نتایج اولیه و نگرانی‌ها

گزارشگر:25 حمل 1393 - ۲۴ حمل ۱۳۹۳

نتایج قسمی ‌انتخابات اعلام شد. کمیسیون مستقل انتخابات خبر داد که آرای ۲۶ ولایت کشور شمار شده و در یک محاسبۀ ده درصدی، داکتر عبدالله عبدالله ۴۱.۹ درصد، اشرف‌غنی ۳۷.۶ درصد و زلمی ‌رسول ۹٫۸ درصد آرا را از آن خود کرده‌اند. گفته می‌شود که در این نمونه، آرای ولایت‌های بدخشان، بغلان، غور، نورستان، دایکندی، پکتیکا، وردک و غزنی محاسبه نشده است.
با توجه به اعلام این آمار، حالا دو نکتۀ مهم قابل بحث است: نکتۀ نخست این‌که طبق گزارش‌های پیشین، پیشتازی سه نامزد (داکتر عبدالله عبدالله، داکتر زلمی‌رسول و داکتر اشرف غنی) معلوم بود. رسانه‌ها و نظرسنجی‌ها از احتمال برنده‌‌شدن همین سه نامزد خبر می‌دادند. بنابراین، وقتی نتایج قسمی ‌هم اعلام گردید، برای بسیاری‌ها غیرمنتظره نبود. اما آن‌چه از پیش‌بینی‌ها باز مانده بود، پیشتازی اشرف‌غنی بود که اکنون به عنوان نامزد دوم، ۳۷٫۶ درصد رای را به خود اختصاص داده است. گمان‌ها بر آن بود که چون زلمی‌رسول نامزد مورد حمایت حکومت است، به یقین که نفر دوم غیر از زلمی‌رسول کسی نخواهد بود؛ اما نتایج انتخابات نشان می‌دهد که چنین حدسی درست نبوده است. با توجه به وضعیت پیش آمده به نظر می‌رسد که آقای کرزی حالا دو نامزد مورد نظر دارد و یا از دو نامزد حمایت می‌کند: اشرف غنی و زلمی رسول.
در عین حال، تازه‌ترین نگرانی‌ها حاکی از این است کسانی در کمیسون‌های انتخاباتی می‌خواهند که نتایج آرا را به نفع نامزد مورد نظر حکومت مهندسی کنند و نیز آرای نامزد پیشتاز را کم نمایند تا زمینه را برای رفتن به دور دوم انتخابات فراهم سازند. اگر چه تصور نمی‌شود که انتخابات به دور دوم برود، اما این در صورتی ممکن است که عملاً ریاست‌جمهوری و کمیسیون انتخابات چنین قصدی را داشته باشد. مسوولان در کمیسیون انتخابات نبایست شمارش آرا و اعلان نتایج را بر بنیاد بینش‌های سیاسی شان راه‌اندازی کنند و رای مردم را به عنوان یک امانت واپس به مردم در صادقانه‌ترین شکل ممکن تسلیم دهند؛ اما متأسفانه شواهد و قراین حکایت می‌‎کند که این مسوولان می‌خواهند که نتایج آرا را به گونۀ مهندسی‌شده اعلام کنند. در انتخابات گذشتۀ ریاست جمهوری چنین چیزی صورت گرفته است و حالا نیز آقای کرزی بی‌میل نیست که این دور انتخابات را به چالش مواجه کند. شکی نیست که آقای کرزی دوست دارد نامزد برنده کسی باشد که ادامه‌دهنده حکومت او و بقای قدرت او باشد؛ اما مسوولان در کمیسون‌های انتخاباتی باید این نکته را دریابند که حرکت کردن به مسیری که آقای کرزی می‌خواهد، افغانستان را به بحران می‌کشاند. اعلام نتایج اولیه با یک روز تأخیر و گفت‎وگوهای پشت پرده دربارۀ آن، قبل از اعلام نتایج نشان می‌دهد که کمیسیون انتخابات در نظر دارد تا به هر نحو ممکن میان نامزدان پیشتاز یک موازنه را حفظ کند و حفظ این موازنه ممکن است تا پایان نتایج ابتدایی ادامه داشته باشد. اگر چنین اتفاقی به شکل طبیعی و بر بنیاد رأی مردم صورت گیرد، ایرادی برآن نیست، اما دردمندانه دیده می‌شود که دست‌های سیاسی برای مهندسی‌کردن نتایج انتخابات فعال شده‌اند و این می‌تواند وضعیت را به سمت بحران و قهقرا بکشاند.
شکی نیست که این بار نتیجۀ یک انتخابات غیرشفاف و تقلبی برای مردم افغانستان قابل قبول نیست. بنابراین باید کمیسیون انتخابات و کمیسیون شکایت‎های انتخاباتی فقط بر بنیاد رأی مردم عمل کنند، نه بر بنیاد علایق و سلایق سیاسی خویش. دیده شود که کمیسیون انتخابات در مرحله دوم اعلام نتایج قسمی چگونه عمل می‌کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.