی افغانستان همه عملیات امنیتی را با پشتیبانی بسیار جزیی نیروهای ایساف، انجام دادند.
پاکستان
سخنگوی وزارت خارجه پاکستان ضمن تبریک برگزاری انتخابات در افغانستان، شرکت گسترده مردم این کشور در انتخابات را نشانه حمایت آن‌ها از مردم‌سالاری دانست.
تسنیم اسلم سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان در بیانیه‌یی برگزاری انتخاباتی سالم را به مردم و دولت افغانستان تبریک گفت.
وی افزود: شرکت گسترده مردم افغانستان در انتخابات با وجود تهدید‌های امنیتی، نشاندهنده حمایت مردم این کشور از مردم‌سالاری است.
سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان تصریح کرد که مردم پاکستان مانند همیشه در لحظات سرنوشت‌ساز انتخابات در کنار مردم افغانستان هستند.
اسلم تأکید کرد که برگزاری موفقیت آمیز انتخابات در افغانستان، امنیت انتقال سالم قدرت سیاسی در این کشور را تضمین می‌کند.
این در حالی است که «اسحاق دار» وزیر دارایی پاکستان روز گذشته در گفت‌وگو با رسانه‌ها اظهار داشت که پاکستان به دنبال امنیت در افغانستان است و نمی‌خواهد حقوق تجاری خود را در این کشور از دست دهد.

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.