نتایج اولیۀ انتخابات و تلاش برای تخلف و تقلب

گزارشگر:ناجیه نوری /3 ثور 1393 - ۰۲ ثور ۱۳۹۳

mnandegar-3اعلام نتایج قسمی انتخابات از سوی کمیسیون مستقل انتخابات، زمینه را برای انجام تخلف نامزدان بازنده فراهم کرده و سبب کشانیدن انتخابات به دور دو می‌گردد.
شماری از استادان دانشگاه با بیان این مطلب می‌گویند، زمانی‌که نتایج قسمی اعلام می‌شود نامزدان بازنده تلاش بیشتر می‌کنند و شاید همین تلاش انتخابات را به دور دوم ببرد.
اما یکی از اعضای ستاد انتخاباتی داکتر عبدالله می‌گوید، اگر کمیسیون‌های انتخاباتی بی‌طرفانه عمل کنند، قانون را زیر پا نکند و از هیچ نامزدی حمایت نکنند، ما رقم ۱+۵۰ را به ساده‌گی به دست خواهیم آورد.
داکتر طاهر هاشمی استاد دانشگاه کابل می‌گوید، زمانی‌که کمیسیون اعلام می‌کند که داکتر عبدالله ۴۴ درصد و داکتر اشرف غنی ۳۳ درصد، طرفداران غنی تلاش‌شان بیشتر می‌شود و حتا ممکن است که دست به تقلب و تخلف بزنند.
او افزود: به عبارت دیگر، زمانی‌که رأی قسمی اعلام می‌شود و یک نامزد رأی بیشتری در یک ولایت به دست می‌آورد، نامزد بازنده سعی می‌کند که با درج شکایت، آرای او را کم کند؛ بنابراین زمینه برای تخلف فراهم می‌شود.
داکتر هاشمی تصریح کرد، همین تخلف و تقلب سبب خواهد شد که آرای نامزد پیشتاز به ۵۰ درصد نرسد؛ بنابراین اعلام نتایج قسمی زمینه را برای تخلف نامزدان بازنده فراهم می‌کند.
او اضافه کرد، زمانی‌که نتایج قسمی اعلام می‌شود، نامزدان بازنده تلاش بیشتر می‌کنند و شاید همین تلاش که به شکل تخلف و یا تقلب است، انتخابات را به دور ببرد.
به گفتۀ این استاد دانشگاه، بنابر همین دلایل شاید نتیجه انتخابات در دور اول مشخص نشود و انتخابات به دور دوم کشانیده شود.
وی تأکید کرد، اگر انتخابات به دور دوم برود، شاید داکتر عبدالله برنده باشد؛ اما این برنده‌شدن بسته‌گی به این دارد که کی با کی ایتلاف می‌کند.
اما جنرال نورالحق علومی عضو ستاد انتخاباتی داکتر عبدالله می‌گوید، زمان برای درج شکایت معلوم بود و حالا زمان رسیده‌گی به شکایت‌ها است و حتا زمان رسیده‌گی به شکایت‌ها در ولایت‌ها باید ۲۵ حمل ختم می‌شد.
به گفتۀ این عضو ستاد انتخاباتی داکتر عبدالله، بنابر آماری که ناظرین ما از سایت‌های انتخاباتی ارایه کردند و جدول نتایجی که در دسترس ما قرار دارد، آرای داکتر عبدالله ۵۶ درصد است.
وی افزود، اگر کمیسیون‌های انتخاباتی بی‌طرفانه عمل کنند، قانون را زیر پا نکند و از هیچ نامزدی حمایت نکنند، ما رقم ۱+۵۰ را به ساده‌گی به دست خواهیم آورد.
جنرال علومی تأکید کرد، ولی توقع ما از کمیسیون‌های انتخاباتی این است که بی‌طرفی خود را حفظ کنند و از حکومت می‌خواهیم که در انتخابات دخالت نکند؛ اما در صورت دخالت حکومت و عدم بی‌طرفی کمیسیون‌های انتخاباتی، هر اتفاقی که رخ بدهد، به دوش آن‌ها خواهد بود.
کمیسیون انتخابات نتایج اولیه شمارش نزدیک به ۵۰ درصد آراء شمرده شده را اعلام کرد که بر اساس آن داکترعبدالله عبدالله با کسب ۴۴.۴ درصد، پیشتاز و داکتر اشرف غنی احمدزی با کسب ۳۳.۲ درصد در ردیف دوم قرار دارد.
به گفتۀ مسوولان کمیسیون انتخابات، آخرین بخش نتایج اولیه انتخابات روز چهارم ثور و نتایج نهایی بیست روز پس از آن اعلام می‌شود.
بر اساس تقویم انتخابات، اگر هیچ یک از نامزدها نتوانند ۵۰ درصد به علاوه یک رای را به دست آورند، دور دوم انتخابات روز هفتم جوزا برگزار خواهد شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.